Linki
- ,,(...)człowiek nigdy nie wyrobi sobie o nikim właściwego pojęcia .Stwarza obraz i kontent.
- INSTRUKCJA INSTALACJI ELSA V3.60 + Update V3.61, Samxx, • Elsa v3.60 + update
- Instrukcja - Napoleon’s Ambition [PL], Europa universalis III - gra i dodatki PL, Europa Universalis III - Złoty Pakiet Dodatków (SobieSkin)
- Instrukcja Ford Focus C-MAX 2005, programy diagnostyczne do pojazdów, Ford, Ford Focus II i C-max
- Instrukcja PL - Instalacja GTA Parking i Samochodów do GTA SA, PORADNIK Jak zainstalować GTA Parking i Samochody do GTA San Andreas
- Instrukcja PL - Instalacja CLEO 4 i ELM v9.1 do GTA SA, PORADNIK Jak zainstalować CLEO 4 i ELM v9.1 do GTA San Andreas
- Instrukcja - Railroad Tycoon™ 3, ^Poradniki^, RAILROAD TYCOON™ 3
- Instrukcja - Adobe Photoshop CS6 + Camera Raw 9.1.1 PL, PHotoShop kursy - tutoriale, A P C S 6 C R 9.1.1 PL - 2016 dodatek dla nowych formatów RAW
- Insrukcja obsługi Kino domowe Panasonic SC-BT735 SC-BT330 SC-BT230, Instrukcje obsługi, poradniki
- Instrukcja demontazu panelu srodkowego Peugeot 307, Poradnik Napraw Peugeot 307
- Instrukcja autohipnozy według Raymond Moody, E-BOOKS, GRANICE ŚWIADOMOŚCI, RAYMOND MOODY
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- meliobud.htw.pl
|
[ Pobierz całość w formacie PDF ] UWAGA Jeżeli silnik nie zostanie uruchomiony, nie ponawiać wielokrotnie prób uruchomienia silnika, gdyż można uszkodzić nieodwracalnie katalizator, ale zwrócić się do ASO Alfa Romeo. W zależności od wersji / wy- posażenia samochodu (jeżeli przewidziano) pulsowanie lam- pki sygnalizacyjnej przez około 30 se- kund po uruchomieniu silnika oznacza wystą- pienie usterki w układzie nagrzewanie świec żarowych. W tym przypadku należy zwrócić się do ASO Alfa Romeo. NAGRZEWANIE SILNIKA - Ruszać powoli, utrzymywać średnie obroty silnika, unikać gwałtownych przyspieszeń. - Nie obciążać silnika podczas pierwszych kilo- metrów, odczekać aż płyn chłodzący silnik osiągnie temperaturę 50'( 4- 60'C. PROCEDURA DLA WERSJI DIESEL 1) Upewnić się, czy dźwignia hamulca postojo- wego jest zaciągnięta. 2) Ustawić dźwignię zmiany biegów w pozycji neutralnej. 3) Obrócić kluczyk w wyłączniku zapłonu w po- zycję MAR. W zestawie wskaźników zapali się lam- pka sygnalizacyjna 4) Poczekać, aż lampka sygnalizacyjna zgaśnie, co nastąpi tym szybciej, im cieplejszy jest silnik. 5) Wcisnąć do oporu pedał sprzęgła. 6) Obrócić kluczyk w wyłączniku zapłonu w po- zycję AVV, natychmiast po zgaśnięciu lampki syg- nalizacyjnej . Zbyt długie oczekiwanie na roz- ruch sprawi, że nagrzewanie świec stanie się bezuży- teczne. UWAGA Urządzenia elektryczne, które pobie- rają dużą moc (układ klimatyzacji, ogrzewana tylna szyba), zostają wyłączone automatycznie podczas uruchamiania silnika. Jeżeli silnik nie uruchomi się przy pierwszej pró- bie, obrócić kluczyk w wyłączniku zapłonu w pozycje STOP przed ponownym uruchomieniem silnika. Jeżeli silnik nie uruchomi się (przy sprawnym układzie Alfa Romeo CODE), nie ponawiać wielo- krotnie prób uruchomienia silnika. Spróbować uruchomić silnik akumulatorem do- datkowym, jeżeli przyczyną nieuruchomienia silnika był rozładowany akumulator. Nie używać absolutnie prostownika do ładowania akumulatorów do urucho- mienia silnika (patrz „Jeżeli rozładuje się akumu- lator" w rozdziale „W razie awarii"). WYŁĄCZENIE SILNIKA - Zwolnić pedał przyspieszenia i poczekać aż obroty silnika spadną do obrotów biegu jałowego. - Obrócić kluczyk w wyłączniku zapłonu w pozycje STOP i wyłączyć silnik. Nie należy naciskać na pedał przyspieszenia przed wyłącze- niem silnika, szczególnie w sa- mochodach wyposażonych w turbosprężarkę. Naciskanie na pedał przyspieszenia nicze- mu nie służy, powoduje jedynie większe zu- życie paliwa i może spowodować uszkodze- nie łożysk wirnika turbosprężarki. URUCHOMIENIE AWARYJNE SILNIKA JAZDA BEZPIECZNA Nigdy nie próbować urucha- miać silnika przez pchanie, holo- wanie lub zjazd ze wzniesienia, gdyż spowoduje to nieodwracalne uszkodze- nie katalizatora. Rozdział poświęcono zasadom prawidłowej i bez- piecznej eksploatacji samochodu. Omówiono także urządzenia zabezpieczające zarówno samochód, jak i pasażerów. URUCHOMIENIE PRZY POMOCY AKUMULATORA DODATKOWEGO Jeżeli silnika nie można uruchomić (przy spraw- nym układzie Alfa Romeo CODE), należy spróbować uruchomić awaryjnie przy pomocy dodatkowego akumulatora, jak opisano w rozdziale „W przypadku awarii". PRZED WYRUSZENIEM W PODRÓŻ Przed wyruszeniem w długą podróż należy spra- wdzić i wykonać następujące czynności: - wyregulować siedzenia, kierownicę i lusterka wsteczne tak, aby kierowca uzyskał jak najlepszą pozycję, - upewnić się, że żadne przedmioty nie znajdują się pod pedałami, a w szczególności pod pedałem hamulca, - w przypadku przewożenia dzieci w samocho- dzie, należy przestrzegać zaleceń podanych w roz- dziale „Uwagi ogólne na temat stosowania pasów bezpieczeństwa i systemów zabezpieczających dzieci" w rozdziale „Poznawanie samochodu", - sprawdzić funkcjonowanie sygnału dźwięko- wego, - sprawdzić działanie i ewentualne zużycie wycie- raczek szyby przedniej, - sprawdzić działanie świateł zewnętrznych i jeżeli jest to konieczne oczyścić reflektory, - przed podróżą nocą sprawdzić ustawienie świa- teł reflektorów, - sprawdzić, czy nie występują wycieki oleju lub innycb płynów pod samochodem, - sprawdzić, czy wszyscy pasażerowie mają za- pięte pasy bezpieczeństwa, - upewnić się, czy bagaż jest rozmieszczony rów- nomiernie i czy jest zamocowany prawidłowo, - sprawdzić, czy hamulec postojowy jest zwolnio- ny i czy lampki sygnalizacyjne w zestawie wskaź- ników nie sygnalizują usterek; aby uniknąć przy- padkowego ruszenia samochodu, zwolnić hamulec postojowy, naciskając jednocześnie na pedał hamulca zasadniczego. Ponadto należy zwrócić uwagę na: - czy kierowca w dniu podróży ma dobre samo- poczucie, czy czas wyjazdu jest prawidłowo zapla- nowany, a drogi w tym czasie nie są zbyt zatłoczone, - w czasie podróży spożywać lekkostrawne po- siłki, które pozwalają zachować refleks i pełną koncentrację, warunkującą bezpieczna jazdę. - Utrzymywać bezpieczną odległość w stosunku do samochodu znajdującego się przed nami; „bez- pieczna" odległość jest różna i zależy od prędkości samochodu, warunków pogodowych i ruchu samo- chodowego na drodze. - Nigdy nie podróżować z ręką opartą o dźwignię zmiany biegów, gdyż nieświadome, nawet bardzo lekkie przytrzymywanie dźwigni zmiany biegów ręką, powoduje zużycie elementów wewnętrznych w skrzyni biegów. - Podczas jazdy nigdy nie ustawiać dźwigni zmia- ny biegów w pozycji neutralnej. - Nie opierać nogi o pedał sprzęgła; może to spo- wodować szybkie zużycie okładzin ciernych tarczy sprzęgła. - Nie przejeżdżać jednorazowo zbyt długich od- cinków drogi bez odpoczynku; należy robić okresowo przerwy, a po zatrzymaniu się należy wysiąść z sa- mochodu i zrobić krótki spacer wokół samochodu. - Zapewnić ciągłą wymianę powietrza wewnątrz samochodu, wykorzystując różne możliwości wy- miany powietrza, które zapewnia układ wentylacji/ ogrzewania lub klimatyzacji. Jazda pod wpływem alkoholu, środków odurzających, lekarstw powodujących osłabienie kon- centracji jest bardzo niebezpieczna. Nigdy nie podróżować pod wpływem alkoholu, narko- tyków lub lekarstw powodujących osłabienie koncentracji. PODCZAS PODRÓŻY - Jechać ostrożnie, zwracając szczególną uwagę na innych użytkowników dróg, przewidywać ich reakcję, przestrzegać wszelkich ograniczeń prędkości oraz zajmować pas bliski skraju jezdni. - Włączać kierunkowskazy podczas zmiany pasa ruchu. Zawsze sprawdzać, czy wszy- scy pasażerowie w samocho- dzie maja zapięte pasy bez- pieczeństwa. Podróżowanie bez zapiętych pasów bezpieczeństwa zwiększa ryzyko po- ważnych obrażeń lub śmierci przy ewen- tualnym wypadku drogowym. PARKOWANIE SAMOCHODU Aby zaparkować samochód, należy: - wyłączyć silnik, - zaciągnąć hamulec postojowy, - włączyć pierwszy bieg, gdy samochód stoi pod górę lub wsteczny bieg, jeśli samochód stoi na zjeździe, - obrócić przednie koła w kierunku krawężnika, tak aby samochód - przy niespodziewanym zwol- nieniu hamulca postojowego - zatrzymał się. PODRÓŻOWANIE NOCĄ Podróżowanie nocą wymaga maksymalnej kon- centracji i skupienia. Poniżej podano kilka zaleceń, których należy przestrzegać podczas podróży nocą: - Jechać bardzo ostrożnie, zmniejszając prędkość, szczególnie na drogach słabo lub nieoświetlonych. - Utrzymywać większą, niż podczas jazdy w dzień, odległość od samochodu jadącego przed nami, po- nieważ dużo trudniej jest ocenić prędkość samochodu widząc tylko jego tylne światła. - Jeżeli zaczyna się odczuwać zmęczenie i senność - zatrzymać samochód i odpocząć. Kontynuowanie podróży jest wówczas niebezpieczne zarówno dla kie- rowcy, jak i dla pasażerów w samochodzie. - Upewnić się, że światła są prawidłowo usta- wione, gdyż światła ustawione za nisko zmniejszają widoczność, natomiast za wysoko - będą oślepiać innych użytkowników drogi. - Używać świateł drogowych poza obszarem zabudowanym i tylko po upewnieniu się, że nie przeszkadzają innym użytkownikom drogi. - Jeżeli będzie jechał samochód z przeciwnej stro- ny, przełączyć światła drogowe na światła mijania. - Utrzymywać zawsze reflektory i lampy zespo- lone w czystości. - Nie wyłączać silnika na zjazdach, gdyż nie działa układ wspomagania hamulców oraz nie działa hamowanie silnikiem. Przy nacisku na pedał hamul- ca należy użyć dużo większego wysiłku. - W przypadku awarii, która spowodowała za- trzymanie samochodu, zaparkować samochód poza jezdnią, włączyć światła awaryjne i ustawić trójkąt ostrzegawczy, aby ostrzec innych użytkowników dróg. W takich przypadkach postępować zgodnie z przepisami kodeksu drogowego. Przy wyłączonym silniku, nie zostawiać nigdy kluczyka w wy- łączniku zapłonu w pozycji MAR, aby uniknąć niepotrzebnego rozładowania akumulatora. Nigdy nie pozostawiać dzieci bez opieki w samochodzie. Przed opuszczeniem samochodu zaw- sze wyjąć kluczyk z wyłącznika zapłonu. PODRÓŻOWANIE PRZY ZMIENNYCH WARUNKACH METEOROLOGICZNYCH Deszcz i mgła mogq być bardzo niebezpieczne, jeżeli sposób jazdy nie zostanie przystosowany do tych warunków. - Jeżeli jezdnia jest mokra, przyczepność kół sa- mochodu do nawierzchni drogi zmniejsza się, co po- woduje wydłużenie drogi hamowania oraz zmniej- szenie przyczepności kół na zakrętach. W takich przypadkach konieczne jest zmniejszenie prędkości. - Zmniejszyć prędkość i utrzymywać większą od- ległość od samochodu jadącego przed nami. - Intensywny deszcz lub mgła pogarszają wido- czność. Należy przestrzegać przepisów kodeksu dro- gowego, również w dzień zapalić światła mijania, aby być widocznym przez innych użytkowników drogi. - Nie przejeżdżać długich i prostych odcinków dróg z dużą prędkością, gdyż samochód może nie- spodziewanie wpaść w poślizg przy przejechaniu przez kałużę (zjawisko aguaplaning). - Gdy widoczność jest zmniejszona, ustawić po- krętła i przełączniki układu ogrzewania i wentylacji na działanie odraszające (patrz rozdział „Pozna- wanie samochodu"), tak aby uzyskać jak najlepszą widoczność. - Należy sprawdzać okresowo stan wycieraczek. - Jeżeli mgła jest bardzo gęsta, najlepiej zrezyg- nować z dalszej jazdy, natomiast gdy podróż musi być kontynuowana - należy zachować maksymalną ostrożność i zmniejszyć prędkość do minimum. - W przypadku konieczności zatrzymania samo- chodu (awaria, widoczność zmniejszy się praktycznie do zera itp.) należy zjechać z drogi, włączyć światła awaryjne i ewentualnie światła mijania. - Prowadzić z minimalną prędkością, unikać „ścinania" zakrętów. - Pamiętać, że wyprzedzanie pod górę jest wol- niejsze, a więc wymaga dłuższej wolnej drogi. Jeżeli jesteście wyprzedzani pod górę, należy ułatwić prze- jazd drugiemu pojazdowi. JAZDA W ZIMIE Jeżeli temperatura spadnie poniżej O' C lub gdy drogi sq oblodzone i zaśnieżone, należy przestrzegać podanych zaleceń. - Przed wyruszeniem w podróż sprawdzić, czy wycieraczki nie są przymarznięte do szyby. - Usunąć śnieg z wlotów powietrza układu og- rzewania i wentylacji, znajdujących się pod przednią szybą. - Nie pozostawiać samochodu z uruchomionym silnikiem przez dłuższy okres czasu na śniegu; śnieg może spowodować dostanie się tlenku węgla do samochodu. - Upewnić się, że opony są w prawidłowym stanie i układ hamulcowy jest sprawny. JAZDA W GÓRACH Jazda w górach wymaga dużej koncentracji. Oto kilka praktycznych uwag dotyczących jazdy w górach. - Przed wyruszeniem w podróż sprawdzić pozio- my płynów (oleju, płynu hamulcowego, płynu chło- dzącego) i stan opon. - Przy zjazdach stosować hamowanie silnikiem, włączając niskie biegi, aby nie przegrzewać ha- mulców. - Nie zjeżdżać absolutnie z góry przy wyłączonym silniku lub na luzie, a tym bardziej przy wyjętym kluczyku z wyłącznika zapłonu.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plzolka.keep.pl
|