image Home       image Fowles,       image Fitzgerald,       image r04 06 (9)       image R 22MP (3)       image 45 (3)       

Linki

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Towarzystwo Internat�w i BursBia�ystokW�adys�aw Gr�dzkiINTERNATFORMA OPIEKI WYCHOWAWCZEJMetodyczne refleksje i wspomaganie rozwoju wychowank�wBia�ystok 2000Recenzja naukowa: Prof. zw. dr hab. Julian Radziewicz(c) Copyright by W�adys�aw Gr�dzki Wydanie I Bia�ystok 2000ISBN 83-903703-7-9Redakcja i sk�ad Roman SakowskihAp65Spis tre�ciWST�P.................................................................................................. 5Cz�� pierwsza TEORETYCZNE REFLEKSJE............................................................71. Internat - instytucjonalna forma opieki wychowawczej ................ 71.1. Powstanie i rozw�j internat�w ................................................ 71.2. Internat w systemie szkolnym ...............................................131.3. Model internatu...................................................................... 171.4. Samodzielno�� internatu .......................................................201.5. Funkcje internatu ...................................................................232. Metody oddzia�ywa� opieku�czo-wychowawczych ....................382.1. Indywidualne metody oddzia�ywa� wychowawczych.........4O2.2. Sytuacje jako �rodek i uwarunkowanie oddzia�ywa� ...........412.3. Grupowe metody oddzia�ywa� w grupie wychowawczej .... 442.4. Techniki oddzia�ywa� wychowawczych ..............................472.5. Techniki zawierania kontraktu z wychowankami ................483. Zasady pracy opieku�czo-wychowawczej ....................................523.1. Propozycje zasad pracy w internacie..................................... 55Cz�� drugaPROPOZYCJE METODYCZNE.........................................................611. Relacje teorii i praktykiopieku�czo-wychowawczej ..........................................................622. Komunikowanie si� w internacie ..................................................662.1. Dialog pomoc� w poznawaniu rzeczywisto�ci i siebie ......... 6 72.2. Formy dialogu w praktyce internatu .....................................682.3 Dialog sposobem rozwi�zywania konflikt�w........................69T* ^P3. Propozycje pracy opieku�czo-wychowawczej ..............................723.1. Rodzaje dzia�alno�ci opieku�czo-wychowawczej ................ 743.2. Tworzenie warunk�w egzystencji wychowankom................ 763.3. �r�d�a cel�w pracy w internacie ...........................................774. Wybrane sposoby wyr�wnywania brak�w i niedostatk�wu wychowank�w ...........................................................................784.1. Wyr�wnywanie brak�w i wspieranie rozwojuintelektualnego i kulturowego ...............................................794.2. Wbrane zagadnienia metodyki czasu wolnego .....................804.3. Wspierania rozwoju zainteresowa� wychowank�w .............815. Samodzielno�� wychowank�w......................................................826. Samorz�dno�� wychowank�w.......................................................846.1. M�odzie�owe tradycje samorz�dowe.....................................846.2. Uwarunkowania dzia�alno�ci samorz�d�w...........................866.3. Obszary i zakresy dzia�alno�ci samorz�d�w.........................887. Przyjmowanie nowych wychowank�w .........................................928. Poznawanie wychowank�w ...........................................................929. Grupy wychowawcze .....................................................................9510. Pr�by oceniania wychowawc�w i wychowank�w......................9711. Planowanie pracy w internacie ................................................ 10112. Wsp�praca z rodzicami............................................................ 10313. Wsp�praca ze szko�� ................................................................ 10614. Wychowawca internatu ............................................................ 107Bibliografia ..................................................................................... 116lWST�PInternat jest instytucj� opieku�czo-wychowawcz�, kt�rej powstanie zwi�zane by�o z upowszechnianiem szkolnictwa. Rozw�j internat�w wynika� z potrzeby stworzenia mo�liwo�ci dost�pu do szko�y m�odzie�y pochodz�cej z miejscowo�ci oddalonych od jej siedziby. Historycznie traktuj�c internat trzeba przyzna�, �e spe�nia� on znacz�c� rol� edukacyjn� w przesz�o�ci. Niestety, bogata praktyczna dzia�alno�� opieku�czo-wychowawcz� tych plac�wek nie zajmuje nale�nego jej miejsca w teoretycznych analizach edukacyjnych. Dot�d skromny jest dorobek publicystyczny dotycz�cy roli internatu w rozwoju edukacji i uog�lnie� jego efektywnego funkcjonowania.Wydaje si�, �e sytuacja zwi�zana z przemianami ustrojowymi i reforma szkolnictwa wymaga podniesienia problem�w szkolnego internatu. Zw�aszcza, �e reforma nie tylko wywo�uje zagro�enia istnienia internat�w, ale r�wnie� stawia nowe wyzwania doskonalenia ich funkcjonowania.Wyja�nienia wymaga temat pracy. Terminu-"forma" u�yto z inspiracji Z. D�browskiego w znaczeniu kszta�t, struktura, spos�b post�powania, kt�re u�ywane s� do opisywania dzia�alno�ci ludzkiej, w tym uk�ad�w opieku�czo-wychowawczych. Wed�ug Z. D�browskiego "forma opieki jest ca�o�ciowym uk�adem opieki, zawieraj�cym tre�ci i funkcje podstawowe, niezmienne oraz funkcje materialno-or-ganizacyjno-prawne, podstawy i kszta�ty zewn�trzne, specyficzne"1. Tym wymogom odpowiada internat jako forma opieki wychowawczej.W pracy podj�to pr�b� przegl�du funkcji i dysfunkcji internatu, metod i zasad oddzia�ywa� opieku�czo-wychowawczych, kt�re po��czono z propozycjami realizacji wybranych problem�w i ich rozwi�za� metodycznych. Ze wzgl�du na wyst�powanie niepor�wnywalnych warunk�w i kontekst�w oraz specyfiki funkcjonowania internat�w,1 Z D�browski, Pedagogika opieku�cza w zarysie, T 2 WSP, Olsztyn 1995, s 10uk�ad tekstu ma charakter wybi�rczo-problemowy, co mo�e by� pomocne wychowawcom w inspirowaniu ich do poszukiwania nowych rozwi�za� doskonalenia funkcjonowania internatu i w�asnego warsztatu pracy w plac�wce.Tre�� publikacji zawarta zosta�a w dw�ch cz�ciach. Pierwsza cz�� zawiera refleksje sygnalizuj�ce wybrane problemy internatu z literatury przedmiotu. Zawiera ona rys historyczny internat�w, funkcje i dysfunkcje oraz wyartyku�owano znaczenie internatu w systemie szkolnym. Podj�to tak�e pr�b� okre�lenia modelu internatu i znaczenie tej formy opieki wychowawczej jako samodzielnej instytucji. W tej cz�ci zasygnalizowano metody i formy oddzia�ywa� opieku�czo-wy-chowawczych mo�liwych do stosowania w plac�wce.Cz�� druga zawiera koncepcje i projekty metodyczne wyprowadzone z literatury metodycznej i w�asnych wieloletnich do�wiadcze�. Wyartyku�owano problemy komunikowania si� w spo�eczno�ci internatowej i techniki poznawania wychowank�w. Podj�to problematyk� samorz�dno�ci wychowank�w, zasygnalizowano jej funkcje i dysfunkcje wyst�puj�ce w praktyce oraz propozycje rozwi�za� problem�w po��czonych z projektami ich urzeczywistniania przez wychowawc�w. Zwr�cono tak�e uwag� na uzasadnienie traktowania m�odzie�owych samorz�d�w jako jednej z form wyra�ania podmiotowo�ci.W pracy znalaz�y si� wybrane problemy zwi�zane z funkcjonowaniem wychowank�w w spo�eczno�ciach internatowych. Przedstawiono w nim pr�by doskonalenia form pracy, a tak�e zagadnienia wsp�pracy internatu z rodzinami wychowank�w i ze szko��.Na zako�czenie ukazano perspektywy funkcjonowania internatu, a zw�aszcza jego roli w stwarzaniu mo�liwo�ci zdobywania wykszta�cenia oraz rozwoju kulturowego i spo�ecznego dla m�odzie�y zamieszka�ej poza siedzib� szko�y.Cz�� pierwszaTEORETYCZNE REFLEKSJE,1. Internat - instytucjonalna forma opieki wychowawczej1.1. Powstanie i rozw�j internat�wIdee opieki si�gaj� zarania dziej�w ludzko�ci. Pocz�tkowo pomoc i opieka wyrasta�a z ludzkiej wra�liwo�ci na krzywd�, z altruizmu, p�niej by�y wyrazem chrze�cija�skiego mi�osierdzia, jako naturalnej refleksji na zagro�enia �ycia i zdrowia innych ludziPrzywo�uj�c histori� rozwoju internat�w w spos�b sygnalny traktuje si� wybrane do�wiadczenia i poszukiwania adekwatnego wzoru internatu (bursy), jako instytucji opieki i wychowania m�odzie�y szkolnej. By� to d�ugotrwa�y proces uwarunkowany rozwojem spo�ecz-no-gospodarczym, kt�ry spowodowa� konieczno�� o'bj�cia pomoc� i opiek� dzieci i m�odzie� pozbawione rodzin, doznaj�cych krzywdy, z�a, cierpienia i n�dzy. Ten rodzaj opieki mia� charakter interwencyjno--kompensacyjny, gdy� "... by�a dziedzin� ofiarno�ci spo�ecznej, w tych zakresach, kt�re wymaga�y interwencji, wspierania, materialnej pomocy"2.Rozw�j szkolnictwa rozszerzy� zakres opieki o m�odzie� pozamiej-scow� ucz�c� si� w uniwersytetach i p�niej w szko�ach �rednich. Dla tej m�odzie�y tworzono r�nego rodzaju zak�ady wychowawcze zwane alumnatem, konwiktem, pensj�, burs� i internatem. Wsp�cze�nie1 H Fierek, M Fierek-Kazmierowska, Dzieje opieki nad dzieckiem, WSP, S�upsk 1991, s 6 i nastpozosta�y tylko dwa ostatnie okre�lenia u�ywane zamiennie. W obu przypadkach jest to internat, przy czym bursa jest internatem mi�dzyszkolnym.Powstanie internat�w jako zak�ad�w opieku�czych spowodowa�o powo�anie opiekun�w m�odzie�y, kt�rzy w naturalny spos�b po��czyli opiek� z wychowaniem. Pierwsze zak�ady opieku�cze powsta�y wraz z akademiami w Sparcie i na Krecie. Funkcjonowa�y tak�e internaty w olbrzymim pa�stwie rzymskim. Spe�nia�y one wa�n� rol�, u�atwiaj�c dost�p do szk� w ca�ym imperium3.W �redniowieczu rozwin�y si� internaty przy szko�ach klasztornych. Dominowa�a w nich surowa dyscyplina i asceza. Znajdowa�o to praktyczny wyraz w bezwzgl�dnym pos�usze�stwie, nieustaj�cej kontroli zachowa�, pracach porz�dkowych i praktykach religijnych4.W p�niejszych wiekach rozpocz�� si� rozw�j �wieckiego szkolnictwa. Jednym z pierwszych przyk�ad�w by�a szko�a z internatem Yittorino da Feltre z Mantui. Sama nazw... [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • zolka.keep.pl