Linki
- ,,(...)człowiek nigdy nie wyrobi sobie o nikim właściwego pojęcia .Stwarza obraz i kontent.
- Intruzi Michael Marshall E-BOOK, Fantastyka, fantasy
- Insight Intermediate Student's Book Podręcznik dla szkół ponadgimnazjalnych Wildman Jayne, Podręczniki, lektury
- Instrukcja montarzu subwofera xc90 instruction VCC-138791-1 (1), E-Book's
- Inteligencja emocjonalna. Poradnik dla rodziców Beatriz Serrano Garrido e-book, Poradniki
- Ingarden - Wstep do Fenomenologii Husserla wyklad 1, e-book, Filozofia, Ingarden Roman
- Informatyka SP KL 4-6. Podręcznik multimedialny pendrive + zbiór zadań. Zajęcia komputerowe. Lubię to! 2012 Kęska Michał e-book, Inne
- Informatyka Europejczyka. Program nauczania do zajęć komputerowych w szkole podstawowej w edukacji w Danuta Kiałka e-book, Podręczniki, lektury
- Indie. Mapa Marco Polo w skali 12 500 000 praca zbiorowa E-BOOK, Turystyka, mapy, atlasy
- Instrukcja stosowania kas rejestrujących z wzorcową dokumentacją i nowymi ewidencjami - Grzegorz Tomala e-book, B jak Biznes i ekonomia
- In-depth analysis of the viral threats with OpenOf#ce.org uments, Hacking and IT E-Book Dump Release
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- nie-szalona.htw.pl
|
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Augustyn Jozef - Integracja sexualna Ten e-book otrzymujesz dzi ę ki stronie Józef Augustyn INTEGRACJA SEKSUALNA Wydanie drugie uzupe nione Kraków Wspó praca redakcyjna Henryk Macho ń Konsultacja W adys aw Gryz o, Antoni Jarnuszkiewicz, Ewa Pohorecka, Adam Ż ak Korekta: Miros awa Plaskacz WPROWADZENIE Istot ą wychowania seksualnego jest w ą czenie, zintegrowanie energii seksualnych z ca ą osobowo ś ci ą cz owieka, zarówno ze ś wiatem jego uczu ć jak te ż z do ś wiadczeniem religijnym i duchowym. Tak ukszta towana seksualno ś ci staje si ę istotnym elementem wszystkich wi ę zi mi ę dzyosobowych, tak ż e wi ę zi z Bogiem. Dzi ę ki integracji seksualnej p ciowo ść zostaje wprz ę gni ę ta w s użbę mi oś ci i ż ycia w ka ż dym stanie: zarówno w ż yciu ma żeń skim jak równie ż w ż yciu samotnym. St ą d te ż pierwsz ą zasadnicz ą odpowiedzialno ś ci ą m odego cz owieka jest zapanowanie nad w asn ą sfer ą seksualn ą oraz integrowanie jej ze stopniowo narastaj ą cym do ś wiadczeniem ró ż nych rodzajów mi oś ci i odpowiedzialno ś ci. Integracja seksualna jest koniecznym elementem dojrza ej ludzkiej mi oś ci. Je ż eli bowiem energie seksualne nie zostaj ą opanowane i w ą czone w s użbę mi oś ci i ż ycia, wówczas - w sposób niezauwa ż alny - obracaj ą si ę przeciwko cz owiekowi. Seksualno ść oddzielona od mi oś ci ą czy si ę niemal automatycznie z przeciwnymi uczuciami: z l ę kiem, gniewem, agresj ą i nienawi ś ci ą . Staje si ę wówczas si ą destrukcyjn ą ; zamiast budowa ć i jednoczy ć ludzi, dzieli ich i wzajemnie rani. Skoro seksualno ść cz owieka jest integraln ą cz ęś ci ą ludzkiej osoby, nie mo ż na rozwi ą zywa ć problemów seksualnych w izolacji od ca okszta tu osobowego rozwoju cz owieka w ci ą gu ca ej jego historii ż ycia. Podobnie jak wszelkie ludzkie zachowania seksualne maj ą charakter symboliczny, tak równie ż problemy seksualne s ą znakiem innych, zwykle g ę bszych, problemów osobowo ś ciowych. Korzystanie ze skutecznej pomocy w rozwi ą zywaniu problemów seksualnych musi wi ę c i ść w kierunku ą czenia problemów seksualnych z odkrywaniem, rozeznawaniem i rozwi ą zywaniem g ę bszych problemów osobowych: zarówno w sferze emocjonalnej jak i duchowej. Pierwsz ą inspiracj ą napisania tej ksi ąż ki by y setki indywidualnych spotka ń z m odymi lud ź mi, nierzadko udr ę czonymi w asnymi problemami seksualnymi, najcz ęś ciej z powodu braku wychowania seksualnego. Okazj ą do takich rozmów by y ró ż ne spotkania z m odzie żą oraz - mo ż e najcz ęś ciej - o ś miodniowe rekolekcje prowadzone indywidualnie wg metody Ć wicze ń duchownych ś w. Ignacego Loyoli. Prosta konferencja, podawana zwykle w trzecim dniu, na temat potrzeby wychowania do mi oś ci, stawa a si ę zach ętą dla wielu uczestników rekolekcji do poruszenia problemów w asnej seksualno ś ci, o których cz ę sto jeszcze z nikim szczerze nie rozmawiali. Wiele osób spontanicznie si ę ga o do ca ej historii ż ycia, która dla ka ż dego jest zasadniczym kontekstem wszystkich ludzkich problemów, tak ż e problemów seksualnych. W uwa ż nej analizie w asnej historii mo ż na odnale źć nie Strona 1 Augustyn Jozef - Integracja sexualna tylko genez ę problemów, ale równie ż drog ę do ich rozwi ą zania. Istotnym owocem takich rozmów by o zwykle pierwsze uspokojenie i oddramatyzowanie problemu seksualnego, który - jak si ę cz ę sto okazywa o - wcale nie by pierwszym i najwa ż niejszym problemem ż ycia. Cz ęś ciej by nim brak fundamentalnej zgody na w asne ż ycie wraz ze wszystkimi jego pozytywnymi i negatywnymi stronami. Bardzo wa żną inspiracj ą dla tej ksi ąż ki, szczególnie dla stylu omawiania problemów seksualnych, by o kilka wyk adów prof. Federico ArvesÓ, kuba ń skiego jezuity - lekarza i teologa, wyg oszonych w ramach kursu: "Pychologia do ś wiadczenia religijnego" na Papieskim Uniwersytecie Gregoria ń skim w Rzymie w latach 1981/82. W ą czenie problematyki seksualnej w ca e ż ycie cz owieka oraz wskazanie, w jaki sposób wpisany jest w ni ą tak ż e wymiar duchowy i religijny, by y dla mnie w owym czasie du ż ym ś wiat em w lepszym zrozumieniu siebie i innych. Takie w aś nie podej ś cie do seksualno ś ci by o tak ż e ogromn ą pomoc ą we w aś ciwym odczytywaniu i interpretacji dokumentów Stolicy Apostolskiej odnosz ą cych si ę do problemów seksualnch oraz wychowania do mi oś ci, do których cz ę sto odwo uj ę si ę w niniejszej ksi ąż ce. W sposób szczególny wykorzystane zosta y dwa z nich: Wytyczne wychowawcze Kongregacji do spraw wychowania katolickiego w odniesieniu do ludzkiej mi oś ci oraz List do Rodzin Jana Paw a II wydany z okazji Mi ę dzynarodowego Roku Rodziny (1994) og oszonego przez ONZ. Pewn ą inspiracj ę dla ksi ąż ki by a równie ż anonimowa ankieta na temat problematyki seksualnej przeprowadzona w ś rodowiskach m odzie ż y licealnej i szkó zawodowych. W niniejszej pracy stosunkowo cz ę sto cytuj ę charakterystyczne wypowiedzi respondentów ankiety, które s ą zwykle dobr ą syntez ą innych wypowiedzi, mo ż e nie zawsze precyzyjnych. Chocia ż z prezentowanej ksi ąż ki z pewno ś ci ą mog ą korzysta ć równie ż osoby doros e z problemami seksualnymi, to jednak jest ona skierowana przede wszystkim do m odzie ż y b ędą cej w okresie wyboru stanu ż ycia. Mog ą z niej tak ż e korzysta ć rodzice, duszpasterze i wychowawcy, którzy maj ą by ć zasadniczym punktem oparcia dla dzieci i m odzie ż y na ich drodze do dojrza ej ludzkiej mi oś ci. Z jednej strony jest rzecz ą dobr ą , kiedy nastolatki wiedz ą , czego powinni spodziewa ć si ę od swoich rodziców i wychowawców w zakresie wychowania seksualnego; z drugiej za ś osoby pomagaj ą ce m odzie ż y w integracji seksualnej powinny dobrze wiedzie ć nie tylko, jakiej informacji m odzi potrzebuj ą , ale tak ż e w jakim stylu i w jakiej atmosferze winna by ć ona podawana. S ą takie dziedziny ludzkiego ż ycia, w których nie mo ż na uczy ć si ę żyć "metod ą prób i b ę dów". Z pewno ś ci ą nale ż y do nich ludzka seksualno ść . Pewne, nawet jednorazowe b ę dy w tej dziedzinie, cz ę sto nie daj ą si ę ju ż naprawi ć , ale zostaj ą jako dotkliwe poranienie na ca e ż ycie. Mo ż na je leczy ć , ale nawet po leczeniu blizna pozostaje. Podobnie jak uczenie si ę prowadzenia samochodu bez pomocy instruktora na ruchliwych szosach czy ulicach miasta szybko mog oby zako ń czy ć si ę tragicznie, podobnie równie ż uczenie si ę korzystania z ludzkiej p ciowo ś ci t ą sam ą metod ą ko ń czy si ę zwykle w sposób bardzo bolesny dla siebie i innych. Jednym z wa ż nych celów wychowania seksualnego jest unikni ę cie takich w aś nie b ę dów. Pierwsze wydanie Integracji seksualnej (1994) oraz jej poszerzone wydanie Wychowanie do integracji seksualnej (1995) spotka o si ę z ż ywym zainteresowaniem Czytelników. St ą d te ż Wydawnictwo M podj ę o si ę kolejnego wydanie tej ksi ąż ki. Problem integracji seksualnej jest zagadnieniem zbyt szerokim, aby mog zosta ć omówiony w sposób wyczerpuj ą cy w jednej pracy i przez cz owieka, który zajmuje si ę t ą dziedzin ą przede wszystkim z racji duszpasterskich. Niniejsza ksi ąż ka nie chce zast ę powa ć innych pozycji na ten temat. Jej autor nie ro ś ci sobie bynajmniej prawa do wy ą czno ś ci w spojrzeniu na problem wychowania seksualnego. Ksi ąż ka jest jedynie zebraniem konkretnego do ś wiadczenie (nierzadko bardzo bolesnego) wielu m odych ludzi i pragnie by ć "ich ś wiadectwem". Napisanie jej by o mo ż liwe dzi ę ki ich wielkiej szczero ś ci i zaufaniu. Ksi ąż a ta jest równie ż owocem wspó pracy wielu moich przyjació . Wszystkim z serca dzi ę kuj ę . Józef Augustyn ROZDZIA I Strona 2 Augustyn Jozef - Integracja sexualna ROZWÓJ SEKSUALNY W OKRESIE DZIECI Ń STWA I DOJRZEWANIA A. ROZWÓJ SEKSUALNY DZIECKA PRZED OKRESEM DOJRZEWANIA Osobista integracja seksualna jak równie ż wychowanie innych do integracji seksualnej zak ada dobr ą znajomo ść procesu rozwojowego cz owieka. Wiele b ę dów pope nianych przez wychowawców, nie tylko w zakresie wychowania seksualnego, ale tak ż e wychowania w ogóle, wyp ywa z nieznajomo ś ci rozwoju psycho-seksualnego dzieci i m odzie ż y. Osoby doros e towarzysz ą ce dzieciom w ich rozwoju osobowym (rodzice, wychowawcy, katecheci, duszpasterze) nierzadko przerzucaj ą na nie w asne problemy seksualne wieku doros ego. Dobra znajomo ść teoretyczna etapu rozwojowego dziecka oraz intuicyjne wyczucie jego problemów osobistych daje dopiero mo ż liwo ść dostosowania samych tre ś ci jak i metody wychowawczej do jego rzeczywistych potrzeb. 1. Kiedy zaczyna si ę rozwój seksualny dziecka? Niemowl ę w pierwszym okresie ż ycia nie ma jeszcze ukszta towanej ś wiadomo ś ci seksualnej, poniewa ż nie ma ś wiadomo ś ci siebie. Stopniowo odkrywa wszystko: siebie, matk ę , ojca, ś wiat rzeczy materialnych. Najpierw odkrywa w asne cia o, a wraz z nim sfer ę seksualn ą . Odkrywa ją jednak z takim samym emocjonalnym prze ż yciem jak wszystkie inne cz ęś ci swojego cia a. Dziecko nie posiada jeszcze tak bardzo emocjonalnego stosunku do w asnej seksualno ś ci, który kszta tuje si ę dopiero w okresie pó ź niejszym, zw aszcza w okresie dojrzewania. Na dalszym etapie swojego rozwoju, kiedy dziecko powoli odrywa si ę od siebie, zaczyna dostrzega ć innych ludzi. Stopniowo spostrzega, ż e ś wiat ludzi dzieli si ę na: mam ę i tat ę , dziewczynki i ch opców, na m ęż czyzn i kobiety. I w aś nie z tej potrzeby odkrycia w asnej to ż samo ś ci, tak ż e to ż samo ś ci seksualnej, rodzi si ę potrzeba konfrontacji w asnej seksualno ś ci z seksualno ś ci ą p ci przeciwnej. St ą d dzieci w sposób spontaniczny organizuj ą sobie zabawy seksualne, np. "zabawy w lekarza", których celem jest odkrycie w asnej p ciowo ś ci, aby móc j ą skonfrontowa ć z p ciowo ś ci ą "drugiej strony". W pierwszych latach ż ycia dziecka bardzo wa żną rol ę odgrywa obecno ść wzoru identyfikacji seksualnej: dla ch opca obecno ść ojca, dla dziewczynki obecno ść matki. W rozwoju seksualnym dziecka bardzo wa ż na jest akceptacja ca ej jego osoby, a w tym tak ż e jego p ciowo ś ci. "Poczucie w asnej m ę sko ś ci czy kobieco ś ci jest zasadniczym czynnikiem wp ywaj ą cym nie tylko na rozwój ż ycia seksualnego, lecz w ogóle na rozwój zarówno psychiczny jak i nawet fizyczny cz owieka". Gdyby nawet tylko jedno z rodziców nie akceptowa o w pe ni seksualno ś ci dziecka, spowoduje to zwykle gę bokie zachwianie jego identyfikacji seksualnej w ż yciu doros ym. Tak wi ę c bezwarunkowa akceptacja dziecka w jego to ż samo ś ci p ciowej jest pierwsz ą , najbardziej pierwotn ą form ą wychowania seksualnego. Witaj ą c si ę z trzyletnim Dawidkiem, synem moich przyjació , powiedzia em kiedy ś do niego: "Wygl ą dasz jak anio ek." Moje stwierdzenie spotka o si ę z jego natychmiastowym protestem: "Ja jestem ch opczyk." Ma e dzieci s ą bardzo wra ż liwe na akceptacj ę swojej p ciowo ś ci. Pewna matka opowiada a mi, jak ą "awantur ę " zrobi jej czteroletni synek, któremu chcia a w ożyć sweterek jego siostry. Nieakceptacja to ż samo ś ci p ciowej dziecka, jest g ę bokim zranieniem dziecka nie tylko w sferze seksualnej, ale w ca ym jego rozwoju osobowym. 2. Pierwsza identyfikacja seksualna - przej ś cie od matki do ojca Dziecko w pierwszym okresie swojego ż ycia zwi ą zane jest przede wszystkim z matk ą . To w aś nie od niej czerpie potrzebny mu pokarm, ciep o, akceptacj ę . W pierwszym okresie ż ycia dziecko reaguje najpierw na obecno ść matki. Z czasem "odrywa si ę " od niej i "przechodzi" do ojca. I aczkolwiek dziecko odruchowo lgnie najpierw do matki, to jednak szuka ono tak ż e obecno ś ci ojca. Dziecko tym pewniej odrywa si ę od matki, im bardziej czuje si ę przez ni ą ca kowicie akceptowane. To w aś nie poczucie bezpiecze ń stwa w kontakcie z matk ą dodaje mu odwagi w wyj ś ciu do ojca. Proces Strona 3 Augustyn Jozef - Integracja sexualna odrywania si ę od matki i przej ś cia do ojca dotyczy zarówno ch opców jak i dziewczynek. "Oderwanie" si ę ch opca od matki i przej ś cie do ojca ma podstawowe znaczenie dla rozwoju jego m ę sko ś ci. Ojciec jest bowiem dla ch opca g ównym wzorem identyfikacji seksualnej. St ą d te ż kontakt ch opca z ojcem jest tak istotny. Kontakt ojca z dziewczynk ą jest tak ż e bardzo wa ż ny. Pozytywny stosunek do m ęż czyzn w doros ym ż yciu kobiety rozpoczyna si ę w aś nie od pozytywnego stosunku do w asnego ojca. Ojcowie swoj ą postaw ą pe nej akceptacji winni troszczy ć si ę o nawi ą zanie serdecznego kontaktu ju ż z bardzo ma ymi dzie ć mi. Czuj ą c pe ną ż yczliwo ść ojca, dziecko tym odwa ż niej b ę dzie mog o oderwa ć si ę od matki, by przej ść do niego. Ciep e i ż yczliwe przyj ę cie ze strony matki jak i ojca sprawia, i ż dziecko uzyskuje fundament pod pe ną identyfikacj ę seksualn ą . Pozytywne spojrzenie dziecka na swoj ą seksualno ść mo ż e dokona ć si ę tylko wówczas, kiedy czuje si ę ono bezpiecznie tak w ramionach matki jak i ojca. Du żą trudno ść w rozwoju seksualnym mo ż e stanowi ć nieobecno ść ojca w ż yciu dziecka. Dziecko wówczas nie ma do kogo przej ść . Tak ż e ch odna czy tym bardziej agresywna postawa ojca sprawia, ż e dziecko boi si ę odej ść od matki i zbli żyć si ę do ojca. Nieobecno ść ojca lub te ż obecno ść budz ą ca jedynie l ę k powoduje pewne zachwianie identyfikacji seksualnej zarówno u ch opca jak i u dziewczynki. U ch opca zrodzi si ę nieakceptacja w asnej m ę sko ś ci, l ę k przed byciem męż czyzn ą , natomiast u dziewczynki zrodzi si ę l ę k przed m ęż czyznami. Przej ś cie dziecka od matki do ojca dokonuje si ę w sposób naturalny i prosty tylko wtedy, kiedy na linii matka - ojciec istnieje pe na zgoda, harmonia i mi ość . Dziecko nie widzi wówczas w obojgu rodzicach dwóch ró ż nych ź róde mi oś ci, ale odkrywa ich jako jedno ź ród o mi oś ci. Ich wzajemna mi ość jest dla dziecka jedn ą mi oś ci ą , z której ono czerpie. Nie tylko nieodpowiednie zachowanie ojca mo ż e utrudni ć dziecku przej ś cie od matki do ojca. Sama matka swoj ą niew aś ciw ą postaw ą mo ż e równie ż przeszkadza ć dziecku w oderwaniu si ę od niej i w przej ś ciu do ojca. Po pierwsze poprzez swoj ą matczyn ą zaborczo ść . Zaborcza matka, która chce mie ć dziecko tylko dla siebie, b ę dzie stara a si ę uniemo ż liwi ć mu odej ś cie od siebie. S ą to zwykle kobiety, które nie maj ą do ść stabilnego i mocnego oparcia emocjonalnego w m ęż u i szukaj ą go w aś nie w swoim dziecku. Kobieta maj ą ca sk onno ś ci do zaborczo ś ci emocjonalnej, po urodzeniu pierwszego dziecka nara ż ona jest na niebezpiecze ń stwo zajmowania si ę tylko dzieckiem. Niestety nie s ą to rzadkie przypadki, i ż kobieta - szczególnie w pocz ą tkach macierzy ń stwa - mniej interesuje si ę swoim męż em, a ca ą uwag ę po ś wi ę ca dziecku. Taka "mi ość " matki do dziecka jest naznaczona zach anno ś ci ą i l ę kiem. Taka matka mo ż e traktowa ć dziecko jak swoj ą w asno ść . Nie ś wiadoma swojej zach anno ś ci b ę dzie jednocze ś nie budowa ć w sobie obraz siebie jako idealnej matki, która wszystko po ś wi ę ca dla dziecka. Kobieta w rodzinie nie jest najpierw matk ą , ale w aś nie ż on ą . To w aś nie bycie dobr ą ż on ą czyni j ą dobr ą matk ą . Aby mog a da ć silne oparcie emocjonalne dziecku, sama musi mie ć mocne oparcie w swoim m ęż u. Kiedy kobieta przyjmuje postaw ę zaborczo ś ci uczuciowej, wówczas jej dziecko b ę dzie obawia ć si ę odej ś cia od niej, by przej ść do ojca, poniewa ż b ę dzie obawia o si ę jej odrzucenia. Dziecko wyczuje, ż e oddzielenie od matki b ę dzie wi ą za o si ę z odmow ą jej mi oś ci i bezwarunkowej akceptacji. Zaborczo ść matki wyra ż a si ę tak ż e w tym, ż e dziecko jest obdarzane uczuciem, ale za cen ę ca kowitej uleg oś ci i rezygnacji z w asnych najg ę bszych potrzeb, szczególnie z potrzeby wolno ś ci. Drug ą mo ż liw ą negatywn ą postaw ą , która utrudnia przej ś cie od matki do ojca, jest brak ciep a ze strony matki, jej oboj ę tno ść czy nawet ch ód emocjonalny. Dziecko nie b ę dzie zainteresowane odkryciem ojca, kiedy nie jest nasycone mi oś ci ą matki. G odne mi oś ci matczynej, nie b ę dzie czu ć potrzeby szukania ojca. Szukanie ojca jest szukaniem " ś wiata zewn ę trznego". Nie czuj ą c si ę bezpieczne w ramionach matki, dziecko b ę dzie tak ż e obawia ć si ę ś wiata zewn ę trznego. B ę dzie ono odruchowo lgn ąć tylko do matki, szukaj ą c najpierw jej uczucia. Matka mo ż e wówczas nawet dziecko nieco "popycha ć ", aby otwiera o si ę na ojca, ale zwykle odbierze ono takie gesty matki jako jeszcze jeden przejaw jej emocjonalnego ch odu czy Strona 4 nawet odrzucenia. Tylko dziecko nasycone, "nakarmione" uczuciem i akceptacj ą matki, czuj ą c si ę bezpieczne przy niej, b ę dzie szuka ć tak ż e ojca. Otwarcie kobiety na m ęż czyzn ę oraz otwarcie m ęż czyzny na kobiet ę , które jest istot ą integralnie prze ż ywanej seksualno ś ci, jest wpisane tak ż e w seksualno ść dziecka. W tym okresie rozwoju dokonuje si ę ono w szukaniu ojca, po pierwszym oderwaniu si ę od matki. 3. Wychowanie dziecka przez samotn ą matk ę Rodzi si ę pytanie, jak wychowywa ć dziecko, kiedy nie ma ojca w rodzinie i matka musi je wychowywa ć sama? Jest to zawsze dla dziecka bardzo bolesne i rani ą ce, kiedy jest wychowywane tylko przez jedno z rodziców. Nieobecno ść ojca mo ż e sprawia ć dziecku du żą trudno ść w rozwoju emocjonalno-seksualnym (podobnie - cho ć zdarza si ę to rzadziej - jest tak ż e wówczas, kiedy dziecko wychowywane jest tylko przez ojca). Nie jest to jednak sytuacja bez wyj ś cia. Uzupe nienie nieobecno ś ci ojca mo ż e dokonywa ć si ę przez pozarodzinne kontakty dziecka: z wychowawc ą , przyjacielem domu, z kap anem. W tych kontaktach dziecko, szczególnie ch opiec, mo ż e szuka ć pewnego wzoru dla w asnej identyfikacji seksualnej. Potrzeba ta zostaje wówczas przynajmniej cz ęś ciowo zaspokojona. W takiej sytuacji matka winna tak ż e mo ż liwie jak najwcze ś niej zacz ąć rozmawia ć z dzieckiem jasno i otwarcie na temat nieobecno ś ci ojca, u ś wiadamiaj ą c mu ten brak oraz pomagaj ą c mu przezwyci ężyć to g ę bokie zranienie emocjonalne. Bardzo du żą rol ę w ś wiadomo ś ci i uczuciowo ś ci dziecka odgrywa tak ż e sama przyczyna nieobecno ś ci ojca. Kiedy ojciec porzuca rodzin ę , zranienie dziecka zwi ą zane jest nie tylko z brakiem wzoru identyfikacji seksualnej, ale przede wszystkim ze ś wiadomo ś ci ą bycia opuszczonym czy nawet odrzuconym. Dziecko prze ż ywa bole ś nie sam fakt, ż e "mój ojciec" mnie nie chcia . Fakt bycia niechcianym jest o wiele trudniejszym do uleczenia wewn ę trznego, ni ż sam brak wzoru identyfikacji. Kiedy nieobecno ść ojca wynika np. z faktu jego ś mierci, wówczas, cho ć jest ona tak ż e bolesnym do ś wiadczeniem, brak ten nie posiada tak negatywnego wp ywu na rozwój uczuciowy dziecka. atwiej jest dziecku pogodzi ć si ę z brakiem ojca z powodów losowych, ni ż z faktem bycia porzuconym przez niego. Kobieta wychowuj ą ca dziecko samotnie musi okaza ć wyj ą tkow ą si ę psychiczn ą , musi bowiem przyj ąć na siebie podwójn ą rol ę : ojca i matki. Jest to zawsze zadanie bardzo trudne. W takim wychowaniu matczyna akceptacja i serdeczno ść winna by ć po ą czona z pewn ą stanowczo ś ci ą i poczuciem bezpiecze ń stwa, jakie zwykle daje ojciec. Do ś wiadczenie pokazuje, i ż wiele kobiet dzielnie spe nia swoje ż yciowe zadanie samotnej matki. 4. Pomi ę dzy wczesnymi latami dzieci ń stwa a okresem dojrzewania Po pierwszym etapie identyfikacji emocjonalno-seksualnej, przychodzi okres przej ś ciowy, w którym dziecko jest jakby mniej zainteresowane w asn ą seksualno ś ci ą . W psychologii mówi si ę o tzw. ukrytej seksualno ś ci dziecka. W okresie przej ś ciowym jego zainteresowania seksualne b ędą uzale ż nione w du ż ym stopniu od prze ż ycia pierwszego okresu identyfikacji seksualnej. Trzeba tak ż e uwzgl ę dni ć fakt, ż e dzieci, podobnie jak doro ś li, posiadaj ą ró żną wra ż liwo ść seksualn ą . Bywaj ą dzieci, których zainteresowania seksualne s ą silne i ż ywe, podczas gdy inne traktuj ą "te sprawy" w sposób oboj ę tny lub nawet z pewnym lekcewa ż eniem. "Temperament seksualny" cz owieka ujawnia si ę ju ż w pierwszych latach jego ż ycia. Pomi ę dzy wczesnymi latami dzieci ń stwa a okresem dojrzewania, dziecko - cho ć nadal posiada pewne zainteresowania seksualne - jest jednak zwykle bardziej "skierowane do ś wiata". Jest bardziej zaj ę te "odkrywaniem ś wiata". Najpierw ś wiata ludzi. Po przej ś ciu od matki do ojca, dziecko odkrywa innych cz onków rodziny. Stopniowo wychodzi z "rodzinnego klanu", aby odkry ć tak wa ż ny ś wiat rówie ś ników. Dokonuje si ę to stopniowo, tak ż e w zale ż no ś ci od zwi ą zków dziecka z rodzicami. Od pewnego etapu rozwojowego ś rodowisko rówie ś ników okazuje si ę by ć tak samo wa ż ne, a niekiedy nawet wa ż niejsze od ś rodowiska rodzinnego. Fascynuj ą ce jest tak ż e dla dziecka odkrycie Strona 5 Augustyn Jozef - Integracja sexualna
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plzolka.keep.pl
|