Linki
- ,,(...)człowiek nigdy nie wyrobi sobie o nikim właściwego pojęcia .Stwarza obraz i kontent.
- Instrukcja obsługi Apple Iphone iOS 4.2 i iOS 4.3, Poradniki i instrukcje iphone
- Informa.Healthcare.Mayo.Clinic.Cardiology.Board.Review.Questions.and.Answers, Biomedical eBooks Collection, Medical eBooks Collection
- Informa.Healthcare.Dermatologic.Cosmeceutic.and.Cosmetic.Development, Biomedical eBooks Collection, Medical eBooks Collection
- Information Security - Principles & Practice, Kryptologia, Computer Security Enthusiast Ebook Collection [haslo Stefan](Stefan 68)
- Informa.Healthcare.Type.2.Diabetes.Principles.and.Practice.2nd.Edition, Biomedical eBooks Collection, Medical eBooks Collection
- Informa.Healthcare.Nephron.Sparing.Surgery.Oct.2007, Biomedical eBooks Collection, Medical eBooks Collection
- Informa.Healthcare.Heparin.Induced.Thrombocytopenia.4th.Edition, Biomedical eBooks Collection, Medical eBooks Collection
- Instrukcja PL - Instalacja GTA Parking i Samochodów do GTA SA, PORADNIK Jak zainstalować GTA Parking i Samochody do GTA San Andreas
- Instrukcja PL - Instalacja CLEO 4 i ELM v9.1 do GTA SA, PORADNIK Jak zainstalować CLEO 4 i ELM v9.1 do GTA San Andreas
- Instrukcja - Railroad Tycoon™ 3, ^Poradniki^, RAILROAD TYCOON™ 3
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- potancowka.xlx.pl
|
[ Pobierz całość w formacie PDF ] abc Drug¹ czêœæ artyku³u o wzmacniaczach mo- cy chcia³bym rozpocz¹æ od najwa¿niejszej z punktu widzenia u¿ytkownika w³aœci- woœci wzmacniacza, czyli od stopnia jego niezawodnoœci. Konstruktor ka¿dej koñ- cówki mocy staje przed trudnym zadaniem – musi uwzglêdniæ bardzo wiele czynników maj¹cych wp³yw na pracê wzmacniacza. Wyposa¿enie urz¹dzenia we wszys- tkie rodzaje zabezpieczeñ jest oczywiœcie konieczne, rzecz jednak w tym, aby ich zadzia³anie nastêpowa³o tylko w sy- tuacjach ekstremalnych. Jeœli zamierzasz eksploatowaæ wzma- cniacz w obudowie rak, to zdecydowa- nie najlepsz¹ konstrukcj¹ s¹ koñcówki z otworami ch³odz¹cymi na tylnym i przednim panelu wzmacniacza. Po zdjêciu dekli raka powietrze bez prze- szkód mo¿e przep³ywaæ przez obudo- wê. Niektóre wzmacniacze zasysaj¹ po- wietrze przez otwory w przednim pane- lu i odprowadzaj¹ je z ty³u. Inne firmy preferuj¹ rozwi¹zanie odwrotne. Nale- ¿y ze zrozumia³ych wzglêdów unikaæ ³¹- czenia tych dwóch konfiguracji w jed- nej obudowie. Kwestia ch³odzenia wzmacniaczy mo- cy jest czêsto niedoceniana przez u¿yt- kowników. Na nic zdadz¹ siê wysi³ki najlepszych konstruktorów, jeœli urz¹- dzenie nie bêdzie w³aœciwie eksploato- wane. Jest to zreszt¹ problem o znacz- nie szerszym zasiêgu. Konstruktorzy i producenci aparatury estradowej zak³a- daj¹ (s³usznie), ¿e ich wyroby trafi¹ w rê- ce klientów maj¹cych chocia¿ podsta- wow¹ wiedzê o swoich narzêdziach pra- cy. Te za³o¿enia doskonale sprawdzaj¹ siê w du¿ych firmach nag³oœnieniowych, które zatrudniaj¹ kompetentnych fa- chowców pozostawiaj¹c artystom wy- ³¹cznie zadania artystyczne. Niestety, znacz¹ca wiêkszoœæ muzyków i wyko- nawców zdana jest przewa¿nie tylko na siebie. Znajomoœæ zasad budowy i eks- ploatacji wzmacniaczy mocy nie jest zwykle mocn¹ stron¹ przeciêtnych u¿yt- kowników sprzêtu estradowego. Brak dba³oœci o w³asne narzêdzia pracy czêsto budzi moje zdziwienie. Jako przyk³ad ekstremalny, acz auten- tyczny, opiszê tak¹ oto sytuacjê: przy- chodzi klient reklamuj¹c uszkodzony wzmacniacz. Pytam o okolicznoœci awa- rii, lecz nie uzyskujê ¿adnych konkret- nych informacji. Zdejmujê wiêc os³onê obudowy i moim oczom ukazuje siê wnêtrze wzmacniacza pokryte centy- metrow¹ warstw¹ zaprawy murarskiej!! P³ytki drukowane wykonane z lamina- tu epoksydowego w kilku miejscach mia³y powypalane na wylot otwory (dzia- ³anie wapna?) Oczywiœcie, ca³y œrodek wzmacniacza nadawa³ siê do wymiany. Klient nieco za¿enowany wyjaœni³, ¿e tynkowa³ dom i po prostu zapomnia³ za- bezpieczyæ wzmacniacz. Jednym z g³ównych problemów, z ja- kim borykaj¹ siê wszyscy producenci wzmacniaczy, jest zapewnienie sku- tecznego ch³odzenia. Wszystkie wzmac- niacze mo¿na pod tym k¹tem podzie- liæ na takie, w których odprowadzenie ciep³a odbywa siê na drodze konwen- cjonalnej, czyli przez oddawanie ciep- ³a do otoczenia przez umieszczone naj- czêœciej na zewn¹trz radiatory, oraz te, w których proces ten zachodzi w spo- sób wymuszony przez wbudowany we wzmacniaczu wentylator. Oba rozwi¹zania maj¹ swoje wady i zalety. Ch³odzenie naturalne dobrze zdaje egzamin przy niezbyt du¿ych mo- cach, pod warunkiem zastosowania od- powiedniej wielkoœci radiatorów. Brak wentylatorów powoduje, ¿e wzmacniacz mo¿e byæ wykorzystywany w miejs- cach, gdzie zale¿y nam na jak najmniej- szym poziomie szumów i zak³óceñ ze- wnêtrznych (np. studiach nagrañ, teat- rach, wyciszonych salach o dobrej akus- tyce). Niestety, kiedy nasze oczekiwa- nia wobec mocy rosn¹, roœnie te¿ po- wierzchnia radiatorów – wystarczy rzu- ciæ okiem na urz¹dzenia czo³owych pro- ducentów wysokiej klasy wzmacniaczy domowych. Tam oczywiœcie zastoso- wanie wentylatorów nie wchodzi w grê, wiêc powa¿ni wytwórcy, chc¹c zaspo- koiæ wymagaj¹c¹ klientelê, buduj¹ mon- stra, które ciê¿ko jest jednej osobie przenieœæ na drugi koniec pokoju. W technice estradowej taka sytuacja jest nie do pomyœlenia, stosuje siê wiêc wymuszony obieg powietrza. Wewn¹trz wzmacniacza znajduj¹ siê aluminiowe radiatory, które odbieraj¹ ciep³o od przy- mocowanych do nich tranzystorów mo- cy, a ciep³o to odprowadzane jest na ze- wn¹trz przy pomocy wentylatora. Zwiêk- sza to skutecznoœæ ch³odzenia i po- zwala na zmniejszenie masy i gabary- tów urz¹dzenia. Wspó³czesne wzmacniacze du¿ych mocy budowane s¹ prawie wy³¹cznie ja- ko konstrukcje z ch³odzeniem wymuszo- nym. Doœæ powa¿nym mankamentem tego typu konstrukcji jest zjawisko nie- uchronnego zanieczyszczania wnêtrza wzmacniacza przez py³ i kurz z otocze- nia. Stosowanie filtrów powietrza dolo- towego powoduje w przypadku ich zat- kania dramatyczne pogorszenie warun- ków ch³odzenia, wiêc najlepszym roz- wi¹zaniem jest systematyczne czyszcze- nie filtrów i wnêtrza koñcówki (np. przy pomocy sprê¿onego powietrza). Jeœli posiadasz wzmacniacz z wenty- latorem koniecznie sprawdŸ, jaki jest w nim obieg powietrza. Jest to szcze- gólnie istotne, jeœli umieœcisz go w skrzy- ni transportowej. Firmy stosuj¹ bardzo ró¿ne konfiguracje otworów ch³odz¹- cych, czêsto kieruj¹c siê w³asn¹ wygo- d¹, a nie wzglêdami praktycznymi. S¹ nawet wzmacniacze, w których wenty- lator zasysa powietrze od spodu wzmac- niacza i wydmuchuje go na boki. Nie- trudno siê domyœleæ, ¿e latem wzmac- niacz ten nie mo¿e pracowaæ d³u¿szy czas w raku, a ju¿ strach pomyœleæ o zainstalowaniu w skrzyni kilku takich „wynalazków”. EiS 8/98 63 (2) Od sposobu eksploatacji w najwiêk- szym stopniu zale¿y bezawaryjnoœæ aparatury wiêc czas na kilka „¿elaz- nych” regu³ dotycz¹cych kwestii ch³o- dzenia: 1 Nigdy nie zas³aniaj otworów wenty- czas, abyœ pomyœla³ o zwiêkszeniu mocy swojego zestawu – problemy mog¹ znikn¹æ jak rêk¹ odj¹³!! Aby zakoñczyæ temat termicznych ob- ci¹¿eñ koñcówek mocy jeszcze raz chcê przypomnieæ, ¿e ka¿dy wzmacniacz ma najgorsz¹ sprawnoœæ ciepln¹ (najbar- dziej siê grzeje) nie przy mocy nominal- nej, tylko przy oko³o 65% jej wykorzys- tania. Tak wiêc, jeœli zauwa¿ysz ¿e two- ja koñcówka zbli¿a siê do temperatury wy³¹czenia i ograniczysz jej moc do 70%, to tylko pogorszysz sprawê. Lepiej ju¿ pracowaæ na pe³nej mocy i stosowaæ limitery. funkcja wymaga zastosowania elemen- tu zdolnego dostarczyæ du¿¹ moc, od- pornego na wysok¹ temperaturê, prze- ci¹¿enia itp. Klienci najczêœciej pytaj¹: które wzmacniacze s¹ lepsze? Muszê ciê zmartwiæ, ale nie ma jednoznacznej odpowiedzi na tak postawione pytanie. Nasuwa mi siê analogia do odwieczne- go dylematu: diesel czy silnik benzyno- wy? Myœlê, ¿e przyda ci siê jednak kil- ka informacji na temat obu rodzajów wzmacniaczy. Technologia bipolarna stosowana jest od dawna przez wielu wiod¹cych pro- ducentów specjalizuj¹cych siê w pro- dukcji wzmacniaczy mocy. Niektóre ty- py tranzystorów u¿ywane s¹ od ponad dwudziestu lat i pewnie spokojnie wkro- cz¹ w trzecie tysi¹clecie. Sprawdzone od wielu lat rozwi¹zania technologicz- ne s¹ gwarancj¹ niezawodnoœci i stabil- noœci pracy. Pojawienie siê kilkanaœcie lat temu tranzystorów MOSFET wywo- ³a³o ma³¹ rewolucjê, wiele firm postawi- ³o sobie za punkt honoru wyproduko- wanie takiego wzmacniacza. Konstruk- torzy zrozumieli, ¿e pojawi³a siê szan- sa zaoferowania czegoœ nowego, za co klient bêdzie gotów dobrze zap³aciæ. Okaza³o siê równie¿, ¿e brzmienie wzmacniaczy MOSFET przypomina nie- co wzmacniacze lampowe, jak wiado- mo preferowane przez wielu muzyków. Oprócz tego, ten typ tranzystora posia- da w³aœciwoœæ samoograniczania pr¹- du wraz ze wzrostem temperatury, oraz ma o wiele lepsze czasy narastania pre- destynuj¹ce go do pracy w uk³adach im- pulsowych. Wydawa³o by siê wiêc, ¿e tyle zalet powinno zapewniæ im zdecy- dowan¹ przewagê na starszymi kon- strukcjami bipolarnymi. Niestety, wiele firm posz³o na ³atwiznê buduj¹c koñców- ki o wyj¹tkowo uproszczonych aplika- cjach. Brak jakichkolwiek zabezpieczeñ i niezbyt wyszukane uk³ady sterowania zwiêkszy³y awaryjnoœæ i paradoksalnie zamiast polepszyæ, pogorszy³y para- metry urz¹dzenia. Podstawow¹ bol¹czk¹ tanich, „bu- d¿etowych” koñcówek MOSFET, jest spadek mocy towarzysz¹cy wzrostowi temperatury. Zastosowanie ze wzglê- dów oszczêdnoœciowych zbyt ma³ej iloœ- ci tranzystorów koñcowych powoduje ich nadmierne grzanie siê i w efekcie na skutek zjawiska samoograniczenia pr¹- du – znacz¹cy spadek mocy wyjœciowej wzmacniacza. W skrajnym przypadku tranzystory nie wytrzymuj¹ i ulegaj¹ uszkodzeniu, co w sytuacji braku zabez- pieczeñ powoduje najczêœciej spusto- szenie w zestawach g³oœnikowych. W koñcówkach bipolarnych grzanie siê wzmacniacza nie ma wp³ywu na od- dawan¹ moc, o ile oczywiœcie moc tran- zystorów dobrana jest z odpowiednim zapasem i zapewnione jest w³aœciwe ch³odzenie. W przeciwnym wypadku temperatura roœnie a¿ do uaktywnienia siê zabezpieczenia termicznego (na ogó³ jest to ok. 85 o C). bli¿u Ÿróde³ ciep³a (w czasie imprez plenerowych unikaj bezpoœrednie- go dzia³ania s³oñca). 3 Wzmacniaczy z ch³odzeniem wy- muszonym nigdy nie wy³¹czaj w przerwach – pozwól wentylatorom odprowadziæ nagromadzone ciep- ³o. Zawsze sprawdzaj poprawnoœæ pracy wiatraków – podejrzane od- g³osy, takie jak g³oœniejsza ni¿ za- zwyczaj praca, mog¹ œwiadczyæ o ich zu¿yciu i koniecznoœci wy- miany. Jeœli zachodzi potrzeba wspomo¿enia ch³odzenia dodatko- wym, zewnêtrznym wentylatorem, sprawdŸ najpierw, sk¹d twój wzmac- niacz zasysa ch³odne powietrze i skieruj dodatkowy wentylator w tym samym kierunku, by przypad- kiem nie wdmuchiwaæ ogrzanego powietrza z powrotem. 4 Nie zapominaj, ¿e skutecznoœæ ch³o- Rodzaje wzmacniaczy Chcia³bym teraz poœwiêciæ parê s³ów klasyfikacji wzmacniaczy z punktu wi- dzenia tzw. klasy, w jakiej pracuje koñ- cówka. Temat ten by³ ju¿ doœæ szczegó- ³owo omawiany w EiS 7/97 , powracam wiêc do niego tylko w kontekœcie coraz czêœciej pojawiaj¹cych siê na rynku wzmacniaczy z tzw. zasilaczem impul- sowym. Pewnie zwróci³eœ uwagê na ofertê niektórych firm, gdzie przy stosun- kowo niewielkiej masie wzmacniacza (ok. 10kg) koñcówka dysponuje bardzo du¿¹ moc¹, np. 2 × 400W. S¹ to w³aœ- nie wzmacniacze z zasilaczem pracuj¹- cym przy czêstotliwoœci o wiele wy¿szej ni¿ ta, która wystêpuje w sieci energe- tycznej. Takie samo rozwi¹zanie stoso- wane jest np. we wszystkich wspó³- czesnych telewizorach. Zasilacze im- pulsowe maj¹ o wiele wiêksz¹ spraw- noœæ od tradycyjnych, wiêc mo¿na sto- sowaæ mniejsze transformatory siecio- we, które maj¹ decyduj¹cy wp³yw na masê wzmacniacza. Niestety, tego typu rozwi¹zanie ma kil- ka wad. Przede wszystkim, przetworni- ca jest nieporównywalnie bardziej skomplikowana konstrukcyjnie od kla- sycznego zasilacza, co oczywiœcie ma niebagatelny wp³yw na cenê urz¹dze- nia. Sugerowa³bym zatem wczeœniej- sze rozwa¿enie wszystkich za i przeciw, zanim zdecydujesz siê na zakup takie- go wzmacniacza. Czy naprawdê jego niska waga i ma³e wymiary s¹ warte tej ceny?... dzenia zale¿y od prawid³owych ob- rotów wentylatora, a te z kolei s¹ zwi¹zane z napiêciem sieci (nie do- tyczy to koñcówek z wentylatorami zasilanymi napiêciem stabilizowa- nym, ale jest to bardzo rzadko sto- sowane rozwi¹zanie). 5 Koniecznie czyœæ wnêtrze wzmac- niacza z czêstotliwoœci¹ zale¿n¹ od warunków eksploatacyjnych. Dotyczy to równie¿, choæ w mniejszym stop- niu, wzmacniaczy z ch³odzeniem konwencjonalnym. 6 Pracuj¹c z koñcówkami w raku za- wsze zdejmuj przedni¹ i tyln¹ kla- pê obudowy i pozostaw minimum kilkanaœcie centymetrów wolnej przestrzeni z obu stron skrzyni transportowej. Odsuñ j¹ od œcian, kotar itp. 7 Jeœli mimo przestrzegania tych wszystkich regu³ zaobserwujesz czêste uaktywnianie siê zabezpie- czenia termicznego w twoim wzmac- niaczu, mo¿e to œwiadczyæ o: – zbyt du¿ym obci¹¿eniu stopnia mo- cy (np. przy zbyt niskiej impedancji zestawów g³oœnikowych), – nieprzystosowaniu koñcówki do pra- cy ci¹g³ej z maksymalnym obci¹¿e- niem – czêsto pozornie dobre wzmacniacze nie radz¹ sobie w wa- runkach intensywnej, d³ugotrwa³ej pracy np. w dyskotece lub na kon- certach rockowych, – mo¿e to œwiadczyæ równie¿ o tym, ¿e oczekujesz od swojego wzmac- niacza wiêcej ni¿ mo¿e on daæ – jest to ostrze¿enie, ¿e mo¿e nadszed³ Bipolarny czy MOSFET ? Nastêpnym tematem wywo³uj¹cym wiele kontrowersji i nieporozumieñ wœród u¿ytkowników aparatury estrado- wej jest podzia³ wzmacniaczy ze wzglê- du na u¿yte tranzystory koñcowe. We wszystkich opisach koñcówek zawsze wystêpuje okreœlenie: bipolarna lub MOSFET. Jak zapewne siê domyœlasz, opis ten dotyczy w³aœnie stopnia koñ- cowego wzmacniacza, czyli tej jego czêœci, która wykonuje zasadnicz¹ pra- cê – dostarcza du¿ego pr¹du do zesta- wów g³oœnikowych. Ta odpowiedzialna 64 EiS 8/98 lacyjnych w obudowie koñcówki – dotyczy to w równym stopniu wzmacniaczy z wentylatorem jak i bez. 2 Nigdy nie stawiaj wzmacniacza w po- Z³¹cza Fot. 1. Z³¹cza g³oœnikowe typu speakon. Za pomoc¹ jednego kompletu mo¿na pod³¹czyæ do wzmacniacza dwa odbiorniki (np. g³oœnik niskotonowy i wysokotonowy). Teraz chcia³bym omówiæ pokrótce temat gniazd wejœciowych i wyjœcio- wych jakie mo¿esz spotkaæ we wzmac- niaczach mocy. Przez wiele lat panowa- ³a pod tym wzglêdem du¿a dowolnoœæ. Stosowane by³y z³¹cza typu jack, XLR, ró¿ne zaciski typu laboratoryjnego. Naj- wiêcej problemu stwarza³y zawsze wy- jœcia g³oœnikowe, które musia³y umo¿- liwiæ pewnoœæ dzia³ania przy przep³ywie du¿ych pr¹dów. Stosowanie w tym miej- scu gniazd typu jack dla mocy powy- ¿ej 100W jest nieporozumieniem. Gniaz- da i wtyki tego typu s³u¿¹ do przeno- szenia ma³ych sygna³ów i mog¹ byæ stosowane wy³¹cznie na wejœciach. Wejœcie symetryczne wymaga oczy- wiœcie gniazda jack TRS (stereo). Problem wyjœæ g³oœnikowych zosta³ kilka lat temu skutecznie rozwi¹zany przez zas³u¿on¹ firmê Neutrik, która za- projektowa³a specjalne z³¹cze g³oœni- Podsumowuj¹c: jakoœæ wzmacnia- cza tylko w pewnym stopniu zale¿y od u¿ytych tranzystorów. Mo¿na co najwy- ¿ej zasugerowaæ, w zwi¹zku z nieco wiêksz¹ zdolnoœci¹ do ci¹g³ego prze- noszenia du¿ych pr¹dów przez tranzys- tory bipolarne, stosowanie tego typu koñcówek do zasilania zestawów nis- kotonowych, które wymagaj¹ dostar- czenia du¿ych mocy. Natomiast koñ- cówki MOSFET dobrej klasy mog¹ za- pewniæ nieco lepsze odtwarzanie wy- ¿szych czêstotliwoœci. Dla wyrobienia sobie zdania o popularnoœci i po- wszechnoœci wystêpowania obu typów wzmacniaczy dokona³em analizy ze- stawienia koñcówek opublikowanego w EiS 3/98 . Na 50 wzmacniaczy nali- czy³em 42 koñcówki bipolarne i 8 koñ- cówek MOSFET. Interpretacjê tego wy- niku pozostawiam czytelnikom. Fot. 2. Typowe z³¹cza sygna³owe typu XLR. Ostatnie z³¹cze po prawej, na dole, jest z³¹czem specjalnym o szeœciu wyprowadzeniach. Fot. 3. Z³¹cze sieciowe POWERCON , coraz czêœciej stosowane w wielu konstrukcjach kowe o nazwie speakon. Mo¿e ono przenosiæ pr¹d o wartoœci do 25A, jest zabezpieczone przez specjalny za- trzask przed przypadkowym roz³¹cze- niem i sta³o siê powszechnie obowi¹- zuj¹cym standardem we wszystkich wspó³czesnych koñcówkach mocy. A¿ dziwne, ¿e musieliœmy tyle lat czekaæ na tak proste w sumie rozwi¹zanie. Godzi siê wspomnieæ, ¿e podobne z³¹- cze o nazwie powercon firma zapropo- nowa³a ostatnio równie¿ dla zasilania sieciowego, by unikn¹æ stosowania niezbyt wygodnych przewodów sie- ciowych wyprowadzonych na sta³e, oraz zbyt s³abych przy du¿ych mo- cach, typowych gniazdach komputero- wych. Powercon jest podobny zewnêt- rznie do speakona, jednak posiada in- ne rozwi¹zanie mechaniczne dla unie- mo¿liwienia pomy³ki. Czêœæ firm ju¿ stosuje je w swoich nowych produk- tach, wiêc b¹dŸ przygotowany, ¿e mo- ¿esz spotkaæ wzmacniacz którego EiS 8/98 65 w ¿aden sposób nie pod³¹czysz do sieci jeœli nie bêdziesz dysponowa³ specjalistycznym okablowaniem. Standardem dla gniazd wejœciowych jest od wielu lat z³¹cze XLR zwane czês- to canonem. Trzy styki tego gniazda pozwalaj¹ na stosowanie linii symet- rycznej. Najczêœciej stosowanym stan- dardem po³¹czeñ jest ten, w którym styk nr 2 jest stykiem „gor¹cym” (+); styk nr 3 jest równie¿ gor¹cy, ale o odwró- conej polaryzacji (-); natomiast styk nr 1 jest mas¹ (ground) i s³u¿y do pod³¹- czenia ekranu od standardowego dwu- ¿y³owego przewodu w oplocie – takie- go jaki stosujesz do pod³¹czenia mikro- fonu z symetrycznym wejœciem konso- lety. Bardzo czêsto gniazdo wejœciowe XLR jest zdublowane gniazdem jack TRS, które w tym wypadku mo¿e s³u¿yæ do po³¹czenia wzmacniacza z inn¹ koñ- cówk¹ lub mo¿e byæ wykorzystane, jeœ- li chcesz wejœæ na wzmacniacz sygna- ³em niesymetrycznym (u¿ywaj wtedy przewodów zakoñczonych wtykami jack TS – mono). Wspomniana ju¿ wczeœniej firma Neu- trik, ma w swojej ofercie gniazdo com- bi, ³¹cz¹ce w jednej obudowie zarówno XLR jak i jack. Jest to doœæ sprytne, ale moim zdaniem nieco udziwnione rozwi¹- zanie, o nieco gorszych parametrach mechanicznych. Na pewno zwróci³eœ uwagê, ¿e niektó- re firmy nadal stosuj¹ dla przy³¹czy g³oœ- nikowych typowe, skrêcane zaciski ba- nanowe. S¹ to z³¹cza bardzo pewne w dzia³aniu, ale wymagaj¹ce du¿ej sta- rannoœci i uwagi podczas pod³¹czania przewodów, które powinny byæ wyposa- ¿one w specjalne koñcówki. Myœlê, ¿e ten typ z³¹cza w zwi¹zku z pojawieniem siê speakona przejdzie nied³ugo do his- torii. wadzanie w tor akustyczny dodatkowe- go t³umienia. Wszelkie regulacje powin- ny odbywaæ siê z konsolety. Nale¿y je- dynie skorelowaæ poziomy wyjœciowe miksera i wejœciowe wzmacniacza. Jeœ- li twoja koñcówka ma wiêksz¹ czu³oœæ ni¿ nominalny poziom wyjœciowy mikse- ra, to wówczas mo¿esz zmniejszyæ jej wysterowanie skrêcaj¹c regulatory we wzmacniaczu. Mo¿na je wykorzystaæ tak¿e podczas pracy w systemie bi- amp, gdy stosuje siê dwie niezale¿ne koñcówki do zasilania zestawów nisko i œrednio-wysokotonowych. Wtedy naj- czêœciej zachodzi potrzeba ogranicze- nia mocy dla œrodka i góry, a najproœ- ciej to zrobiæ z pomoc¹ tych¿e potencjo- metrów. W pozosta³ych sytuacjach za- lecam zapomnieæ o regulatorach w koñ- cówce i skupiæ siê na prawid³owej ob- s³udze pozosta³ej czêœci toru nag³aœ- niaj¹cego, co jest czynnoœci¹ na tyle z³o- ¿on¹, ¿e chyba nie warto jej dodatkowo komplikowaæ. Niektóre firmy wyposa¿aj¹ swoje wzmacniacze w regulatory kalibrowa- ne, najczêœciej w dB – u³atwia to dok³ad- ne ustalenie poziomów, choæ czêsto by- wa ¿e nastawy te nie s¹ zbyt precyzyj- ne z powodu rozrzutu parametrów sto- sowanych do tego celu potencjomet- rów. Dla zapewnienia du¿ej dok³adnoœ- ci nale¿a³oby zastosowaæ wielopozycyj- ny prze³¹cznik, ale jest to rozwi¹zanie bardzo kosztowne i raczej nie spotyka- ne w praktyce. szoœæ markowych wzmacniaczy wiod¹cych producentów nie ró¿- ni siê od siebie w sposób bardzo znacz¹cy, szczególnie z punktu widzenia u¿ytkownika. Czêsto o cenie decyduje g³ównie nazwa firmowa, wiêc niejednokrotnie przep³acisz kupuj¹c wyrób bar- dzo znanej firmy, w porównaniu do nieco mniej znanej, która np. do- piero wchodzi na rynek. 5 Po pi¹te: Jeœli to mo¿liwe, posta- raj siê dokonywaæ zakupu w towa- rzystwie zaprzyjaŸnionego fachow- ca, który bêdzie móg³ wypytaæ sprzedawcê o pewne szczegó³y techniczne, wa¿ne przy póŸniej- szej eksploatacji. Przed urucho- mieniem wzmacniacza bezwzglêd- nie zapoznaj siê z instrukcj¹ ob- s³ugi. Naprawdê warto poœwiêciæ na to kilkanaœcie minut, jeœli po- zwoli to unikn¹æ b³êdów, które czasami mog¹ mieæ op³akane skutki. 6 I wreszcie na koniec – nie radzê nikomu próbowaæ naprawy uszko- dzonego wzmacniacza we w³as- nym zakresie. Absolutnie niedo- puszczalne s¹ próby wymiany ze- wnêtrznych i wewnêtrznych bez- pieczników na bezpieczniki o wiêk- szej wartoœci ni¿ zastosowane przez producenta. Generalnie wiêkszoœæ awarii bezpieczników nie jest spraw¹ przypadkow¹ i wi¹- ¿e siê z wewnêtrznym uszkodze- niem wzmacniacza, co wymaga in- terwencji fachowego serwisu. Po- prawnie skonstruowany i w³aœciwie eksploatowany wzmacniacz po- winien s³u¿yæ d³ugie lata. Znam osoby, które pracuj¹ na swoich koñcówkach prawie 20 lat i ciê¿- ko by³oby ich przekonaæ do zaku- pu czegoœ nowego. Niejednokrot- nie identyczny wzmacniacz w rê- kach jednego u¿ytkownika pracu- je bez najmniejszych problemów przez kilka lat a inny naprawia go kilka razy w roku, co dobitnie po- twierdza tezê o koniecznoœci w³aœ- ciwej obs³ugi. Mam nadziejê, ¿e lektura moich arty- ku³ów pomo¿e ci we w³aœciwym podej- œciu do urz¹dzeñ, za które pewnie za- p³aci³eœ, lub bêdziesz musia³ zap³aciæ niema³e pieni¹dze. Rady praktyczne Ostatni¹ czêœæ artyku³u chcia³bym poœwiêciæ na kilka porad praktycznych, które jak s¹dzê u³atwi¹ ci podjêcie de- cyzji o zakupie nowego wzmacniacza lub u³atwi¹ eksploatacjê ju¿ posiadane- go urz¹dzenia. 1 Zdecydowanie odradzam naby- Regulatory czu³oœci wanie koñcówek niewiadomego pochodzenia, szczególnie jeœli sprzedaj¹cy nie posiada ¿adnej dokumentacji technicznej. Atrak- cyjna cena zakupu nie równowa- ¿y k³opotów z serwisem takich urz¹dzeñ. 2 Decyduj¹c siê na zakup koñców- Skupmy siê teraz przez chwilê na wy- dawa³oby siê banalnym temacie regu- latorów czu³oœci, czyli potencjometrów oznaczanych zwykle jako gain, level lub attenuator. Chocia¿ z punktu widzenia elektronika, ka¿dy z tych terminów ozna- cza co innego, to w odniesieniu do wzmacniaczy mocy spe³niaj¹ one tak¹ sam¹ rolê. Ich zadaniem jest t³umienie sygna³u wejœciowego przychodz¹cego na wzmacniacz z konsolety lub innego Ÿród³a sygna³u. W skrajnym prawym po³o¿eniu potencjometru wzmacniacz osi¹ga czu³oœæ nominaln¹, co oznacza, ¿e przy podaniu na wejœcie sygna³u od- powiadaj¹cego tej wartoœci dysponuje- my pe³n¹ jego moc¹. Z praktyki wiem, ¿e wykorzystanie tych regulatorów czêsto nastrêcza wie- le problemów mniej zorientowanym u¿yt- kownikom. Czêsto spotykam siê z py- taniami o optymalne ich po³o¿enie. Moim zdaniem, w wiêkszoœci wypadków po- tencjometry te powinny byæ ustawione na maksimum. Nie jest korzystne wpro- ki firmowej, równie¿ upewnij siê czy sprzedawca zapewnia serwis i jakie s¹ warunki gwarancji. Dob- rze by by³o, gdybyœ móg³ wypró- bowaæ wzmacniacz w warunkach w jakich bêdzie u¿ytkowany. Szczególnie polecam ten sposób w³aœcicielom dyskotek, którzy mo- g¹ byæ niemile rozczarowani kie- dy ich nowy nabytek nie wytrzyma trudów ca³onocnej imprezy. 3 Przeanalizuj bardzo dok³adnie Piotr Peto swoje zapotrzebowanie na moc – jeœli ¿¹dan¹ iloœæ watów pomno- ¿ysz przez 2, to jest szansa, ¿e nie „zamêczysz” wzmacniacza i uzys- kasz w³aœciwy poziom g³oœnoœci w ka¿dych warunkach. Autor zajmuje się konstruowaniem i eksploatacją aparatury nagłaśniającej od ponad dwudziestu lat. Jeśli masz problem, z którym nie możesz się uporać lub chciałbyś zasięgnąć porady pisz do re− dakcji lub bezpośrednio na adres Piotra: ul. Duni− kowskiego 20, 05−501 Piaseczno. 66 EiS 8/98 4 Po czwarte: wiedz o tym, ¿e wiêk-
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plzolka.keep.pl
|