Linki
- ,,(...)człowiek nigdy nie wyrobi sobie o nikim właściwego pojęcia .Stwarza obraz i kontent.
- Inny Swiat- streszcz, Literatura Współczesna, LITERATURA WSPÓŁCZESNA - opracowania
- Inny świat Gustawa Herlinga Grudzińskiego, Matura, Język Polski, Prace i Motywy maturalne
- Inny swiat (Gustaw Herling-Grudzinski) - streszczenie najwazniejszych zdarzen, język polski
- INNY ŚWIAT-Gustaw Herling-Grudziński, Szkoła, Język polski, Wypracowania
- Inny swiat (Tom 4 - Morze srebrzystego swiatla), eBooks txt
- Inny rodzaj odwagi Claudia Strachan, Literatura faktu
- Inny Świat, Polonistyka, Literatura współczesna - opracowania
- Inny nie będę - Ryszard Rynkowski, Polskie midi
- Inny front - Miłada Jędrysik EBOOK, E-booki
- Inny czlowiek, eBooks txt
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- nie-szalona.htw.pl
|
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Ks. Marek Chmielewski „INNY” TESTAMENT JANA PAWŁA II * Niebawem po odejściu do Pana Wielkiego Papieża opu- blikowano Jego testament. Jest to rzecz niesłychana w hi- storii papiestwa. On, który swoim cierpieniem w ostatnich dniach dawał wspaniałą lekcję wiary i szacunku dla życia, także zza grobu, swoim testamentem uczy, jak po chrześci- jańsku przygotować się do śmierci. Bardzo pouczający jest ten prywatny testament Papieża, dotyczący Jego osoby i powierzonej mu misji. Obok prywatnego jest jednak inny testament Jana Pawła II — publiczny, który — podobnie jak tamten — pi- sany był przez cały pontyfikat. Wprost dotyczył on i stale dotyczy całego Kościoła. Zasadniczą zaś jego treścią jest troska Papieża o odnowienie w wierzących życia euchary- stycznego. To było jego głębokie pragnienie od samego po- czątku posługi Piotrowej. Warto zauważyć, że już w pierwszej encyklice Redemp- tor hominis (4 III 1979) za Soborem Watykańskim II Papież podkreśla, że Eucharystia jest ośrodkiem i szczytem całego życia chrześcijańskiego. „Eucharystia buduje Kościół” (RH 20). Rok później (24 II 1980) wydał List do kapłanów na Wielki Czwartek pt. Dominicae cenae o tajemnicy i kulcie Eucharystii, w którym cytuje i rozwija powyższe słowa (por. DC 4). Ukazując głęboki związek kapłaństwa z Eu- charystią, Ojciec święty ukazuje, jak różne aspekty życia chrześcijańskiego powinny wpisywać się w tę „wielką ta- jemnicę wiary”. Jednocześnie z mocą podkreśla, że „Eu- charystia jest szczególnym dobrem całego Kościoła. Jest ——————— * Opublikowano w: „Nasz Dziennik” 2006, nr 78, s. 17. 1 największym darem, jakim w porządku łaski i Sakramentu Boski Oblubieniec obdarzył i stale obdarza swoją Oblubie- nicę” (DC 12). Ten list stał się programem kultu eucharystycznego w całym pontyfikacie Jana Pawła II. We wszystkich encykli- kach, adhortacjach, listach apostolskich i orędziach Papież niezmordowanie powraca do tematu Eucharystii, upomi- nając się o należny jej kult. Zwieńczeniem tej troski stała się ostatnia jego encyklika — właśnie o Eucharystii — Ecc- lesia de Eucharistia (17 IV 2003) i ogłoszony listem apo- stolskim Mane nobiscum Domine (7 X 2004) Rok Euchary- stii. Trwał on od października 2004 roku do października 2005 roku. Warto zauważyć, że dokładnie w połowie Roku Eucha- rystii Jan Paweł II, po Mszy św., w której uczestniczył z ło- ża boleści i przyjął Sakrament Namaszczenia, odszedł do Pana. Temat Eucharystii stał się więc klamrą spinającą Jego pontyfikat i zarazem kulminacją jego posługi. Dla uczestniczących z bliska we Mszach świętych sprawowa- nych przez Papieża, albo obserwujących go podczas adora- cji Najświętszego Sakramentu, było to doświadczenie po- równywalne z tym, jakiego doznali trzej Apostołowie na gó- rze podczas przemienienia Jezusa, skoro wyznali: „Panie, dobrze, że tu jesteśmy…” (Mt 17, 4). Bardzo osobista, nie- powtarzalna wrażliwość Papieża na eucharystyczną obec- ność Jezusa Chrystusa udzielała się wszystkim i dawała przedsmak wielkiej Tajemnicy zbawienia. Zatem nauczanie papieskie na temat tego Sakramentu i osobisty przykład eucharystycznej wiary Jana Pawła II, to dla całego Kościo- ła swoisty testament: dar i zobowiązanie, wobec którego nie można przejść obojętnie. Przyjmując za punkt wyjścia stwierdzenie, iż „ożywienie i pogłębienie kultu eucharystycznego jest sprawdzianem 2 prawdziwej odnowy” (DC 3), a poniekąd punktem kulmi- nacyjnym tejże odnowy, Papież wzywa do pielęgnowania różnych form życia eucharystycznego. Eucharystia bowiem „wzmacnia nasze wcielenie w Chrystusa, ustanowione w chrzcie św. przez dar Ducha Świętego” (EdE 23). Najbar- dziej podstawową formą kultu eucharystycznego jest owocne przeżywanie Mszy św., zwłaszcza niedzielnej . Choć — jak zaznacza Jan Paweł II w Liście Dies Domini o świętowaniu niedzieli (31 V 1998) — Msza św. niedzielna, sama w sobie, ma takie samo znaczenie jak sprawowana w dowolny inny dzień, to jednak sprawowana w niedzielę „odznacza się szczególnie uroczystym charakterem, wła- śnie dlatego, że jest sprawowana w «dniu, w którym Chry- stus zwyciężył śmierć i dał nam udział w życiu wiecznym»”. Mocą tej tajemnicy wiary „ukazuje szczególnie wyraziście swój wymiar eklezjalny i jawi się jako pierwowzór innych liturgii eucharystycznych”. Ponadto wierni gromadząc się na niedzielnej Mszy św. pełniej uświadamiają sobie, że są „miejscem, w którym urzeczywistnia się konkretnie tajem- nica Kościoła”. Dlatego z celebracją niedzielnej Eucharystii wiąże się obowiązek uczestnictwa całej wspólnoty parafial- nej (DD 34). O tej eklezjotwórczej roli Eucharystii pisał Pa- pież już w Adhortacji Christifideles laici (30 XII 1988), za- znaczając, że parafia jest „wspólnotą eucharystyczną, czyli wspólnotą zdolną do sprawowania Eucharystii” (ChL 26). Jednak sama obecność na Mszy św. niedzielnej nie wy- starczy. Ojciec święty usilnie zachęca do częstej komunii św. eucharystycznej , w której „nie tylko każdy z nas przyjmuje Chrystusa, lecz także Chrystus przyjmuje każ- dego z nas” (EdE 22). Nie wolno zapominać, że warunkiem owocnej Komunii św. jest wolność od grzechu śmiertelne- go. W tym kontekście Papież słowami św. Jana Chryzo- stoma nawołuje: „[…] błagam i zaklinam, aby nie zbliżać 3 się do tego świętego Stołu z nieczystym i skażonym sumie- niem. Takie przystępowanie, nawet jeśli tysiąc razy doty- kamy Ciała Pana, nigdy nie będzie mogło nazywać się ko- munią, lecz wyrokiem, niepokojem i powiększeniem kary” (EdE 36). Nie mniej ważny jest kult Eucharystii poza Mszą św., a zwłaszcza adoracja Najświętszego Sakramentu , o czym przypomina Jan Paweł II w encyklice eucharystycznej, pi- sząc między innymi, że „jeżeli chrześcijaństwo ma się wy- różniać w naszych czasach przede wszystkim «sztuką mo- dlitwy» (NMI 32), jak nie odczuwać odnowionej potrzeby dłuższego zatrzymania się przed Chrystusem obecnym w Najświętszym Sakramencie na duchowej rozmowie, na ci- chej adoracji w postawie pełnej miłości? Ileż to razy, moi drodzy Bracia i Siostry, przeżywałem to doświadczenie i otrzymałem dzięki niemu siłę, pociechę i wsparcie!” (EdE 25). Nieco dalej czytamy, że „Eucharystia jest nieocenio- nym skarbem: nie tylko jej sprawowanie, lecz także adora- cja poza Mszą św.”, gdyż „pozwala zaczerpnąć z samego źródła łaski”. Mając to na względzie Ojciec święty zachęca do ożywie- nia nieco już zapomnianej praktyki „komunii duchowej” , zalecanej od wieków przez mistrzów życia duchowego (por. EdE 34). Polega ona na częstym wzbudzaniu w sobie za- równo pragnienia przyjęcia Komunii św. eucharystycznej, jak i wszystkich towarzyszących temu aktów woli i uczuć. O Papieżu z Polski zwykło mówić, że to „Papież- pielgrzym”, „Papież maryjny”, „Papież różańca” itp. Bez wahania można do tej listy dodać, że był to także „Papież Eucharystii”. Swym życiem i nauczaniem niestrudzenie wzywał wszystkich chrześcijan do wejścia w głębię ( duc in altum ) tego samego doświadczenia rzeczywistej obecności Chrystusa eucharystycznego, jakie było jego codziennym 4 udziałem. To jego testament dla Kościoła w trzecim tysiąc- leciu. Nie można o tym zapominać, jeśli chce się spełnić jego bardzo osobistą prośbę z testamentu, zapisaną pod datą 5 III 1990: „Po śmierci proszę o Msze Święte i modli- twy”. 5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plzolka.keep.pl
|