Linki
- ,,(...)człowiek nigdy nie wyrobi sobie o nikim właściwego pojęcia .Stwarza obraz i kontent.
- Informa.Healthcare.Mayo.Clinic.Cardiology.Board.Review.Questions.and.Answers, Biomedical eBooks Collection, Medical eBooks Collection
- Informa.Healthcare.Dermatologic.Cosmeceutic.and.Cosmetic.Development, Biomedical eBooks Collection, Medical eBooks Collection
- Information Security - Principles & Practice, Kryptologia, Computer Security Enthusiast Ebook Collection [haslo Stefan](Stefan 68)
- Informa.Healthcare.Type.2.Diabetes.Principles.and.Practice.2nd.Edition, Biomedical eBooks Collection, Medical eBooks Collection
- Informa.Healthcare.Nephron.Sparing.Surgery.Oct.2007, Biomedical eBooks Collection, Medical eBooks Collection
- Informa.Healthcare.Heparin.Induced.Thrombocytopenia.4th.Edition, Biomedical eBooks Collection, Medical eBooks Collection
- Informatyka Podręcznik z płytą CD Wydanie połączone Bujnowski Ireneusz, podręczniki licea technika, Podręczniki, lektury
- Internet od A do Z - słownik terminów informatycznych, KSIĄŻKI(,,audio,mobi,rtf,djvu), Nowy folder, [tnttorrent.info] IoAdZ-sti.rar, INTERNET OD A do Z
- Informator Turystyczny - Olsztyn, Książki, Turystyka
- Informatyka Europejczyka. Podręcznik dla gimnazjum scalenie Stara podstawa programowa Jolanta Pańczyk ebook, Podręczniki, lektury
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- kolejkielecka.xlx.pl
|
[ Pobierz całość w formacie PDF ] Sylwia Jaskuþa PEDAGOGIUM WyŇsza Szkoþa Pedagogiki Resocjalizacyjnej w Warszawie Informacyjna przestrzeı toŇsamoĻci We wspþczesnej przestrzeni informacyjnej, coraz szybszy, ale takŇe poszerzajĢcy swj zakres przepþyw informacji staje sie powoli dominujĢcym elementem organizujĢcym Ňycie spoþeczne, kulturalne i gospodarcze. Przestrzeı informacyjna staje siħ coraz bardziej zþoŇonĢ caþoĻciĢ interakcji, spotkaı, zyskuje coraz wiħcej wartoĻci i funkcji þĢczĢcych Ļwiaty realne i wirtualne, indywidualne i spoþeczne, przeszþe i projektowane. Jej zrozumienie wymaga bardzo rŇnych koncepcji realnoĻci na gruncie wielu dyscyplin i metodologii. Tak samo trudne jest samo jej zdefiniowanie, bowiem terminy, ktrymi posþugujemy siħ zostaþy uksztaþtowane w warunkach, ktre juŇ nie istniejĢ, a uŇywanie ich w stosunku do przestrzeni, w ktrej siħ dzisiaj poruszmy, moŇe mieę charakter jedynie metaforyczny. O ile prby okreĻlenia tego pojħcia mogĢ ograniczyę spojrzenie na to co naprawdħ nowe i niecodzienne, o tyle uchwycenie zjawisk i procesw tu zachodzĢcych, pozwoli dostrzec zmianħ ich dotychczasowych rl i funkcji jak rwnieŇ rolħ w tworzeniu nowych form toŇsamoĻci, tak indywidualnej, jak i zbiorowej. . O Przestrzeı, w ktrej odbywa siħ proces przekazywania informacji istnieje tak dþugo, jak dþugo istnieje proces komunikacji, ale samo pojħcie áprzestrzeni informacyjnejÑ jest terminem stosunkowo nowym. NajczħĻciej þĢczy siħ je z powstaniem i rozwojem nowych technologii informacyjno Î komunikacyjnych, a w szczeglnoĻci Internetu. W nieco zawħŇonym znaczeniu funkcjonuje ono miedzy 1 Seminarium „Liderzy zespołów problemowych i zadaniowych w szkole” Materiały szkoleniowe ORE, 4 -6 maja 2010 r. innymi w dokumentacji Unii Europejskiej, w ktrej okreĻla siħ kierunki budowania jednolitej europejskiej przestrzeni informacyjnej 1 . PoniŇsze rozwaŇania sĢ prbĢ spojrzenia na przestrzeı informacyjnĢ z nieco szerszej perspektywy, wykraczajĢc poza aspekt technologiczny, a odnoszĢc siħ do natury spoþecznej, pedagogicznej czy aksjologicznej pojħcia. Wspþczesna przestrzeı informacyjna, w ktrej informacje przekazywane sĢ z pokonaniem wielu tradycyjnie pojmowanych granic, wymyka siħ opisowi w kategoriach fizycznej odlegþoĻci jej noĻnikw, a sama informacja powstaje w interakcji i oddziaþywania wielu podmiotw, stajĢc siħ czħĻciĢ dynamicznych, czħsto wirtualnych i w istotny sposb áodcieleĻnionychÑ procesw komunikacji. Metaforyka tej przestrzeni þamie potocznoĻę jej rozumienia, bowiem nie sposb ujĢę jĢ parametrycznie, posþugujĢc siħ wyþĢcznie kategoriami fizycznymi. Ta nowa idea wspþczesnej przestrzeni wymusza na nas poszukiwanie odpowiedzi na pytanie, na progu jak gþħbokiej jakoĻciowej i iloĻciowej zmiany obecnie jesteĻmy. Pewien poglĢd na ten temat da nam porwnanie przestrzeni informacyjnej w ujħciu klasycznym i wspþczesnym, ktre przenosi jĢ do przestrzeni wirtualnej, a wiħc takiej, ktra jest w znaczĢcej mierze poddana zabiegom deterytorializacji. O 1. ee informacja zwiĢzana jest zawsze z miejscem jej zaistnienia, odbioru lub przechowywania informacja nie znajduje siħ w jakimĻ szczeglnym miejscu, z jakim musimy jĢ fizycznie identyfikowaę. 2. informacje moŇemy zdobyę w wyznaczonym i zakresowo okreĻlonym czasie informacja dostħpna jest poza jednoznacznie okreĻlonym czasem, ktry moŇna by przeoczyę, jest dostħpna Komunikat Komisji do Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno- Spoþecznego oraz Komitetu Regionw, i2010 Î Europejskie spoþeczeıstwo informacyjne na rzecz wzrostu i zatrudnienia, Bruksela, 1.06.2005 2 Seminarium „Liderzy zespołów problemowych i zadaniowych w szkole” Materiały szkoleniowe ORE, 4 -6 maja 2010 r. 3. wielokrotnie, kiedykolwiek Ňyczy sobie jej odbiorca ee wymaga fizycznej obecnoĻci czþowieka teleobecnoĻę, czþowiek sprzħgniħty jest z mechanicznymi urzĢdzeniami, jego obecnoĻę jest zapoĻredniczona eeeee 4. ĻciĻle okreĻlone fizycznĢ odlegþoĻciĢ elementw, przekraczanie granic zwiĢzane jest z tradycyjnymi Ļrodkami transportu i przemieszczania informacji eksterytorialnoĻę, granice áprzestrzeniÑ niezaleŇne sĢ od przestrzeni fizycznej, materialnej, przyrodniczej, w ktrych jesteĻmy osadzeni podczas codziennej egzystencji Oe 5. opanowanie przestrzeni przez dþuŇszy okres w historii nowoczesnej polegaþo na zmniejszaniu fizycznych i technologicznych barier pokonywania odlegþoĻci zdolnoĻę fizycznego pokonywania odlegþoĻci straciþa na znaczeniu 6. ee ograniczona moŇliwoĻę przenoszenia informacji z jednego miejsca w inne wspþczesna przestrzeı informacyjna jest potħŇnym narzħdziem uniezaleŇniania siħ od lokalnych, kontekstualnych i fizycznych ograniczeı, systematycznie powiħksza siħ moŇliwoĻę przeniesienia informacji z jednego miejsca w drugie lub przesþania jej w wiele miejsc jednoczeĻnie. 7. uwarunkowana fizycznymi cechami miejsca i moŇliwoĻciĢ przemieszczania siħ pomiħdzy nimi dostħp moŇliwy z rŇnych miejsc na rŇne, uzupeþniajĢce siħ sposoby zaleŇne od jego komunikacyjnych i technologicznych kompetencji czþowieka 8. eee koniunkcyjne Alternatywne ee 9. przestrzenna linearnoĻę -zorganizowanie przekazywanych informacji w uzaleŇnieniu od miejsc ich pozyskania, ktre zakþada, Ňe odbiorca bħdzie je poznawaþ wedle ĻciĻle okreĻlonego przestrzennie i sytuacyjnie porzĢdku; (przestrzenne uporzĢdkowanie zwiĢzane z myĻleniem przyczynowo-skutkowym) przestrzenna multilinearnoĻę - pojedyncze odczytanie informacji jest wprawdzie linearne i kontekstualne, ale tych moŇliwych linearnych drg álekturyÑ i kontekstw ich dekodowania jest bardzo wiele, zaĻ kolejnoĻę odczytywania poszczeglnych informacji i ich kontekst ustala sam odbiorca 10. eeee 3 Seminarium „Liderzy zespołów problemowych i zadaniowych w szkole” Materiały szkoleniowe ORE, 4 -6 maja 2010 r. immersjaÎ odbiorca zanurzony jest w doĻwiadczanie informacji w znacznej mierze w sposb transkontekstualny, ktry absorbuje na samym sobie 11 eee árepresyjneÑ ograniczenia formy obecnoĻci w Ļwiecie fizycznym interaktywnoĻęczþowiek juŇ nie ma zwyczajnie ábyęÑ w Ļwiecie o wyznaczonej i stabilnej przestrzeni, ma na ten Ļwiat oddziaþywaę, a samĢ przestrzeı konstruowaę 12 eee przestrzeı oznakowana jest hetero- referencyjnie - z myĻlĢ o sposobie i miejscu bycia innych przestrzeı oznakowana jest self- referencyjnie - dla dobra wþasnej orientacji obserwatora (Ļrodowisko jest Ņrdþem rŇnorodnych doznaı obserwatora) 2 13 ee wiħzi konkretne znajdujĢce swoje zlokalizowane Ļrodowisko, historiħ i kontekst wiħzi abstrakcyjne, pozbawione czħsto bezpoĻrednich stycznoĻci ludzkich 3 14 przestrzennie zlokalizowana mobilna, przestrzennie rozproszona, czħsto trudna do lokalizacji lub dziejĢca siħ w wielu miejscach jednoczeĻnie (w cywilizacji medialnej) 15 eeee pionowa, wyznacza miejsca centralne i peryferyjne, bliŇsze i dalsze od informacyjnych osi dystrybucji, dostħpu i podziaþu pozioma, braterska o zmiennych i przekraczalnych zasadach dostħpu eeee Tradycyjna przestrzeı informacyjna ksztaþtowana przez ĻwiadomĢ dziaþalnoĻę czþowieka ma wymiar symboliczny a zarazem jest wyznaczana stanami emocjonalnymi, uczuciowymi, silnie wartoĻciujĢcymi, przez co nastħpuje adaptacja przestrzeni do N. Luhmann, Art as a Social System, Stanford: Stanford University Press 2000 3 A. Vierkandt, Gesellschaftslere, Stuttgart: F. Enke, 1928, [za:] J. Mikuþowski- Pomorski, Fragmentaryzacja jako proces ponowoczesny, Limes Î czasopismo internetowe, 1(6)2006 J. van Dijk, The Network Society, Sage Publ., London 2006 Ch. May, The Information Society. A Sceptical View, Polity Press, Cambridge 2002 4 Seminarium „Liderzy zespołów problemowych i zadaniowych w szkole” Materiały szkoleniowe ORE, 4 -6 maja 2010 r. informacje postrzegane sĢ w poczuciu ich nierozerwalnego zwiĢzku z korelatami ich lokalizacji, czasu i funkcji wþasnych wyobraŇeı, przy jednoczesnym jej doĻwiadczaniu. KsztaþtujĢ jĢ zbiorowe 2 doĻwiadczenia, komunikacja, wiedza, wartoĻci i symbole. W wirtualnej przestrzeni informacyjnej czþowiek jest zawieszony pomiħdzy tym co realne a tym co wirtualne. Nastħpuje tu reinterpretacja sfery fizycznej czþowieka, staje siħ ona bowiem pewnym zespoþem informacji wkomponowanej w struktury sieciowe (spoþeczno-kulturowe). Wiele cech charakteryzujĢcych wspþczesnĢ przestrzeı informacyjnĢ trudno odnieĻę do ujħcia klasycznego, gdyŇ brak tu jednoznacznej pþaszczyzny porwnaı. Odmienne spojrzenie pozwala uchwycię zupeþnie nowe zjawiska tej przestrzeni, do ktrych moŇna zaliczyę: Funkcjonowanie w jednym czasie rŇnych wymiarw istnienia w zaleŇnoĻci od ukþadu odniesienia. W nowej przestrzeni informacyjnej moŇna przebywaę jednoczeĻnie w kilku miejscach 4 ; ingres (wstħpowanie) termin, ktry kþadzie akcent na fakt, Ňe moŇe istnieę droga bez okreĻlenia celu. Uczestnicy wspþczesnej przestrzeni informacyjnej zamiast postħpowaę naprzd (progressa), wolĢ áwstħpowaęÑ w intensywnoĻę chwili, w radoĻę korzystania ze Ļwiata, czy w przyjemnoĻę bycia razem 5 ; ograniczone rozmiary zaangaŇowania i lojalnoĻci w odniesieniu do jednej grupy i jej przestrzennych zasobw, w tym informacyjnych, brak emocjonalnego utoŇsamiania siħ z jednĢ zbiorowoĻciĢ oraz obszarem jej egzystencji, nietrwaþe zwiĢzki pomiħdzy uczestnikami sieci, ktra jest przestrzennie transgresyjna; strategia dziaþania jednostki nie jest determinowana jej lokalizacjĢ i zwiĢzanymi z niĢ ograniczeniami, preferencjami i wyborami, czħsto bez odniesienia do zwartego systemu kulturowego bĢdŅ do wsplnych doĻwiadczeı wynikajĢcych z Ňycia w konkretnej, czasowo-przestrzennie okreĻlonej spoþecznoĻci; 4 L. Korporowicz, Podmioty przestrzeni miħdzykulturowej - referat wygþoszony na konferencji áKultura vs. kulturyÑ, Uniwersytet Kardynaþa Stefana Wyszyıskiego, maj 2009 (publikacja w druku), tegoŇ: Komunikacja symboliczna w rozwoju toŇsamoĻci kulturowej, w: ToŇsamoĻę polska w odmiennych kontekstach, Wydawnictwo KUL, red. L.Dyczewski, D.Wadowski, Lublin 2009 5 Termin ten zostaþ zaproponowany przez Michela Maffesolli w ksiĢŇce Czas plemion. Wspomniany autor charakteryzuje ponowoczesnoĻę jako nawrt wzmoŇonego archaizmu, w ktrej wspþczesne plemiona áwstħpujĢÑ w niekoıczĢcy siħ pochd. 5 Seminarium „Liderzy zespołów problemowych i zadaniowych w szkole” Materiały szkoleniowe ORE, 4 -6 maja 2010 r.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plzolka.keep.pl
|