[ Pobierz całość w formacie PDF ]
INDYWIDUALNY PROGRAM EDUKACYJNO- TERAPEUTYCZNY NA ROK SZKOLNY 2010/2011 DLA KRZYSZTOFA Rz. Etap edukacji: II Klasa: Vau.Nr orzeczenia PPP: Diagnoza wydana przez Poradnię Psychologiczno- Pedagogiczną w Wyszkowie: Chłopiec nie opanował podstawowych technik szkolnych. Grafomotoryka jest istotnie obniżona. Chłopiec często odmawia odpowiedzi i współpracy. Wymaga intensywnej zachęty i namowy do działania. W zachowaniu wykazuje infantylność i liczne trudne zachowania ( bunt, krzyk, wymuszanie).Krzyś jest zainteresowany książkami i tekstem literackim. Szybko opanowuje czytanie całowyrazowe. Rozpoznaje podstawowe figury geometryczne. Przelicza zbiór złożony z 10 elementów. Dobrze orientuje się w najbliższym otoczeniu społeczno- przyrodniczym. Rodzaj niepełnosprawności: Niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym. Zalecenia Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej: 1. Nauka wg programu szkoły specjalnej dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualna w stopniu umiarkowanym. 2. Rozwijanie mocnych stron chłopca ( czytanie globalne), zachęcanie do opowiadania wysłuchanych krótkich tekstów literackich. 3. Pracować nad trudnymi społecznie zachowaniami. Każda pożądane zachowanie powinno być nagradzane – nagroda konkretna lub społeczna. Diagnoza szkoły ( charakterystyka ucznia, obserwacje własne, wywiad z rodzicami lub opiekunem prawnym, wywiad środowiskowy): Chłopiec pochodzi z licznej i słabo wydolnej wychowawczo rodziny ( opieka kuratora). Krzyś jest aktywnym i śmiałym uczniem. Łatwo nawiązuje kontakt z otoczeniem. Ulubionym zajęciem jest oglądanie telewizji, cytuje fragmenty usłyszanych programów. Mocne strony rozwoju ucznia: Łatwość komunikacji. Czytanie globalne, duża wiedza społeczno- przyrodnicza. Słabe strony rozwoju ucznia: Znacznie obniżony poziom grafomotoryki, koordynacji wzrokowo- ruchowej. Sfera najbliższego rozwoju: Doskonalenie technik szkolnych, grafomotoryki, czytania globalnego. Zalecanie formy pracy: Indywidualne i grupowe. Dodatkowa pomoc i wsparcie ucznia: ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… Modyfikacji programu Data modyfikacji …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… Indywidualne programy terapii: 1. Logopedia 2. Gimnastyka korekcyjna 3. Zajęcia korekcyjno- kompensacyjne 4. Integracja sensoryczna FUNKCJONOWANIE W ŚRODOWISKU Cele główne Cele szczegółowe Uwagi o realizacji 1. Doskonalenie umiejętności w zakresie samoobsługi. 1. Doskonalenie umiejętności rozbierania i ubierania. 2. Doskonalenie umiejętności w zakresie jedzenia. 3. Wdrażanie do utrzymania higieny osobistej. 4. Nabywanie umiejętności porządkowania swoich przyborów w szufladzie indywidualnej. 1. Zakładanie kurtki, zapinanie guzików, zasuwanie zamka itp. · Ćwiczenia w rozpoznawaniu swoich części garderoby. · Ćwiczenia w dobieraniu odzieży do odpowiednich części ciała. · Nazywanie odzieży przy ubieraniu się. · Ustawianie butów. 2. Estetyczne spożywanie pokarmów. · Ćwiczenia w nalewaniu płynu do kubka. · Wycieranie ust serwetką. · Nauka mycia naczyń po śniadaniu. 3. Przyzwyczajanie do mycia rąk przed i po posiłku oraz po korzystaniu z toalety. 4. Nabywanie nawyku wycierania nosa chusteczką higieniczną. 5. Doskonalenie umiejętności mycia zębów. 6. Ćwiczenia w porządkowaniu, układaniu swoich przyborów. 7. Przecieranie szuflady ściereczką. Cały rok szkolny. 2. Kształtowanie umiejętności porozumiewania się. 1. Rozwijanie komunikacji pozawerbalnej i werbalnej. 2. Usprawnianie narządów artykulacyjnych. 3. Doskonalenie umiejętności grafomotorycznych. 1. Uważne słuchanie poleceń i wypowiedzi, odgłosów z otoczenia, instrumentów, tekstu czytanego. 2. Wzbogacanie słownictwa czynnego i biernego poprzez sygnalizowanie informacji o potrzebach, stanach emocjonalnych za pomocą komunikatorów werbalnych: nazywanie rzeczy, desygnatów, określanie cech przedmiotów i obrazów, omawianie treści obrazów, nazywanie podstawowych zjawisk atmosferycznych oraz naukę wierszy i piosenek. 1. Odbieranie bodźców smakowych. 2. Ćwiczenia oddechowe. ( oddychanie nosem, dmuchanie papierowych przedmiotów, zabawy z balonikiem) itp. 3. Usprawnianie języka. ( oblizywanie warg, cmokanie) itp. 4. Podział, wyrazów na sylaby. 1. Ćwiczenia przygotowujące do nauki pisania: ( dowolne bazgranie, rysowanie kresek, kropek, laseczek, kółeczek i łączenie tych elementów w szlaczki itp. 2. Pisanie liter i cyfr po śladzie. Cały rok szkolny. 3. Nabywanie elementarnych umiejętności matematycznych. 1. Rozwijanie prostych operacji matematycznych. 2. Rozwijanie świadomości własnej tożsamości oraz orientacji w schemacie ciała. 1. Znajomość stosunków wielkościowych, jakościowych, ilościowych, figur geometrycznych, zliczanie liczb ze wskazaniem do 10. Tworzenie zbiorów wg. określonego kryterium. 2. Sytuowanie przedmiotów w przestrzeni. 1. Znajomość własnego imienia i nazwiska oraz adresu. 2. Nazywanie członków rodziny oraz wykonywanych przez nich czynności. 3. Identyfikowanie części ciała z jej wyglądem i nazwą. Cały rok szkolny. 4. Doskonalenie wiedzy społeczno-przyrodniczej i kulturowej. 1.Doskonalenie wiedzy na temat przyrody w różnych porach roku. 2. Kształtowanie zachowań prospołecznych. 3. Przygotowanie do pełnienia ról społecznych. 1.Zmiany zachodzące w przyrodzie, warunki życia zwierząt i roślin. 1. Używanie zwrotów grzecznościowych. 2. Nauka właściwego zachowania się w miejscach publicznych. 3. Rozwijanie nawyku utrzymania ładu i porządku w klasie – wrzucanie papierków do kosza itp. 1. Towarzyszenie w prostych pracach: · Porządkowych, np. układanie przyborów na półkach, udział w dekorowaniu klasy, założenie hodowli cebuli, rzeżuchy. 2. Rozbudzanie poczucia przynależności do społeczności swojej szkoły, środowiska lokalnego i przyrodniczego. 3. Kształcenie poczucia przynależności do narodu, dumy narodowej np. poprzez udział w uroczystościach. 4. Udział w uroczystościach i imprezach szkolnych. Cały rok szkolny. MUZYKA Z RYTMIKĄ Cele główne Cele szczegółowe Uwagi o realizacji Kształcenie słuchu i umiejętności słuchania muzyki ...
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plzolka.keep.pl
|