Linki
- ,,(...)człowiek nigdy nie wyrobi sobie o nikim właściwego pojęcia .Stwarza obraz i kontent.
- Instrukcja rejestratora 4 kanałowego REJB 4 i 16 kanałowego REJB 16, Książki1, PDF-y
- Inforanek - odleżyny, Pielęgniarstwo, Geriatria i pielęgniarstwo geriatryczne, Książki
- Inland Fisheries. 1. Rehabilitation of inland waters for fisheries, książki
- Indiana Jones - McCoy Max - Indiana Jones i tajemnica dinozaura(z txt), książki, M
- Introduction to the Kabalah, Ksiazki, KABAŁA
- Introduction To Probability, ksiazki EN, 60.Poker.EBOOKS, Introduction To Probability (Charles M. Grinstead & J. Laurie Snell)
- Introduction to the special section on NSSI, ♥ psychologia - inne (książki, artykuły), [EN] artykuły, nssi (non-suicidal self injury) + masochism
- Internet od A do Z - słownik terminów informatycznych, KSIĄŻKI(,,audio,mobi,rtf,djvu), Nowy folder, [tnttorrent.info] IoAdZ-sti.rar, INTERNET OD A do Z
- Informator Turystyczny - Olsztyn, Książki, Turystyka
- Internal Gung Fu Vol.2 - Kung Fu - Tai Chi -Defesa Pessoal, książki e, martial.arts, English
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- kolejkielecka.xlx.pl
|
[ Pobierz całość w formacie PDF ] CHRISTINE INGHAM A UTOMOTYWACJA NA 101 SPOSOBÓW (101 WAYS TO MOTIVATE YOURSELF .) ( TŁUMACZYŁA J OLANTA P ERS ) SCAN- DAL KRÓTKO O MOTYWACJI Gdy tylko zacz ę łam rozpowiada ć znajomym, Ŝ e podj ę łam decyzj ę o napisaniu ksi ąŜ ki na temat automotywacji, wszyscy nastawili uszu. Ich reakcje znacznie wykraczały poza uprzejme zainteresowanie; domagali si ę informacji. „Troch ę motywacji na pewno by mi si ę przydało". „Szybko, powiedz mi co ś o tym". „Rozpaczliwie jej potrzebuj ę ". Motywacja wydaje si ę by ć tym, czego wszyscy potrzebuj ą . Prawdopodobnie tak Ŝ e i Ty jeste ś bardziej zainteresowany informacjami praktycznymi (co wła ś ciwie ju Ŝ samo w sobie oznacza, Ŝ e posiadasz jak ąś motywacj ę ), niniejszy zarys b ę dzie wi ę c krótki. CO TO TAKIEGO? Wszyscy odczuwamy, kiedy j ą mamy, kiedy jednak brak nam motywacji, trudno nam j ą odnale źć . A czym jest ten efemeryczny byt? Motywacja to wła ś nie to, co czujemy, gdy jeste ś my wystarczaj ą co zainspirowani do podj ę cia kroków prowadz ą cych nas do celu. Nasze pragnienia mog ą przybra ć form ę konkretnej nagrody, mog ą te Ŝ by ć czym ś tak ulotnym, jak uczucie przyjemno ś ci wywołane tym, Ŝ e udało nam si ę „odgruzowa ć " biurko. Sytuacj ę jeszcze bardziej komplikuje fakt, Ŝ e nie wszystkich motywuj ą te same czynniki. Kto ś poruszy niebo i ziemi ę , gdy mu si ę powie, Ŝ e jego nagrod ą b ę d ą wakacje na Karaibach, dla innego b ę dzie to całkowicie oboj ę tne - poniewa Ŝ nie lubi je ź dzi ć za granic ę . Ró Ŝ nimy si ę mi ę dzy sob ą i potrzebujemy ró Ŝ nych czynników motywuj ą cych. Ka Ŝ dy z nas musi znale źć własne sposoby, dzi ę ki którym zmusimy si ę do zrobienia tego, co niezb ę dne - czy raczej takie, za pomoc ą których przechytrzymy samych siebie wzbudzaj ą c w sobie pragnienie zrobienia rzeczy, które nale Ŝ y wykona ć . CO MÓWI Ą EKSPERCI? Istnieje wiele teorii na temat motywacji. Maslow twierdzi, Ŝ e po zaspokojeniu potrzeb podstawowych (po Ŝ ywienie, ciepło, schronienie) mog ą nas motywowa ć potrzeby znajduj ą ce si ę na wy Ŝ szych szczeblach hierarchii, jak poczucie spełnienia, samorealizacja czy poczucie przynale Ŝ no ś ci. Okazuje si ę , Ŝ e lubimy wyszukiwa ć sobie nowe cele. Gdy tylko znajdziemy prac ę pozwalaj ą c ą nam na opłacenie dachu nad głow ą , poszukujemy nowych wyzwa ń , do których mogliby ś my d ąŜ y ć - np. awans w firmie. Nie maj ą c celu, o który mo Ŝ emy walczy ć , nara Ŝ amy si ę na popadniecie w marazm, znudzenie czy rutyn ę . McGregor natomiast podał radykaln ą , jak na owe czasy, teori ę : ludzie, przy zapewnieniu im wła ś ciwych warunków, mog ą odczuwa ć przyjemno ść z wykonywania pracy. Co wi ę cej, wysun ą ł hipotez ę głosz ą c ą , Ŝ e ludzie lubi ą poczucie odpowiedzialno ś ci i chc ą mie ć pewien stopie ń kontroli nad swoj ą prac ą , prawdopodobnie dlatego wła ś nie posiadanie własnej firmy wydaje si ę wielu osobom atrakcyjne. Optymistyczna opinia McGregora sugeruje, Ŝ e ka Ŝ dy z nas mo Ŝ e odczuwa ć przyjemno ść z pracy, je ś li nie całym sercem, to przynajmniej w wi ę kszym stopniu, ni Ŝ ma to miejsce obecnie. Z braku idealnego pracodawcy sami musimy zaj ąć si ę poszukiwaniem warunków, które odpowiadaj ą nam jako osobom. Kolejn ą kluczow ą my ś l ą jest idea Herzberga głosz ą ca, Ŝ e czynniki motywuj ą ce s ą odmienne od tych demotywuj ą cych. Zgodnie z jego odkryciami ź ródłem negatywnej motywacji jest ś rodowisko pracy, natomiast czynniki wywołuj ą ce nasz entuzjazm znajdujemy w samej pracy. Znajomo ść tych teorii jest wa Ŝ na nie tylko dla odkrycia czynników motywuj ą cych, ale tak Ŝ e tych pozbawiaj ą cych nas motywacji. Czynników mo Ŝ e by ć wiele, a jednak - jak podkre ś lił Herzberg - nie wszystkie wi ąŜą si ę z sam ą prac ą . Mog ą mie ć one zwi ą zek z tym, jak si ę czujemy, ile mamy energii, z konieczno ś ci ą przebywania w niechlujnym biurze, jak równie Ŝ z faktem, Ŝ e woleliby ś my robi ć co ś innego, co bardziej nas motywuje. Istnieje wiele teorii na temat motywowania pracowników i w idealnym ś wiecie powinni ś my pracowa ć ze zwierzchnikami, którym s ą one znane i którzy wprowadzaj ą je w Ŝ ycie. Poniewa Ŝ jednak nie ka Ŝ dy z nas mo Ŝ e pracowa ć z takim ideałem, w tej ksi ąŜ ce zajmiemy si ę motywowaniem samych siebie. JAK MOTYWOWA Ć SAMYCH SIEBIE? Prawdopodobnie najlepszym sposobem na utrzymanie wysokiej motywacji jest wykonywanie wymarzonej pracy. Osoby, które miały szcz ęś cie i udało im si ę to, cz ę sto musz ą sobie radzi ć z najgorszymi czynnikami demotywuj ą cymi: arty ś ci Ŝ yj ą cy w biedzie; miło ś nicy zwierz ą t pracuj ą cy w nieprzychylnych warunkach; aktorzy otrzymuj ą cy jedn ą odmow ę za drug ą . Je ś li jednak robimy to, co naprawd ę lubimy, te czynniki maj ą mniejsze znaczenie. Bez wzgl ę du na okoliczno ś ci ka Ŝ dego dnia nie mo Ŝ emy si ę doczeka ć rozpocz ę cia pracy; dopieszczamy ka Ŝ dy projekt, który si ę pojawi; bez Ŝ adnego wysiłku wykonujemy trudne zadania, poniewa Ŝ wiemy, Ŝ e maj ą one du Ŝ e znaczenie dla pracy, któr ą tak lubimy. W tej sytuacji problem motywacji pojawia si ę rzadko. Cała reszta ludzko ś ci, do chwili znalezienia wymarzonej pracy, m ę czy si ę , usiłuj ą c robi ć wszystko najlepiej, jak mo Ŝ e, przy okazji próbuj ą c w miar ę potrzeby zwi ę kszy ć swój poziom motywacji. Kiedy znajdziemy si ę w sytuacji, która tego wymaga, musimy znale źć sposób na likwidacj ę lub pokonanie wewn ę trznych barier uniemo Ŝ liwiaj ą cych nam wykonanie zadania, odnalezienie chwilowego, nawet złudnego, powodu do jego realizacji - innymi słowy - „marchewki". Mo Ŝ emy tak Ŝ e: • Zmieni ć sposób, w jaki jawi nam si ę zadanie. • Zmieni ć warunki, w jakich to zadanie istnieje, tak Ŝ e otoczenie (zob. Sposób 21, Sposób 41). • Zmieni ć nasze podej ś cie do zadania (zob. Sposób 49). • Zmieni ć sposób, w jaki zwykle sobie z nim radzimy (zob. Sposób 55). • Dokona ć zmian w samych sobie (zob. Sposób 7). • Zmieni ć nagrod ę (zob. Sposób 12). • Znale źć nowy „kij" (zob. Sposób 61). Strategie, które mo Ŝ emy zastosowa ć , by pomogły nam wprowadzi ć te pomysły, wypełniaj ą pozostał ą cz ęść ksi ąŜ ki. JAK KORZYSTA Ć Z TEJ KSI Ąś KI? Propozycje nie zostały podane w Ŝ adnej okre ś lonej kolejno ś ci i nie trzeba ich czyta ć jedna po drugiej - chyba Ŝ e bardzo tego chcesz. Ka Ŝ da z sugestii mo Ŝ e sprawdzi ć si ę w dowolnej sytuacji, prawdopodobnie zatem najlepsz ą metod ą korzystania z ksi ąŜ ki b ę dzie przegl ą danie jej, a Ŝ znajdziesz co ś nowego, co zechcesz wypróbowa ć . By ć mo Ŝ e znajdziesz kilka pomysłów, które uznasz za swoje ulubione, inne - za skuteczne w niektórych sytuacjach a w innych nie oraz takie, które mog ą uczyni ć cuda w przypadku Twojego kolegi, lecz u Ciebie nie powoduj ą zmniejszenia sterty prac do wykonania. Zacznij od tych, które Ci si ę spodobały na pierwszy rzut oka, poniewa Ŝ udało im si ę wywoła ć motywuj ą cy stan umysłu, który wprowadzi Ci ę na wła ś ciwe tory działania. W miar ę potrzeby wypróbuj równie Ŝ inne; miejmy nadziej ę , Ŝ e podczas tego procesu odkryjesz klucz do automotywacji i sposoby realizacji własnych celów i ambicji. Powodzenia. „Spróbuj odkry ć co ś , co lubisz robi ć i znajd ź kogo ś , kto Ci za to zapłaci". Katherine Whitehorn SPOSÓB 1 OCZY ŚĆ POLE DZIAŁANIA - DOSŁOWNIE Miejsce, w którym wykonujemy nasz ą prac ę , zwykle pozostaje bez zmian. Przewa Ŝ nie tak musi by ć . Nasza praca idzie nam łatwiej, gdy mamy telefon po jednej czy po drugiej stronie biurka; projekty bie Ŝą ce uło Ŝ one na blacie w formie stosu; materiały biurowe pod r ę k ą . Niektórzy ludzie lubi ą taki uporz ą dkowany i schludny układ; inni wol ą podej ś cie bardziej „twórcze". Bez wzgl ę du na to, jak uło Ŝ ymy przedmioty na naszym biurku, siedz ą c przy nim odbieramy okre ś lony sygnał. Mówi nam on, by ś my kontynuowali prac ę , a poniewa Ŝ ustawili ś my wszystko w taki sposób, by ułatwi ć j ą sobie, z łatwo ś ci ą wł ą czamy si ę w codzienny harmonogram, podejmuj ą c działanie tam, gdzie je ostatnio sko ń czyli ś my. Czasami jednak ów zwyczajny sygnał zach ę ty zawodzi. Zamiast tego nasze pole działania przestaje dostarcza ć nam motywacji; stosy zada ń do wykonania, ci ą głe stawanie w obliczu tej samej sytuacji, przypominaj ą nam o tym, czego nie udało nam si ę osi ą gn ąć . W tych warunkach, siadaj ą c przy biurku, mamy wra Ŝ enie, Ŝ e zapadamy si ę w bagno i prawdopodobnie nabieramy nawyku nieustannego odkładania nowych zada ń na pó ź niej - nawet je ś li wiemy, Ŝ e musimy je wykona ć . Chc ą c zmieni ć reakcj ę na bodziec, spróbuj wykona ć nast ę puj ą cy eksperyment: zdejmij wszystko z blatu biurka. Połó Ŝ to na podłodze, przenie ś na inne biurko albo wepchnij do szafy. Po prostu przenie ś gdzie indziej - przyniesiesz je z powrotem pó ź niej. Z psychologicznego punktu widzenia ta sytuacja jest pomocna w dwojaki sposób. Anga Ŝ uj ą c si ę w fizyczn ą czynno ść , mamy wra Ŝ enie, jakby ś my ju Ŝ podejmowali działanie; faktycznie co ś robimy. Czynno ść ta stwarza równie Ŝ iluzj ę natychmiastowego pozbycia si ę du Ŝ ej ilo ś ci pracy. Je ś li nale Ŝ ysz do ludzi, którzy cz ę sto tłumacz ą si ę , Ŝ e zrobi ą co ś pó ź niej, jak tylko poradz ą sobie z innymi zadaniami, ć wiczenie to rzeczywi ś cie mo Ŝ e okaza ć si ę pomocne. Oczyszczenie biurka nie powinno zaj ąć wi ę cej ni Ŝ dziesi ęć minut. Gdy ju Ŝ Ci si ę to uda, ciesz si ę du Ŝą przestrzeni ą , na której mo Ŝ esz dzi ś zacz ąć prac ę . Szybko zauwa Ŝ ysz, Ŝ e nie maj ą c na biurku całej graciarni, mo Ŝ esz łatwiej skoncentrowa ć si ę na bie Ŝą cych zadaniach. SPOSÓB 2 JAK MAŁO CZASU TO ZAJ Ę ŁO? Ka Ŝ demu z nas zdarza, si ę natrafi ć na „ły Ŝ k ę dziegciu w beczce miodu" - trudne zadanie w ś ród codziennych obowi ą zków; nieprzyjemn ą robot ę , o której woleliby ś my zapomnie ć . Krzywimy si ę na sam ą my ś l o niej i rzucamy w jej kierunku spojrzenia pełne nienawi ś ci. Ale Ŝ eby j ą wykona ć ? Co to, to nie. „Długo trwaj ą tylko te zadania, których nie mamy odwagi rozpocz ąć . Staj ą si ę one koszmarem". Baudelatre Do ulubionych wymówek zwi ą zanych z odsuwaniem od siebie nieprzyjemnych zada ń nale Ŝą : „Najpierw sko ń cz ę robi ć co ś innego", „Nie mog ę si ę teraz do tego zabra ć ", „Musz ę
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plzolka.keep.pl
|