image Home       image Fowles,       image Fitzgerald,       image r04 06 (9)       image R 22MP (3)       image 45 (3)       

Linki

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
UWAGA Jeżeli silnik nie zostanie uruchomiony,
nie ponawiać wielokrotnie prób uruchomienia silnika,
gdyż można uszkodzić nieodwracalnie katalizator,
ale zwrócić się do ASO Alfa Romeo.
W zależności od wersji / wy-
posażenia samochodu (jeżeli
przewidziano) pulsowanie lam-
pki sygnalizacyjnej przez około 30 se-
kund po uruchomieniu silnika oznacza wystą-
pienie usterki w układzie nagrzewanie świec
żarowych. W tym przypadku należy zwrócić
się do ASO Alfa Romeo.
NAGRZEWANIE SILNIKA
- Ruszać powoli, utrzymywać średnie obroty
silnika, unikać gwałtownych przyspieszeń.
- Nie obciążać silnika podczas pierwszych kilo-
metrów, odczekać aż płyn chłodzący silnik osiągnie
temperaturę 50'( 4- 60'C.
PROCEDURA DLA WERSJI
DIESEL
1) Upewnić się, czy dźwignia hamulca postojo-
wego jest zaciągnięta.
2) Ustawić dźwignię zmiany biegów w pozycji
neutralnej.
3) Obrócić kluczyk w wyłączniku zapłonu w po-
zycję MAR. W zestawie wskaźników zapali się lam-
pka sygnalizacyjna
4) Poczekać, aż lampka sygnalizacyjna
zgaśnie, co nastąpi tym szybciej, im cieplejszy jest
silnik.
5) Wcisnąć do oporu pedał sprzęgła.
6) Obrócić kluczyk w wyłączniku zapłonu w po-
zycję AVV, natychmiast po zgaśnięciu lampki syg-
nalizacyjnej . Zbyt długie oczekiwanie na roz-
ruch sprawi, że nagrzewanie świec stanie się bezuży-
teczne.
UWAGA Urządzenia elektryczne, które pobie-
rają dużą moc (układ klimatyzacji, ogrzewana tylna
szyba), zostają wyłączone automatycznie podczas
uruchamiania silnika.
Jeżeli silnik nie uruchomi się przy pierwszej pró-
bie, obrócić kluczyk w wyłączniku zapłonu w pozycje
STOP przed ponownym uruchomieniem silnika.
Jeżeli silnik nie uruchomi się (przy sprawnym
układzie Alfa Romeo CODE), nie ponawiać wielo-
krotnie prób uruchomienia silnika.
Spróbować uruchomić silnik akumulatorem do-
datkowym, jeżeli przyczyną nieuruchomienia silnika
był rozładowany akumulator. Nie używać absolutnie
prostownika do ładowania akumulatorów do urucho-
mienia silnika (patrz „Jeżeli rozładuje się akumu-
lator" w rozdziale „W razie awarii").
WYŁĄCZENIE SILNIKA
- Zwolnić pedał przyspieszenia i poczekać aż
obroty silnika spadną do obrotów biegu jałowego.
- Obrócić kluczyk w wyłączniku zapłonu w pozycje
STOP
i wyłączyć silnik.
Nie należy naciskać na pedał
przyspieszenia przed
wyłącze-
niem silnika, szczególnie w sa-
mochodach wyposażonych w turbosprężarkę.
Naciskanie na pedał przyspieszenia nicze-
mu nie służy, powoduje jedynie
większe
zu-
życie paliwa i może spowodować
uszkodze-
nie łożysk wirnika
turbosprężarki.
URUCHOMIENIE AWARYJNE
SILNIKA
JAZDA BEZPIECZNA
Nigdy nie próbować urucha-
miać silnika przez pchanie, holo-
wanie lub zjazd ze wzniesienia,
gdyż spowoduje to nieodwracalne uszkodze-
nie katalizatora.
Rozdział poświęcono zasadom prawidłowej i bez-
piecznej eksploatacji samochodu. Omówiono także
urządzenia zabezpieczające zarówno samochód, jak
i pasażerów.
URUCHOMIENIE PRZY POMOCY
AKUMULATORA
DODATKOWEGO
Jeżeli silnika nie można uruchomić (przy spraw-
nym układzie Alfa Romeo CODE), należy spróbować
uruchomić awaryjnie przy pomocy dodatkowego
akumulatora, jak opisano w rozdziale „W przypadku
awarii".
PRZED WYRUSZENIEM
W PODRÓŻ
Przed wyruszeniem w długą podróż należy spra-
wdzić i wykonać następujące czynności:
- wyregulować siedzenia, kierownicę i lusterka
wsteczne tak, aby kierowca uzyskał jak najlepszą
pozycję,
- upewnić się, że żadne przedmioty nie znajdują
się pod pedałami, a w szczególności pod pedałem
hamulca,
- w przypadku przewożenia dzieci w samocho-
dzie, należy przestrzegać zaleceń podanych w roz-
dziale „Uwagi ogólne na temat stosowania pasów
bezpieczeństwa i systemów zabezpieczających dzieci"
w rozdziale „Poznawanie samochodu",
- sprawdzić funkcjonowanie sygnału dźwięko-
wego,
- sprawdzić działanie i ewentualne zużycie wycie-
raczek szyby przedniej,
- sprawdzić działanie świateł zewnętrznych i jeżeli
jest to konieczne oczyścić reflektory,
- przed podróżą nocą sprawdzić ustawienie świa-
teł reflektorów,
- sprawdzić, czy nie występują wycieki oleju lub
innycb płynów pod samochodem,
- sprawdzić, czy wszyscy pasażerowie mają za-
pięte pasy bezpieczeństwa,
- upewnić się, czy bagaż jest rozmieszczony rów-
nomiernie i czy jest zamocowany prawidłowo,
- sprawdzić, czy hamulec postojowy jest zwolnio-
ny i czy lampki sygnalizacyjne w zestawie wskaź-
ników nie sygnalizują usterek; aby uniknąć przy-
padkowego ruszenia samochodu, zwolnić hamulec
postojowy, naciskając jednocześnie na pedał hamulca
zasadniczego.
Ponadto należy zwrócić uwagę na:
- czy kierowca w dniu podróży ma dobre samo-
poczucie, czy czas wyjazdu jest prawidłowo zapla-
nowany, a drogi w tym czasie nie są zbyt zatłoczone,
- w czasie podróży spożywać lekkostrawne po-
siłki, które pozwalają zachować refleks i pełną
koncentrację, warunkującą bezpieczna jazdę.
- Utrzymywać bezpieczną odległość w stosunku
do samochodu znajdującego się przed nami; „bez-
pieczna" odległość jest różna i zależy od prędkości
samochodu, warunków pogodowych i ruchu samo-
chodowego na drodze.
- Nigdy nie podróżować z ręką opartą o dźwignię
zmiany biegów, gdyż nieświadome, nawet bardzo
lekkie przytrzymywanie dźwigni zmiany biegów
ręką, powoduje zużycie elementów wewnętrznych
w skrzyni biegów.
- Podczas jazdy nigdy nie ustawiać dźwigni zmia-
ny biegów w pozycji neutralnej.
- Nie opierać nogi o pedał sprzęgła; może to spo-
wodować szybkie zużycie okładzin ciernych tarczy
sprzęgła.
- Nie przejeżdżać jednorazowo zbyt długich od-
cinków drogi bez odpoczynku; należy robić okresowo
przerwy, a po zatrzymaniu się należy wysiąść z sa-
mochodu i zrobić krótki spacer wokół samochodu.
- Zapewnić ciągłą wymianę powietrza wewnątrz
samochodu, wykorzystując różne możliwości wy-
miany powietrza, które zapewnia układ wentylacji/
ogrzewania lub klimatyzacji.
Jazda pod wpływem alkoholu,
środków
odurzających,
lekarstw
powodujących
osłabienie
kon-
centracji
jest bardzo niebezpieczna. Nigdy nie
podróżować pod wpływem alkoholu, narko-
tyków lub lekarstw
powodujących
osłabienie
koncentracji.
PODCZAS PODRÓŻY
- Jechać ostrożnie, zwracając szczególną uwagę
na innych użytkowników dróg, przewidywać ich
reakcję, przestrzegać wszelkich ograniczeń prędkości
oraz zajmować pas bliski skraju jezdni.
- Włączać kierunkowskazy podczas zmiany pasa
ruchu.
Zawsze sprawdzać, czy wszy-
scy pasażerowie w samocho-
dzie maja zapięte pasy bez-
pieczeństwa. Podróżowanie bez zapiętych
pasów bezpieczeństwa zwiększa ryzyko po-
ważnych obrażeń lub śmierci przy ewen-
tualnym wypadku drogowym.
PARKOWANIE SAMOCHODU
Aby zaparkować samochód, należy:
- wyłączyć silnik,
- zaciągnąć hamulec postojowy,
- włączyć pierwszy bieg, gdy samochód stoi pod
górę lub wsteczny bieg, jeśli samochód stoi na
zjeździe,
- obrócić przednie koła w kierunku krawężnika,
tak aby samochód - przy niespodziewanym zwol-
nieniu hamulca postojowego - zatrzymał się.
PODRÓŻOWANIE NOCĄ
Podróżowanie nocą wymaga maksymalnej kon-
centracji i skupienia. Poniżej podano kilka zaleceń,
których należy przestrzegać podczas podróży nocą:
- Jechać bardzo ostrożnie, zmniejszając prędkość,
szczególnie na drogach słabo lub nieoświetlonych.
- Utrzymywać większą, niż podczas jazdy w dzień,
odległość od samochodu jadącego przed nami, po-
nieważ dużo trudniej jest ocenić prędkość samochodu
widząc tylko jego tylne światła.
- Jeżeli zaczyna się odczuwać zmęczenie i senność
- zatrzymać samochód i odpocząć. Kontynuowanie
podróży jest wówczas niebezpieczne zarówno dla kie-
rowcy, jak i dla pasażerów w samochodzie.
- Upewnić się, że światła są prawidłowo usta-
wione, gdyż światła ustawione za nisko zmniejszają
widoczność, natomiast za wysoko - będą oślepiać
innych użytkowników drogi.
- Używać świateł drogowych poza obszarem
zabudowanym i tylko po upewnieniu się, że nie
przeszkadzają innym użytkownikom drogi.
- Jeżeli będzie jechał samochód z przeciwnej stro-
ny, przełączyć światła drogowe na światła mijania.
- Utrzymywać zawsze reflektory i lampy zespo-
lone w czystości.
- Nie wyłączać silnika na zjazdach, gdyż nie działa
układ wspomagania hamulców oraz nie działa
hamowanie silnikiem. Przy nacisku na pedał hamul-
ca należy użyć dużo większego wysiłku.
- W przypadku awarii, która spowodowała za-
trzymanie samochodu, zaparkować samochód poza
jezdnią, włączyć światła awaryjne i ustawić trójkąt
ostrzegawczy, aby ostrzec innych użytkowników
dróg. W takich przypadkach postępować zgodnie z
przepisami kodeksu drogowego.
Przy wyłączonym silniku, nie
zostawiać nigdy kluczyka w wy-
łączniku zapłonu w pozycji MAR,
aby uniknąć niepotrzebnego rozładowania
akumulatora.
Nigdy nie pozostawiać dzieci
bez opieki w samochodzie. Przed
opuszczeniem samochodu zaw-
sze wyjąć kluczyk z
wyłącznika
zapłonu.
PODRÓŻOWANIE PRZY
ZMIENNYCH WARUNKACH
METEOROLOGICZNYCH
Deszcz i mgła mogq być bardzo niebezpieczne,
jeżeli sposób jazdy nie zostanie przystosowany do
tych warunków.
- Jeżeli jezdnia jest mokra, przyczepność kół sa-
mochodu do nawierzchni drogi zmniejsza się, co po-
woduje wydłużenie drogi hamowania oraz zmniej-
szenie przyczepności kół na zakrętach. W takich
przypadkach konieczne jest zmniejszenie prędkości.
- Zmniejszyć prędkość i utrzymywać większą od-
ległość od samochodu jadącego przed nami.
- Intensywny deszcz lub mgła pogarszają wido-
czność. Należy przestrzegać przepisów kodeksu dro-
gowego, również w dzień zapalić światła mijania,
aby być widocznym przez innych użytkowników
drogi.
- Nie przejeżdżać długich i prostych odcinków
dróg z dużą prędkością, gdyż samochód może nie-
spodziewanie wpaść w poślizg przy przejechaniu
przez kałużę (zjawisko aguaplaning).
- Gdy widoczność jest zmniejszona, ustawić po-
krętła i przełączniki układu ogrzewania i wentylacji
na działanie odraszające (patrz rozdział „Pozna-
wanie samochodu"), tak aby uzyskać jak najlepszą
widoczność.
- Należy sprawdzać okresowo stan wycieraczek.
- Jeżeli mgła jest bardzo gęsta, najlepiej zrezyg-
nować z dalszej jazdy, natomiast gdy podróż musi
być kontynuowana - należy zachować maksymalną
ostrożność i zmniejszyć prędkość do minimum.
- W przypadku konieczności zatrzymania samo-
chodu (awaria, widoczność zmniejszy się praktycznie
do zera itp.) należy zjechać z drogi, włączyć światła
awaryjne i ewentualnie światła mijania.
- Prowadzić z minimalną prędkością, unikać
„ścinania" zakrętów.
- Pamiętać, że wyprzedzanie pod górę jest wol-
niejsze, a więc wymaga dłuższej wolnej drogi. Jeżeli
jesteście wyprzedzani pod górę, należy ułatwić prze-
jazd drugiemu pojazdowi.
JAZDA W ZIMIE
Jeżeli temperatura spadnie poniżej O' C lub gdy
drogi sq oblodzone i zaśnieżone, należy przestrzegać
podanych zaleceń.
- Przed wyruszeniem w podróż sprawdzić, czy
wycieraczki nie są przymarznięte do szyby.
- Usunąć śnieg z wlotów powietrza układu og-
rzewania i wentylacji, znajdujących się pod przednią
szybą.
- Nie pozostawiać samochodu z uruchomionym
silnikiem przez dłuższy okres czasu na śniegu; śnieg
może spowodować dostanie się tlenku węgla do
samochodu.
- Upewnić się, że opony są w prawidłowym stanie
i układ hamulcowy jest sprawny.
JAZDA W GÓRACH
Jazda w górach wymaga dużej koncentracji. Oto
kilka praktycznych uwag dotyczących jazdy w
górach.
- Przed wyruszeniem w podróż sprawdzić pozio-
my płynów (oleju, płynu hamulcowego, płynu chło-
dzącego) i stan opon.
- Przy zjazdach stosować hamowanie silnikiem,
włączając niskie biegi, aby nie przegrzewać ha-
mulców.
- Nie zjeżdżać absolutnie z góry przy wyłączonym
silniku lub na luzie, a tym bardziej przy wyjętym
kluczyku z wyłącznika zapłonu.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • zolka.keep.pl