image Home       image Fowles,       image Fitzgerald,       image r04 06 (9)       image R 22MP (3)       image 45 (3)       

Linki

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
MINISTERSTWO DS. UCHODŹCÓW,
IMIGRACJI I INTEGRACJI
Obywatel Danii
Informator dla nowych obywateli
”Obywatel Danii” dostępny jest w 18 językach:
Sprzedaż informatora prowadzi:
Schultz Distribution
Herstedvang 4
2620 Albertslund
Telefon: 43 22 73 00
Telefax: 43 63 19 00
E-mail: schultz@ schultz.dk
Strona internetowa: www.schultzboghandel.dk
Duńskim
Angielskim
Polskim
Rosyjskim
Chińskim
Franucskim
Arabskim
Hiszpańskim
Tajskim
Tureckim
Farsi
Serbsko-chorwackim
Urdu
Litewskim
Birmańskim
Somalijskim
Niemieckim
Filipińskim
Informator jest również dostępny w księgarniach.
Cena: DKK 40 (z VAT).
Cena nie obejmuje kosztów wysyłki.
Elektroniczna i dźwiękowa wersja informatora
w wybranych językach dostępna jest na stronie
internetowej Ministerstwa ds. Integracji:
www.nyidanmark.dk
Jak korzystać z informatora
Niniejszy informator zawiera informacje na temat społe-
czeństwa duńskiego a także szereg praktycznych informacji
przydatnych nowym obywatelom Danii. Publikacja wydana
została w wielu językach, tak aby mogło z niej korzystać jak
najwięcej osób.
Ustawy i przepisy ulegają ciągłym zmianon. Z tego względu
informator nie zawiera pełnych tekstów aktów i przepisów
prawnych, a tylko ich ogólny opis lub odniesienie do
obowiązujących rozporządzeń. Oznacza to, że informator
nie zawsze jest w stanie dostarczyć pełnych informacji o
prawach i obowiązkach nowych obywateli. W zależności od
istoty zagadnienia, konieczne może okazać się zasięgnięcie
dalszych informacji.
Informator może służyć jako podręczne źródło informacji na
dany temat, ale można go również przeczytać od początku
do końca.
W celu umożliwienia szybkiego znalezienia tematów na
początku informatora zamieszczono spis treści, a na końcu
indeks haseł.
Na stronie www.nyidanmark.dk dostępna jest elektroniczna
wersja informatora, w wielu językach
Ewentualne uwagi i propozycje odnośnie niniejszej publikacji
prosimy kierować drogą elektroniczną na adres medborge-
ridanmark@inm.dk. Zostaną one uwzględnione podczas
aktualizacji informatora za kilka lat.
Wiele słów oznaczonych jest gwiazdką (*), oznacza to, że
dany wyraz lub termin został wyjaśniony bardziej szczegółowo
na końcu książki.
Informator nie daje odpowiedzi na wszystkie pytania. Zawiera
jednak adresy stron internetowych instytucji publicznych
mogących udzielić Państwu więcej informacji i pomocy. Na
końcu książki umieszczono szereg praktycznych informacji,
przydatnych w codziennym życiu. Informator zawiera również
wykaz instytucji i organizacji, które zajmują się integracją
nowych obywateli.
Spis treści
Jak korzystać z informatora . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .3
Witamy w Danii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .6
Mieszkanie udziałowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .46
Podnajem i zamiana . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .47
Mieszkanie własnościowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .47
Energia elektryczna, woda i ogrzewanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . .48
Wspólne wydatki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .49
Demokracja mieszkańców . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .49
Domy mieszkańców i pomieszczenia wspólne . . . . . . . . . . . . .50
Przepisy dla mieszkań i osiedli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .50
Ubezpieczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .53
Zmiana adresu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .53
1 Geografi a i ludność
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
8
Większość ludzi mieszka w miastach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .9
2 System rządów
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
12
Demokracja reprezentatywna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .13
Społeczeństwo oparte na praworządności . . . . . . . . . . . . . . . . .18
Rola Danii w świecie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .21
3 Wjazd i pobyt
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
24
Pobyt w związku z pracą . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .26
Pobyt w związku z nauką . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .27
Azyl . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .28
Łączenie rodzin . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .29
Okres ważności pozwolenia na pobyt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .30
6 Rodzina
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
54
Rodzina i społeczeństwo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .55
Życie rodzinne i związki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .55
Macierzyństwo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .58
Dzieci i młodzież . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .64
Niepełnosprawne dzieci i dorośli . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .68
Osoby starsze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .69
Ostatni etap życia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .71
4 Nowy obywatel Danii
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
32
Nowe życie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .33
Pomoc językowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .33
Kursy języka duńskiego i wiedzy o społeczeństwie dla doro-
słych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .34
Program introdukcyjny i kontrakt indywidualny . . . . . . . . . . . .37
Obywatelstwo duńskie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .39
7 Szkoła i wykształcenie
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
72
Nauka przez całe życie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .73
Duński system edukacyjny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .74
Szkoła podstawowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .75
Zajęcia pozalekcyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .83
Szkoły średnie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .84
Szkoły wyższe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .91
Kształcenie dorosłych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .93
Uznawanie kwalifi kacji uzyskanych w innych krajach . . . . . . .96
5 Poszukiwanie mieszkania
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
42
Wynajem czy kupno . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .43
Mieszkania do wynajęcia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .43
4
8 Zatrudnienie
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
98
Większość osób dorosłych ma pracę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .99
Poszukiwanie pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .99
Utrata pracy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102
Duński rynek pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
Miejsca pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105
Założenie własnej fi rmy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107
Badania kontrolne dzieci i młodzieży oraz szczepienia . . . . 135
W szpitalu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137
Opieka stomatologiczna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139
Leki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140
Zdrowe odżywianie i aktywny tryb życia . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141
Dobre rady na temat zdrowego trybu życia . . . . . . . . . . . . . . 142
9 Gospodarka i konsumpcja
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
110
Zarządzanie własnymi środkami fi nansowymi . . . . . . . . . . . . 111
Wynajem i zakupy na kredyt . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113
Ubezpieczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
Prawa konsumenta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115
Duński system podatkowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117
12 Święta państwowe i religijne
. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
144
Zwyczaje i święta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145
13 Powrót do kraju
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
148
Doradztwo i pomoc fi nansowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149
Praktyczne informacje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .150
Użyteczne informacje i adresy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153
Organizacje i instytucje ważne dla nowych obywateli . . . . 155
Partie polityczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157
Słownik . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158
Kolofon . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170
10 Kultura i czas wolny
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
120
Bogate życie kulturalne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121
Media i debata publiczna. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122
Aktywny wypoczynek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
Stowarzyszenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125
Religia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127
Przyjęcia i spotkania towarzyskie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
11 Zdrowie i choroba
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
130
Duńska służba zdrowia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131
W gabinecie lekarskim . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132
Problemy psychiczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
Pogotowie lekarskie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134
Numer alarmowy 112 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • zolka.keep.pl