image Home       image Fowles,       image Fitzgerald,       image r04 06 (9)       image R 22MP (3)       image 45 (3)       

Linki

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Sylwia Jaskuþa
PEDAGOGIUM WyŇsza Szkoþa Pedagogiki Resocjalizacyjnej w Warszawie
Informacyjna przestrzeı toŇsamoĻci
We wspþczesnej przestrzeni informacyjnej, coraz szybszy, ale takŇe poszerzajĢcy
swj zakres przepþyw informacji staje sie powoli dominujĢcym elementem organizujĢcym
Ňycie spoþeczne, kulturalne i gospodarcze. Przestrzeı informacyjna staje siħ coraz bardziej
zþoŇonĢ caþoĻciĢ interakcji, spotkaı, zyskuje coraz wiħcej wartoĻci i funkcji þĢczĢcych
Ļwiaty realne i wirtualne, indywidualne i spoþeczne, przeszþe i projektowane. Jej
zrozumienie wymaga bardzo rŇnych koncepcji realnoĻci na gruncie wielu dyscyplin i
metodologii. Tak samo trudne jest samo jej zdefiniowanie, bowiem terminy, ktrymi
posþugujemy siħ zostaþy uksztaþtowane w warunkach, ktre juŇ nie istniejĢ, a uŇywanie ich
w stosunku do przestrzeni, w ktrej siħ dzisiaj poruszmy, moŇe mieę charakter jedynie
metaforyczny. O ile prby okreĻlenia tego pojħcia mogĢ ograniczyę spojrzenie na to co
naprawdħ nowe i niecodzienne, o tyle uchwycenie zjawisk i procesw tu zachodzĢcych,
pozwoli dostrzec zmianħ ich dotychczasowych rl i funkcji jak rwnieŇ rolħ w tworzeniu
nowych form toŇsamoĻci, tak indywidualnej, jak i zbiorowej.
.
O
Przestrzeı, w ktrej odbywa siħ proces przekazywania informacji istnieje tak
dþugo, jak dþugo istnieje proces komunikacji, ale samo pojħcie áprzestrzeni
informacyjnejÑ jest terminem stosunkowo nowym. NajczħĻciej þĢczy siħ je z
powstaniem i rozwojem nowych technologii informacyjno Î komunikacyjnych, a w
szczeglnoĻci Internetu. W nieco zawħŇonym znaczeniu funkcjonuje ono miedzy
1
Seminarium „Liderzy zespołów problemowych i zadaniowych w szkole”
Materiały szkoleniowe ORE, 4 -6 maja 2010 r.
innymi w dokumentacji Unii Europejskiej, w ktrej okreĻla siħ kierunki budowania
jednolitej europejskiej przestrzeni informacyjnej
1
.
PoniŇsze rozwaŇania sĢ prbĢ spojrzenia na przestrzeı informacyjnĢ z nieco
szerszej perspektywy, wykraczajĢc poza aspekt technologiczny, a odnoszĢc siħ do
natury spoþecznej, pedagogicznej czy aksjologicznej pojħcia.
Wspþczesna przestrzeı informacyjna,
w ktrej informacje przekazywane sĢ z
pokonaniem wielu tradycyjnie pojmowanych granic, wymyka siħ opisowi w
kategoriach fizycznej odlegþoĻci jej noĻnikw, a sama informacja powstaje w
interakcji i oddziaþywania wielu podmiotw, stajĢc siħ czħĻciĢ dynamicznych, czħsto
wirtualnych i w istotny sposb áodcieleĻnionychÑ procesw komunikacji.
Metaforyka
tej przestrzeni þamie potocznoĻę jej rozumienia, bowiem nie sposb ujĢę jĢ
parametrycznie, posþugujĢc siħ wyþĢcznie kategoriami fizycznymi.
Ta nowa idea wspþczesnej przestrzeni wymusza na nas poszukiwanie odpowiedzi
na pytanie, na progu jak gþħbokiej jakoĻciowej i iloĻciowej zmiany obecnie jesteĻmy.
Pewien poglĢd na ten temat da nam porwnanie przestrzeni informacyjnej w ujħciu
klasycznym i wspþczesnym, ktre przenosi jĢ do przestrzeni wirtualnej, a wiħc takiej,
ktra jest w znaczĢcej mierze poddana zabiegom deterytorializacji.
O
1.
ee
informacja zwiĢzana jest zawsze z
miejscem jej zaistnienia, odbioru lub
przechowywania
informacja nie znajduje siħ w jakimĻ
szczeglnym miejscu, z jakim musimy jĢ
fizycznie identyfikowaę.
2.
informacje moŇemy zdobyę w
wyznaczonym i zakresowo okreĻlonym
czasie
informacja dostħpna jest poza
jednoznacznie okreĻlonym czasem, ktry
moŇna by przeoczyę, jest dostħpna
Komunikat Komisji do Rady, Parlamentu Europejskiego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-
Spoþecznego oraz Komitetu Regionw, i2010 Î Europejskie spoþeczeıstwo informacyjne na rzecz wzrostu
i zatrudnienia, Bruksela, 1.06.2005
2
Seminarium „Liderzy zespołów problemowych i zadaniowych w szkole”
Materiały szkoleniowe ORE, 4 -6 maja 2010 r.
3.
wielokrotnie, kiedykolwiek Ňyczy sobie jej
odbiorca
ee
wymaga fizycznej obecnoĻci czþowieka teleobecnoĻę, czþowiek sprzħgniħty jest z
mechanicznymi urzĢdzeniami, jego
obecnoĻę jest zapoĻredniczona
eeeee
4.
ĻciĻle okreĻlone fizycznĢ odlegþoĻciĢ
elementw, przekraczanie granic
zwiĢzane jest z tradycyjnymi Ļrodkami
transportu i przemieszczania informacji
eksterytorialnoĻę, granice áprzestrzeniÑ
niezaleŇne sĢ od przestrzeni fizycznej,
materialnej, przyrodniczej, w ktrych
jesteĻmy osadzeni podczas codziennej
egzystencji
Oe
5.
opanowanie przestrzeni przez dþuŇszy
okres w historii nowoczesnej polegaþo na
zmniejszaniu fizycznych i
technologicznych barier pokonywania
odlegþoĻci
zdolnoĻę fizycznego pokonywania
odlegþoĻci straciþa na znaczeniu
6.
ee
ograniczona moŇliwoĻę przenoszenia
informacji z jednego miejsca w inne
wspþczesna przestrzeı informacyjna jest
potħŇnym narzħdziem uniezaleŇniania siħ
od lokalnych, kontekstualnych i
fizycznych ograniczeı, systematycznie
powiħksza siħ moŇliwoĻę przeniesienia
informacji z jednego miejsca w drugie lub
przesþania jej w wiele miejsc jednoczeĻnie.
7.
uwarunkowana fizycznymi cechami
miejsca i moŇliwoĻciĢ przemieszczania
siħ pomiħdzy nimi
dostħp moŇliwy z rŇnych miejsc na rŇne,
uzupeþniajĢce siħ sposoby zaleŇne od jego
komunikacyjnych i technologicznych
kompetencji czþowieka
8.
eee
koniunkcyjne
Alternatywne
ee
9.
przestrzenna linearnoĻę -zorganizowanie
przekazywanych informacji w
uzaleŇnieniu od miejsc ich pozyskania,
ktre zakþada, Ňe odbiorca bħdzie je
poznawaþ wedle ĻciĻle okreĻlonego
przestrzennie i sytuacyjnie porzĢdku;
(przestrzenne uporzĢdkowanie zwiĢzane
z myĻleniem przyczynowo-skutkowym)
przestrzenna multilinearnoĻę - pojedyncze
odczytanie informacji jest wprawdzie
linearne i kontekstualne, ale tych
moŇliwych linearnych drg álekturyÑ i
kontekstw ich dekodowania jest bardzo
wiele, zaĻ kolejnoĻę odczytywania
poszczeglnych informacji i ich kontekst
ustala sam odbiorca
10.
eeee
3
Seminarium „Liderzy zespołów problemowych i zadaniowych w szkole”
Materiały szkoleniowe ORE, 4 -6 maja 2010 r.
immersjaÎ odbiorca zanurzony jest w
doĻwiadczanie informacji w znacznej
mierze w sposb transkontekstualny, ktry
absorbuje na samym sobie
11 eee
árepresyjneÑ ograniczenia formy
obecnoĻci w Ļwiecie fizycznym
interaktywnoĻęczþowiek juŇ nie ma
zwyczajnie ábyęÑ w Ļwiecie o
wyznaczonej i stabilnej przestrzeni, ma na
ten Ļwiat oddziaþywaę, a samĢ przestrzeı
konstruowaę
12
eee
przestrzeı oznakowana jest hetero-
referencyjnie -
z myĻlĢ o sposobie i
miejscu bycia innych
przestrzeı oznakowana jest self-
referencyjnie -
dla dobra wþasnej
orientacji obserwatora (Ļrodowisko jest
Ņrdþem rŇnorodnych doznaı
obserwatora)
2
13
ee
wiħzi konkretne znajdujĢce swoje
zlokalizowane Ļrodowisko, historiħ i
kontekst
wiħzi abstrakcyjne, pozbawione czħsto
bezpoĻrednich stycznoĻci ludzkich
3
14
przestrzennie zlokalizowana mobilna, przestrzennie rozproszona, czħsto
trudna do lokalizacji lub dziejĢca siħ w
wielu miejscach jednoczeĻnie (w
cywilizacji medialnej)
15 eeee
pionowa, wyznacza miejsca centralne i
peryferyjne, bliŇsze i dalsze od
informacyjnych osi dystrybucji, dostħpu i
podziaþu
pozioma, braterska o zmiennych i
przekraczalnych zasadach dostħpu
eeee
Tradycyjna przestrzeı informacyjna ksztaþtowana przez ĻwiadomĢ dziaþalnoĻę
czþowieka ma wymiar symboliczny a zarazem jest wyznaczana stanami emocjonalnymi,
uczuciowymi, silnie wartoĻciujĢcymi, przez co nastħpuje adaptacja przestrzeni do
N. Luhmann, Art as a Social System, Stanford: Stanford University Press 2000
3
A. Vierkandt, Gesellschaftslere, Stuttgart: F. Enke, 1928, [za:] J. Mikuþowski- Pomorski, Fragmentaryzacja
jako proces ponowoczesny, Limes Î czasopismo internetowe, 1(6)2006
J. van Dijk, The Network Society, Sage Publ., London 2006
Ch. May, The Information Society. A Sceptical View, Polity Press, Cambridge 2002
4
Seminarium „Liderzy zespołów problemowych i zadaniowych w szkole”
Materiały szkoleniowe ORE, 4 -6 maja 2010 r.
informacje postrzegane sĢ w poczuciu ich
nierozerwalnego zwiĢzku z korelatami
ich lokalizacji, czasu i funkcji
wþasnych wyobraŇeı, przy jednoczesnym jej doĻwiadczaniu. KsztaþtujĢ jĢ zbiorowe
2
doĻwiadczenia, komunikacja, wiedza, wartoĻci i symbole. W wirtualnej przestrzeni
informacyjnej czþowiek jest zawieszony pomiħdzy tym co realne a tym co wirtualne.
Nastħpuje tu reinterpretacja sfery fizycznej czþowieka, staje siħ ona bowiem pewnym
zespoþem informacji wkomponowanej w struktury sieciowe (spoþeczno-kulturowe).
Wiele cech charakteryzujĢcych wspþczesnĢ przestrzeı informacyjnĢ trudno odnieĻę do
ujħcia klasycznego, gdyŇ brak tu jednoznacznej pþaszczyzny porwnaı. Odmienne
spojrzenie pozwala uchwycię zupeþnie nowe zjawiska tej przestrzeni, do ktrych moŇna
zaliczyę:
Funkcjonowanie w jednym czasie rŇnych wymiarw istnienia w zaleŇnoĻci od ukþadu
odniesienia. W nowej przestrzeni informacyjnej moŇna przebywaę jednoczeĻnie w
kilku miejscach
4
;
ingres (wstħpowanie) termin, ktry kþadzie akcent na fakt, Ňe moŇe istnieę droga bez
okreĻlenia celu. Uczestnicy wspþczesnej przestrzeni informacyjnej zamiast
postħpowaę naprzd (progressa), wolĢ áwstħpowaęÑ w intensywnoĻę chwili, w radoĻę
korzystania ze Ļwiata, czy w przyjemnoĻę bycia razem
5
;
ograniczone rozmiary zaangaŇowania i lojalnoĻci w odniesieniu do jednej grupy i jej
przestrzennych zasobw, w tym informacyjnych, brak emocjonalnego utoŇsamiania
siħ z jednĢ zbiorowoĻciĢ oraz obszarem jej egzystencji, nietrwaþe zwiĢzki pomiħdzy
uczestnikami sieci, ktra jest przestrzennie transgresyjna;
strategia dziaþania jednostki nie jest determinowana jej lokalizacjĢ i zwiĢzanymi z niĢ
ograniczeniami, preferencjami i wyborami, czħsto bez odniesienia do zwartego
systemu kulturowego bĢdŅ do wsplnych doĻwiadczeı wynikajĢcych z Ňycia w
konkretnej, czasowo-przestrzennie okreĻlonej spoþecznoĻci;
4
L. Korporowicz, Podmioty przestrzeni miħdzykulturowej - referat wygþoszony na konferencji áKultura vs.
kulturyÑ, Uniwersytet Kardynaþa Stefana Wyszyıskiego, maj 2009 (publikacja w druku), tegoŇ:
Komunikacja symboliczna w rozwoju toŇsamoĻci kulturowej, w: ToŇsamoĻę polska w odmiennych
kontekstach, Wydawnictwo KUL, red. L.Dyczewski, D.Wadowski, Lublin 2009
5
Termin ten zostaþ zaproponowany przez Michela Maffesolli w ksiĢŇce Czas plemion. Wspomniany autor
charakteryzuje ponowoczesnoĻę jako nawrt wzmoŇonego archaizmu, w ktrej wspþczesne plemiona
áwstħpujĢÑ w niekoıczĢcy siħ pochd.
5
Seminarium „Liderzy zespołów problemowych i zadaniowych w szkole”
Materiały szkoleniowe ORE, 4 -6 maja 2010 r.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • zolka.keep.pl