Linki
- ,,(...)człowiek nigdy nie wyrobi sobie o nikim właściwego pojęcia .Stwarza obraz i kontent.
- Intruzi Michael Marshall E-BOOK, Fantastyka, fantasy
- Insight Intermediate Student's Book Podręcznik dla szkół ponadgimnazjalnych Wildman Jayne, Podręczniki, lektury
- Instrukcja montarzu subwofera xc90 instruction VCC-138791-1 (1), E-Book's
- Inteligencja emocjonalna. Poradnik dla rodziców Beatriz Serrano Garrido e-book, Poradniki
- Informatyka SP KL 4-6. Podręcznik multimedialny pendrive + zbiór zadań. Zajęcia komputerowe. Lubię to! 2012 Kęska Michał e-book, Inne
- Informatyka Europejczyka. Program nauczania do zajęć komputerowych w szkole podstawowej w edukacji w Danuta Kiałka e-book, Podręczniki, lektury
- Indie. Mapa Marco Polo w skali 12 500 000 praca zbiorowa E-BOOK, Turystyka, mapy, atlasy
- Instrukcja stosowania kas rejestrujących z wzorcową dokumentacją i nowymi ewidencjami - Grzegorz Tomala e-book, B jak Biznes i ekonomia
- In-depth analysis of the viral threats with OpenOf#ce.org uments, Hacking and IT E-Book Dump Release
- Inoculation strategies for victims of viruses and the sum-of-squares partition problem, Hacking and IT E-Book Dump Release
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- mangustowo.htw.pl
|
[ Pobierz całość w formacie PDF ] W YKŁAD PIERWSZY Z ARYS ROZWOJU FENOMENOLOGII R. Ingarden, Wstęp do fenomenologii Husserla. Wykłady wygłoszone na Uniwersytecie w Oslo (15 wrzesień – 17 listopad 1967), tł. A. Półtawski, PWN, Warszawa 1974, s. 7-29. Monachium oraz Metoda transcendentalna a psychologiczna Maxa Schelera, wówczas również docenta w Jenie Dwa przymiotniki użyte w tytule ostatniej pracy, „psychologiczny” i „transcendentalny” będą później odgrywały przez długi czas ważną rolę w dyskusji nad metodą filozofii. Pragnę zacząć od krótkiego przeglądu faz rozwojowych fenome- nologii. Ci trzej myśliciele bowiem, początkowo nieznani, zapoczątkowali prąd, do którego przyłączyło się później wielu filozofów zarówno w Niemczech, jak i we Francji, w Belgii i w Ameryce. Ponieważ zaś fenomenologia rozwijała się przy współudziale różnych badaczy, działających w wielu krajach, jej oblicze zmieniało się też w miarę upływu lat. Ważną jest zatem rzeczą zorientowanie się w przebiegu tych zmian. Pierwsza faza rozwoju fenomenologii trwa od roku 1900 mniej więcej do wybuchu pierwszej wojny światowej. Epoce tej nadała decydujące piętno działalność i osiągnięcia naukowe samego Husserla. Dlatego mówię o „fenomenologii getyngeńskiej”, choć od połowy tego okresu rozwija się w Monachium drugie centrum filozofii fenomenologicznej. Po ogłoszeniu Badań logicznych Husserl został mianowany profesorem w Getyndze i działał tam aż do roku 1916. Jednak w chwili wybuchu wojny wielu z jego uczniów wyruszyło na front, sam zaś Husserl również nie mógł już nadal spokojnie pracować nad zagadnieniami filozoficznymi. W ten sposób już w roku 1914 powstała pewna przerwa w rozwoju fenomenologii. Na rok przed wybuchem wojny ukazał się pierwszy tom „Jahrbuch für Philosophie und phänomenologische Forschung”, zawierający drugie wielkie dzieło Husserla, a mianowicie księgę pierwszą Idei czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii Miały one obejmować trzy księgi, dwie WYKŁAD PIERWSZY 15 września 1967 Słowo „fenomenologia” jest wieloznaczne; muszę zatem przede wszystkim nadać mu pewne, technicznie przynajmniej, ograniczone znaczenie. Pierwszy raz pojawiło się ono, jak wiemy, już w wieku XVIII, w jednym z listów Kanta. Następnie mamy wielką Feno- menologię ducha Hegla. W ostatniej zaś ćwierci zeszłego wieku fizycy mówili często o „fenomenologii”, mając na myśli opis obserwowanych faktów w przeciwstawieniu do hipotez sformułowanych ma- tematycznie. Był to okres, w którym starano się „oczyszczać” pojęcia fizykalne i dostosowywać ich treść do danych doświadczenia. Nazy- wano to fenomenologią. Fenomenologia, o której zamierzam mówić w niniejszych wykła- dach, powstała w wieku dwudziestym; można nawet podać dokładną datę jej powstania: rok 1900-1901. W roku tym ukazały się trzy dzieła autorów, którzy się wówczas nawet wzajemnie nie znali i nie wiedzieli, że wkrótce staną się głównymi przedstawicielami nowego kierunku filozoficznego. Są to: Badania logiczne Edmunda Husserla, docenta w Halle Fenomeno logia woli Aleksandra Pfändera, wówczas docenta w 1 Edmund Husserl, Logische Untersuchungen, Erster Teil: Prolegomena zur reinen Logik , Halle a.d. S. 1900; Zweiter Teil: Untersuchungen żur Phänomenologie und Theorie der Erkenntnis , Ibid., 1901. 2 Alexander Pfänder, Phänomenologie des Wollens. Eine psychologische Analyse, Leipzig 1900; ostatnie wyd., München 1963. 3 Max Scheler, Die transzendentale und die psychologische Methode. Eine grundsätzliche Erörterung zur philosophischen Methodik, Jena 1900 (praca ha- bilitacyjna Uniwersytetu w Jenie, 1899). 4 Edmund Husserl, Ideen zu einer reinen Phänomenologie und 1 W YKŁAD PIERWSZY Z ARYS ROZWOJU FENOMENOLOGII pozostałe księgi nie ukazały się już jednak za życia Husserla. Dzieło to zamyka pierwszy okres fenomenologii; zawiera ono jednocześnie nową zmianę stanowiska Husserla, otwierając tym samym fazę drugą jego filozofii. Faza ta jest zarazem początkiem rozwoju ruchu fenomenologicznego. Sytuacja Husserla na uniwersytecie getyngeńskim była przez szereg lat trudna. Został on mianowicie mianowany profesorem wbrew woli wydziału, który pragnął przyznać katedrę historykowi filozofii. Jego powołanie przez berlińskie ministerstwo na profesora nadzwyczajnego w Getyndze załatwione zostało przez Wilhelma Diltheya; była to przy tym katedra osobista, nie związana formalnie z wydziałem. Wskutek tego był Husserl przez szereg lat bojkotowany. Gdy w roku 1907 ministerstwo zamierzało uczynić go profesorem zwyczajnym, wydział sprzeciwił się temu twierdząc, iż jest on pozbawiony talentu. Zdarzenie to przygnębiło go bardzo. W swych wykładach musiał więc Husserl początkowo zdobywać sobie również słuchaczy. W pierwszych latach miewał na sali wykładowej tylko po kilku studentów. W dodatku mówił do owych słuchaczy o rzeczach, z których pojmowali oni bardzo niewiele. Husserl wyszedł wówczas w swych pracach daleko poza Badania logiczne i rozwijał zupełnie nową problematykę, której sens i cele były dla studentów niezrozumiałe. Dziś wiemy, że były to początki problematyki konstytutywnej. Wreszcie jednak został Husserl profesorem zwyczajnym. Gdy na wiosnę roku 1912 przybyłem do Getyngi, sytuacja była już inna. Sala wykładowa była pełna. Istniało też już Towarzystwo Filozoficzne, stowarzyszenie studentów, założone przez uczniów Husserla. Liczyło ono 20-25 członków (mężczyzn i kobiet), między nimi już kilku doktorów. Dwa lata później przyszła jednak wojna wraz ze swymi skutkami. W Getyndze prowadził wówczas również seminarium docent Adolf Reinach. Był on uczniem Theodora Lippsa, później jednak stał się fenomenologiem. Był to znakomity nauczyciel. Bezpośrednio przed wojną prowadził tak zwane „ćwiczenia dla zaawansowanych” poświęcone problematyce ruchu. Brało w nich udział 15-20 osób; spośród nich przeżyły wojnę prawie wyłącznie kobiety i obcokrajowcy. Reszta poległa. Nie sprawdziłem, jaki procent słuchaczy ówczesnego seminarium Husserla przeżył (liczyło ono około 30 osób), ale np. z pięciu Polaków, którzy w nim brali udział, dwu zginęło na wojnie. Taki był los tzw. „koła getyngeńskiego”. Okres drugi rozpoczął się wraz z powołaniem Husserla do Fry- burga [Bryzgowskiego]. Po śmierci Windelbanda Heinrich Rickert przeniósł się do Heidelbergu, Husserl zaś na wiosnę 1916 roku objął katedrę we Fryburgu. I tu powstała początkowo podobna sytuacja jak przedtem w Getyndze. Przeniosłem się wówczas wraz z Husserlem z Getyngi do Fryburga. Na sali bywało 5-6 słuchaczy, pozostali byli na froncie. W dodatku byli oni wszyscy uczniami tzw. ,,szkoły południowoniemieckiej”, założonej przez Heinricha Rickerta, Wil- helma Windelbanda i Emila Laska. Jednym z uczniów Rickerta był Martin Heidegger. Habilitował się on u Rickerta bezpośrednio przed przybyciem Husserla. Większość uczniów getyngeńskich była na froncie. W 1917 roku padł Reinach. W lecie 1916 roku przyjechała do Fryburga Edith Stein, aby doktoryzować się u Husserla, zaś jesienią roku 1916 zaczęła pracować jako asystentka nad jego rękopisami. Ja pisałem moją pracę doktorską, potem musiałem wyjechać do Krakowa; przyjechałem stamtąd jesienią 1917 roku tylko na egzamin doktorski i w końcu stycznia 1918 powróciłem do Polski. Edith Stein pozostała, niewiele to jednak zmieniło sytuację na uniwersytecie. Husserl musiał tam sobie wytworzyć całkiem nowe środowisko. Udało mu się to po paru latach, tak że pisał mi w latach 1921-23 o dużym ruchu na swym seminarium. Był wówczas już bardzo znany, zjeżdżali się do niego studenci i młodzi filozofowie z całego świata. Nie zdawał sobie jednak wówczas sprawy z tego, że obok niego działa we Fryburgu Martin Heidegger, który wprawdzie już w roku 1917 przyznawał się do fenomenologii i często w następnych latach odwiedzał Husserla, w phänomenologischen Philosophie, „Jahrbuch für Philosophie und phänomenologische Forschung”, Bd I: 1913 oraz, osobno, Halle 1913. Ostatnie wy d. w: Husserliana, Rd III, Haag 1950. Przekład polski D. Gierulanki, Warszawa 1967. 2 W YKŁAD PIERWSZY Z ARYS ROZWOJU FENOMENOLOGII gruncie rzeczy jednak szedł własnymi drogami i począł wywierać na studentów własny wpływ, nie zawsze przychylny dla Husserla. Okazało się to jednak dopiero pod koniec lat dwudziestych, gdy Heidegger powrócił do Fryburga jako profesor zwyczajny. Na ogół jednak wydaje się, iż pierwsze dziesięciolecie powojenne było dla fenomenologii bardzo korzystne. Był to okres wielkiego rozmachu nie tylko samego Husserla, jego działalności nauczycielskiej i wyjazdów z odczytami, lecz w ogóle rozmachu fenomenologii. Był to czas nadzwyczajnej aktywności nauczycielskiej i literackiej Maxa Schelera w Kolonii. Jego prace, m.in. Formalizm w etyce i materialna etyka wartości wywarły ogromny wpływ. Niestety, Scheler umarł w roku 1928. W tym czasie ukazało się również kilka tomów „Jahrbuch für Philosophie und phänomenologische Forschung”, zawierających pewne ważne prace. Do roku 1930 trwał zatem wielki okres rozwoju, postępu, również samego Husserla. Husserl jednak milczał od czasu Idei I i nie publi- kował nic aż do roku 1929. Ale w wykładach uniwersyteckich rozwijał żywą działalność naukową, posuwając naprzód swe badania analityczne w wielu kierunkach. Doszło przy tym do zmiany jego stanowiska w różnych istotnych kwestiach (logika transcendentalna, badania nad czasem, rozbudowa transcendentalnego idealizmu itd.). Jeździ też z odczytami do Londynu, Amsterdamu, Paryża, propagując tam fenomenologię. Jesienią 1928 roku przechodzi na emeryturę; wprawdzie wykłada dalej na uniwersytecie, jednak jego pozycja doznaje wyraźnego osłabienia zarówno wskutek przejścia w stan spoczynku, jak i wskutek wznowionej działalności Heideggera we Fryburgu. Husserl nie zdaje sobie jednak z tego sprawy. W roku 1929 obchodzi jubileusz siedemdziesięciolecia i ogłasza swe trzecie ważne dzieło. Logika formalna i transcendentalna napisane na nowo w oparciu o dawniejsze wykłady, sięgające roku 1920 czy 1921. Nieco później — w roku 1931 — ukazują się Medytacje Kartezjańskie będące opracowaniem odczytów paryskich z roku 1929 Husserl zamierzał ogłosić również tekst niemiecki. Wkrótce jednak doszedł do przekonania, że redakcja ta nie odpowiada już sytuacji, jaka powstała tymczasem w Niemczech, i postanowił napisać redakcję zupełnie nową (wiem o tym z listów, jakie od niego otrzymywałem). W ciągu kilku lat rozpoczynał on szereg ciągle no- wych redakcji tej pracy. Miała ona stać się jego głównym dziełem. Prócz tego, przeprowadzał różne prace przygotowawcze do wielkiego systematycznego dzieła fenomenologii. W Archiwum Husserla w Louvain znajdują się ślady projektu tego dzieła, mającego obejmować cztery tomy. Żadna z tych rzeczy nie została jednak opublikowana przez samego Husserla. Dopiero około roku 1936/37 rozpoczął pisanie nowego dzieła. Obszerna część tego, co dziś nosi tytuł Kryzys nauki europejskiej a fenomenologia transcendentalna ukazała się wreszcie w roku 1937, ale nie w Niemczech, lecz w Belgradzie, w czasopiśmie „Philosophia”, które zaczai redagować Artur Liebert, wyemigrowawszy w tym czasie do Jugosławii Ten okres, po roku 1930 do śmierci Husserla w roku 1938, stanowi trzecią fazę fenomenologii. Wskutek różnych okoliczności następuje wówczas osłabienie jej wpływów zarówno w Niemczech, jak i gdzie indziej, w szczególności osłabienie osobistych wpływów Husserla, spowodowane jego długim milczeniem. W latach trzydziestych wygłasza on znowu szereg odczytów, m. in. w Pradze i Wiedniu, los jego fenomenologii jest jednak już na dłuższy 7 Edmund Husserl, Méditations cartesiennes, introduction á la phenomenologie, traduit de l'allemand par Gabrielle Peiffer et Emmanuel Levinas, Paris 1931. 8 Por. wyd. niemieckie: Edmund Husserl, Cartesiainische Meditationen und Pariser Vortrage, herausgeg. u. eingeleitet von S. Strasser, Haag 1950, 2. Aufl. Haag 1963. 9 Edmund Husserl, Die Krisis der europäischen Wissenschaften und die transzendentale: Phänomenologie. Eine Einleitung in die phänomenologische Philosophie, „Philosophia”, Belgrad, t. I, 1936, s. 77-176. Wydanie całości (nie skończonej): Husserliana, Bd VI, Haag 1954. 5 Max Scheler, Der Formalismus in der Ethik und die materiale Werthethik. Mit besonderer Berücksichtigung der Ethik L Kants, Teil I, „Jahrbuch...” Bd I, 1913, Teil II, ibid., Bd II: 1916. Wyd. osobne obu części razem, Halle 1916. Ostatnie wyd., Gesammelte Werke, Bd II, Bern 1954. 6 Edmund Husserl, Formale und transzendentale Logik, Versuch einer Kritik der logischen Vernunft, „Jahrbuch...” Bd X, 1929 oraz osobno, Halle 1929. 3 W YKŁAD PIERWSZY Z ARYS ROZWOJU FENOMENOLOGII czas przesądzony. Zwyciężył go z jednej strony Heidegger, z drugiej zaś Hitler. O przyczynach tego osłabienia wpływów opowiem później dokładniej, gdy będę jeszcze mówił o samym Husserlu. Husserl umarł w kwietniu 1938 roku. Potem przyszła druga wojna światowa. Jednak jeszcze w ostatniej chwili przed jej wybuchem dyrektor Instytutu Filozofii w Louvain, Leon Nöel, posłał swego ucznia, O. H. L. Van Bredę, do Fryburga, aby uratował rękopisy Husserla. Husserl, który publikował stosunkowo bardzo mało, pozostawił mnóstwo stenograficznych rękopisów, około 30 tyś. kartek. Tę bogatą spuściznę rodzina Husserla przekazała Van Bredzić, który przewiózł ją do Louvain. Tam przystąpiono do porządkowania, przepisywania na maszynie i wreszcie do przygotowania do druku tych rękopisów. Dopiero jednak od roku 1950 zaczęły się ukazywać tzw. Husserliana (dotąd 11 tomów) dzięki czemu rozpoczął się nowy okres historii fenomenologii. Zanim jednak do tego doszło, powstała dziwna sytuacja: w ostatnich latach przed drugą wojną światową, a także w czasie wojny, zaznaczyły się we Francji nowe, coraz silniejsze wpływy Husserla i fenomenologii w ogóle, w szczególności zaś Heideggera. Podlegali im Jean-Paul Sartre, Jean Wahl, Maurice Merleau-Ponty, Gabriel Marcel i in. Powstał tak zwany egzystencjalizm, uważany często za fenomenologię; w wielu punktach nie jest on jednak zgodny ze stanowiskiem Husserla i pozostaje pod wyraźnym wpływem Heideggera. Paul Ricoeur, który przełożył [na francuski] Idee, jest bliższy Husserlowi. Od czasu przełożenia w ostatnich latach wielu pism Husserla na język francuski, jego wpływy we Francji wzrosły. Podobne oddziaływanie mają Husserliana. To jest ostatni pozytywny renesans wpływów samego Husserla w szerokim świecie. W wielu innych krajach, w Ameryce Łacińskiej, a także w pewnych kołach Stanów Zjednoczonych zaczyna się obecnie rzeczywiście studiować jego pisma. To jednak, co rozwija się w tych latach, jak to widać na podstawie serii wydawniczej „Phanomenologica”, jest nie tyle dalszą fazą samej fenomenologii, ile pewną fazą rozwijającej się nauki o fenomenologii Husserla. Nie wyrosła dotąd nowa generacja fenomenologów, którzy opracowywaliby samodzielnie zagadnienia fenomenologiczne w duchu Husserla. Pogłębione studium Husserla może jednak doprowadzić do odrodzenia znów efektywnego filozofowania fenomenologicznego. Co rozumie się przez fenomenologie pochodzącą od Husserla? Najpierw czysto formalnie: jest to odrębny sposób podejścia do zagadnień filozoficznych, a zarazem odrębna technika językowego przedstawiania wyników, uzyskanych dzięki takiemu podejściu do świata czy też rozważaniu świata. Krótko mówiąc, jest to metoda fenomenologiczna. Oczywiście, nie każdy, kto stanie się feno- menologiem, będzie nią operował w ten sam sposób. Istnieją różne odmiany tej metody, powstałe w zależności od talentu i psychiki uprawiającego ją fenomenologa. Wszystkie te odmiany posiadają jednak pewien rdzeń łączący wszystkich nas, fenomenologów, mimo tego, iż nie zgadzamy się między sobą co do różnych twierdzeń szczegółowych. Można jednak również mówić o fenomenologii w innym znacze- niu: mianowicie jako o zespole twierdzeń, czy systemie teorii, będą- cych wynikiem fenomenologicznego sposobu badania. Tu zaś na pierwszym miejscu znajduje się fenomenologia Husserlowska jako całość dla siebie, która odróżnia się pod wieloma istotnymi względami od fenomenologii Maxa Schelera czy tzw. ,,Monachijczyków” (A. Pfändera, M. Geigera, D. v. Hildebranda i in.), czy wreszcie od filozofii Heideggera. Między tymi fenomenologiami istnieją duże różnice w szczegółach. Młodsi badacze nie powtarzają tylko słów ojca fenomenologii, lecz chcą za pomocą jego metody iść dalej naprzód; i dlatego dochodzą oni niekiedy do wyników innych niż te, jakich życzyłby sobie Husserl. Nie jest to zatem „szkoła”. Fenomenologowie pracowali na bardzo różnych terenach. Już w pierwszym tomie „Jahrbuch...” pojawiło się całe bogactwo tematów. Przede wszystkim tom ten zawiera Idee czystej fenomenologii Husserla. Jest to w pewnym sensie praca z teorii poznania: analiza świadomości 10 W chwili wygłaszania tych odczytów. 4 W YKŁAD PIERWSZY Z ARYS ROZWOJU FENOMENOLOGII przy poznawaniu różnych przedmiotów. Przy tym zostaje rozwinięta problematyka całych mnogości aktów świadomych, świadomych operacji itd., a także metodologia samej fenomenologii. Obok tego znajdujemy w tym tomie wielkie dzieło Schelera, Formalizm w etyce a materialna etyka wartości, będące rozprawa z formalną etyka Kanta, Następnie Moritza Geigera Przyczynki do fenomenologii rozkoszy estetycznej , a zatem pewien fragment estetyki. Alexander Pfänder publikuje tam Fenomenologią usposobień jest to szczególnego rodzaju psychologia. Wreszcie Adolf Reinach przedstawia Aprioryczne podstawy prawa cywilneg , rozprawę z filozofii prawa. A więc już w pierwszym tomie wystąpiła różnorodność badanych przedmiotów, która nadal pozostała charakterystyczna dla fenomenologii. Podobnie mają się rzeczy w późniejszych tomach „Jahrbuch...”, a także w innych pismach fenomenologów. Wskutek tego fenomenologią interesowali się badacze różnych specjalności. Chcąc dzisiaj mówić o Husserlu, nie wolno zapomnieć, iż jest jeszcze za wcześnie na syntetyczne omówienie jego filozofii — przede wszystkim dlatego, że duża część jego spuścizny nie została jeszcze opublikowana. Ponadto w historii wystąpiły trzy różne aspekty filozofii Husserla, względnie jego oddziaływania. Aspekt pierwszy — to filozofia Husserla taka, jaka się przedstawia w świetle pism, które on sam opublikował. Chodzi mianowicie o następujące dzieła i daty: W roku 1891 ukazała się Filozofia arytmetyki, tom I Po nim miał nastąpić tom drugi, jednak Husserl odrzucił następnie zarówno uzyskane w tej książce wyniki, jak i zastosowaną w niej metodę badania. 1900/01: Badania logiczne. Między Filozofią arytmetyki a Bada- niami minęło zatem dziesięć lat, w czasie których Husserl opublikował tylko niewielkie artykuły krytyczne. Dotąd nie wiadomo dokładnie, co właściwie robił on przez te lata. Odnośne rękopisy częściowo zaginęły, częściowo nie są jeszcze odcyfrowane. Wiemy tylko, że przestał on zajmować się problematyką Filozofii arytmetyki i poświęcał dużo uwagi współczesnym pracom logicznym. Wobec Algebry logiki Schrödera nastawiony był bardzo krytycznie; zarazem pracował nad krytyką logiki psychologistycznej i szukał ścisłej drogi filozoficznego ugruntowania logiki. Owocem tych lat są Badania logiczne ; po ich opublikowaniu milczał znowu ponad 10 łat, wypełnionych intensywną pracą nad różnorodnymi zagadnieniami. Szukał teraz drogi ugruntowania filozofii w ogóle. W roku 1911 ukazał się niewielki artykuł w czasopiśmie „Logos”: Filozofia jako nauka ścisła . W nim występuje po raz pierwszy słowo „fenomenologia”; w pierwszym bowiem wydaniu Badań logicznych nazywa on tę filozofię „opisową psychologią” (Brentano). Ta niewielka praca jest pierwszym rezultatem całego dziesięciolecia poszukiwań nowej filozofii. Przychodzi następnie rok 1913, w którym ukazują się Idee czystej fenomenologii, Księga I. Ogólne wprowadzenie do czystej fenomeno- logii; zawierają one istotną część wyników badań Husserla po roku 1901. W rękopisie istniały jeszcze dwa inne tomy. Edith Stein jako asystentka Husserla przygotowała je do druku w czasie wojny i przedłożyła Husserlowi w roku 1918. Nie był on jednak zadowolony z tej redakcji. Przyczyną tego był prawdopodobnie fakt, iż uczynił on tymczasem znaczne postępy w analizie pierwotnej świadomości czasu i w problematyce konstytutywnej, umacniając się zarazem coraz bardziej w swych tendencjach idealistycznych. Później przekazał Husserl tekst 11 Moritz Geiger, Beitrage zur Phänomenologie des ästhetischen Genusses, „Jahrbuch...” Bd I: 1913. 12 Alexander Pfänder, Zur Phänomenologie der Gesinnungen, „Jahrbuch...”, Bd I: 1913 i Bd III: 1916. 13 Adolf Reinach, Die apriorischen Grundlagen des bürgerlichen Rechts, „Jahrbuch...”, Bd I: 1913. 14 Edmund Husserl, Philosophie der Arithmetik. Psychologische und logische Untersuchungen, Erster Band, Haale-Saale 1891. 15 Ernst Schröder, Vorlesungen über die Algebra der Logik, Bd l - C, Leipzig 1890 - 95. 16 Edmund Husserl, Philosophie als strenge Wissenschaft, „ Logos” (Tübingen), Bd I: 1910 - 11, s. 289 - 341. Wyd. książkowe: Frankfurt/M 1965. 5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plzolka.keep.pl
|