Linki
- ,,(...)człowiek nigdy nie wyrobi sobie o nikim właściwego pojęcia .Stwarza obraz i kontent.
- Interpretacja wierszy dla wszystkich klas szkół podstawowych Ryńska Marta ebook, Podręczniki, lektury
- Inteligencja emocjonalna a wykorzystanie potencjału intelektualnego Marta Taracha FULL, Nauka
- Intymna teoria względności Janusz L. Wiśniewski, E booki, Literatura faktu
- Integrowanie Oracle E-Business Suite R12 oraz tworzenie i rozszerzanie OA Framework Penver Andy PEŁNA WERSJA, P jak Podręczniki, lektury
- Integration And Automation Of Manufacturing Systems (Robots, eBooks Inżynieria
- Integracja spoleczna osob uposledzonych umyslowo, eBooks txt
- Integracja seksualna Przewodnik w poznawaniu i kształtowaniu, Książki Tekstowe
- Integrated-Project-Management-signed, Biblioteka PM
- Integracja europejska Dynia Elżbieta EBOOK, Nauka
- Integracja Europejska - Wysokińska Zofia, Biznes i ekonomia
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- nie-szalona.htw.pl
|
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Integracja sensoryczna W pracy z dziećmi z problemami w rozwoju ważna jest wczesna interwencja, która wspiera system nerwowy tak, aby mógł on prawidłowo odbierać, interpretować i organizować napływające informacje zmysłowe. n Marta Wiśniewska powstała w latach 70. XX wieku w Stanach Zjednoczonych. Jej autorką jest Jean Ayers – terapeutka zajęciowa, psycho- log, która prowadziła prace badawcze nad osobami z zaburzeniami neurologiczny- mi w Instytucie Badań Mózgu Uniwersytetu Kalifornijskiego w Los Angeles. Do Polski metoda ta dotarła 10 lat temu, a wiedzę na jej temat propaguje Polskie Stowarzysze- nie Terapeutów Integracji Sensorycznej. Na metodę składają się: podstawa teore- tyczna, sposoby i narzędzia diagnostyczne (Obserwacja Kliniczna i Testy Południowo- kalifornijskie) oraz techniki terapeutyczne. Termin integracja sensoryczna określa prawidłową organizację wrażeń sensorycz- nych (bodźców) napływających przez recep- tory. Oznacza to, że mózg, otrzymując infor- macje ze wszystkich zmysłów, dokonuje ich rozpoznania, segregowania i interpretacji oraz integruje je z wcześniejszymi doświad- czeniami. Na tej podstawie mózg tworzy od- powiednią do sytuacji reakcję nazywaną adaptacyjną. Jest to adekwatne i efektywne reagowanie na wymogi otoczenia. Może to być odpowiedź ruchowa, jak i myślowa. Nieprawidłowa integracja sensoryczna przejawia się tzw. dysfunkcjami, czyli zabu- rzeniami. Pojawiają się one, gdy układ ner- wowy niewłaściwie organizuje bodźce zmy- słowe. Dysfunkcje nie są związane z uszko- dzeniem narządów zmysłów, np. z niedosłu- chem czy krótkowzrocznością. Oczywiście, jeśli istnieją obawy dotyczące sprawności poszczególnych analizatorów, niezbędna jest konsultacja lekarska. Dysfunkcje inte- gracji sensorycznej dotyczą nieprawidłowo- ści w zakresie przetwarzania bodźców sen- sorycznych w obrębie następujących syste- mów: czuciowego (dotykowego i proprio- ceptywnego), przedsionkowego, słuchowe- go, wzrokowego, węchowego i smakowego. Najczęściej spotykanymi dysfunkcjami są: obronność dotykowa (nadwrażliwość w od- biorze bodźców dotykowych), która często współwystępuje z nadpobudliwością psycho- ruchową, dyspraksja (problem z zaplanowa- niem i wykonaniem nowych czynności ru- chowych), niepewność grawitacyjna (mani- festuje się lękiem przy zmianach położenia głowy i całego ciała). Dysfunkcje te mogą być rozpoznawane u dzieci w normie intelektualnej z trudno- 18 Wychowanie w Przedszkolu M etoda Integracji Sensorycznej (SI) ściami w uczeniu się, z niepełnosprawnością intelektualną, ruchową, autyzmem, nadpo- budliwością psychoruchową, mózgowym po- rażeniem. Ich nasilenie jest różne, od lek- kiego do znacznego. Nieprawidłowy rozwój zmysłowo-rucho- wy związany jest z następującymi czynnika- mi: powikłany okres prenatalny, powikłania okołoporodowe (np. cesarskie cięcie, niedo- tlenienie) i powikłania okołoporodowe i zaburzenia kolejnych faz życia. Również istotną rolę w pojawianiu się dysfunkcji w zakresie SI odgrywa ubogie środowisko rozwojowo-wychowawcze, niesprzyjające spontanicznej aktywności dziecka. Rozpoczęcie terapii SI poprzedzone jest dokładną diagnozą dziecka, opartą na Te- stach Południowokalifornijskich oraz Obser- wacji Klinicznej. Terapeuta przeprowadza także wywiad z rodzicami i często posługuje się uzupełniającymi narzędziami badawczy- mi. Na podstawie przeprowadzonych badań i obserwacji zostają opracowywane indywi- dualne plany terapii. Również rodzice otrzy- mują wskazówki terapeutyczne, które po- winni stosować w domu. Warto dodać, że każda sesja terapeutyczna ma wartość oce- niającą, gdyż proces diagnostyczny jest ciągły w czasie. Dotyczy to zwłaszcza dzieci, które z różnych względów nie poddają się standa- ryzowanym technikom badawczym. Problemy dotyczące integracji sensorycznej mogą przejawiać się w następujący sposób: l nadpobudliwość, trudności w skupieniu uwagi; l unikanie aktywności ruchowych (gier i zabaw sportowych); l impulsywność, labilność emocjonalna; l opóźniony rozwój mowy; l niezgrabność ruchowa, potykanie się, przewracanie; l łatwa męczliwość, trudności z utrzymywa- niem równowagi; l trudności z czynnościami typowymi dla wieku dziecka, np. ubieranie się, rysowa- nie, jazda na rowerze; 10/2006 19 l wrażliwość na bodźce płynące ze zmy- słów: dotyku, słuchu, wzroku lub też ob- niżona wrażliwość; l kłopoty z opanowywaniem technik szkol- nych: czytanie, pisanie. Terapia integracji sensorycznej określana jest mianem „naukowej zabawy”. Podczas sesji dziecko huśta się w hamaku, toczy w beczce, jeździ na deskorolce czy balansu- je na kołysce. Przez zabawę przyjemną i in- teresującą dla dziecka dokonuje się integra- cja bodźców zmysłowych ośrodkowego układu nerwowego, co pozwala na lepszą organizację działań. Terapia SI nie jest uczeniem konkretnych umiejętności (np. jazda na rowerze, pisanie, czytanie), ale usprawnianiem pracy syste- mów sensorycznych i procesów układu ner- wowego, które są podstawą rozwoju tych umiejętności. W pracy tą metodą terapeuta stymuluje zmysły dziecka oraz usprawnia ta- kie zakresy, jak np.: motoryka mała, motory- ka duża, koordynacja wzrokowo-ruchowa. Zadaniem terapeuty jest, przy zastosowaniu odpowiednich technik, eliminowanie, wyha- mowywanie lub ograniczenie niepożądanych bodźców obecnych przy nadwrażliwościach sensorycznych lub dostarczanie silnych bodźców, co jest konieczne przy podwrażli- wościach systemów sensorycznych. Efektywność terapii integracji sensorycz- nej zależy od trafności rozpoznania deficy- tów, ich głębokości i wieku pacjenta. Mierze- nia postępów terapii dokonuje się na pod- stawie następujących wskaźników: napięcie mięśniowe, odruchy, postawa, planowanie motoryczne, koordynacja wzrokowo-rucho- wa, zachowanie i reakcje emocjonalne. W przypadku dzieci z głębszą niepełno- sprawnością intelektualną w terapii integracji sensorycznej z reguły niemożliwe jest stoso- wanie Testów Południowokalifornijskich. Te- rapeuta diagnozujący takie dziecko może skorzystać w ograniczonym zakresie z wybra- nych prób z Obserwacji Klinicznej. Praktycz- nie jednak diagnoza dzieci z głębszą niepeł- nosprawnością intelektualną polega na ciąg- łej obserwacji ich zachowań i reakcji na poda- wane bodźce w toku kolejnych sesji terapeu- tycznych. Terapia dzieci z niepełnosprawno- ścią intelektualną polega na usprawnianiu najbardziej zaburzonych systemów sensorycz- nych. Z przyczyn obiektywnych (problemy w rozumieniu i spełnianiu poleceń, ogranicze- nia ruchowe, problemy z koncentracją uwagi i wzroku na wykonywanych czynnościach), nie można w pełni oczekiwać od dzieci wła- snych pomysłów na ćwiczenia czy aktywność. Niemniej jednak, uważna obserwacja zacho- wania podczas sesji ujawni ich preferencje te- rapeutyczne (zasada inner drive – wewnętrz- nego instynktu), które wykorzystane w terapii podniosą jej skuteczność. Metoda integracji sensorycznej to jedna z ważniejszych metod stosowanych w pracy z dziećmi z problemami w rozwoju. W pierw- szej kolejności kierowana jest do dzieci z trudnościami w uczeniu się, ale z powodze- niem można stosować ją w przypadku nie- pełnosprawności intelektualnej, ruchowej, autyzmu, uszkodzeń analizatorów. Może być także wykorzystana jako forma profilaktyki ewentualnych trudności w uczeniu się oraz stymulacji rozwoju dzieci prawidłowo rozwi- jających się. Na koniec warto dodać, że z problemów w zakresie integracji sensorycznej dzieci nie wyrosną. Te problemy będą „rosły” razem z nimi. Dlatego tak ważna jest wczesna in- terwencja, która wspiera system nerwowy tak, aby mógł on prawidłowo odbierać, in- terpretować i organizować napływające in- formacje zmysłowe. BIBLIOGRAFIA z J. Ayers, Sensory Integration and the child , Los Angeles 1989, Western Psychological Services. z V. Maas, Uczenie się przez zmysły. Wprowadze- nie do teorii Integracji Sensorycznej, Warsza- wa 1998, WSiP. MARTA WIŚNIEWSKA Przedszkole Specjalne nr 208 w Warszawie Pracownia Profilaktyki i Wspomagania Rozwoju „Helenów” 20 Wychowanie w Przedszkolu
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plzolka.keep.pl
|