image Home       image Fowles,       image Fitzgerald,       image r04 06 (9)       image R 22MP (3)       image 45 (3)       

Linki

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
SZYBOWCOWY ZAKŁAD DOŚ WIADCZALNY
Bielsko-Biała
Andrzej Papiorek Allstar PZL Glider Sp.z O.O.
Bielsko-Biała
INSTRUKCJA UŻYTKOWANIA W LOCIE
Szybowca SZD-51-1
"JUNIOR"
Wyłącznie do celów szkoleniowych
SPIS TREŚ CI
1. Opis szybowca................................................................................................ 3
1.1. Opis ogólny ...................................................................................... 3
1.2. Główne dane techniczne................................................................... 4
1.3. Instalacja przyrządów pokładowych ................................................ 4
2. Warunki użytkowania .................................................................................... 6
3. Osiągi ............................................................................................................. 8
4. Użytkowanie szybowca .................................................................................. 9
4.1. Przegląd przed rozpoczęciem lotów................................................. 9
4.2. Obsługa startowa .............................................................................. 9
4.3. Pilot w kabinie.................................................................................. 11
4.4. Czynności przed startem .................................................................. 12
4.5. Pilotaż............................................................................................... 13
4.6. Czynności po lotach ......................................................................... 16
4.7. Montaż i demontaż ........................................................................... 16
4.8. Transport kołowy ............................................................................. 18
5. Sytuacje niebezpieczne i awaryjne ............................................................... 19
5.1. Lądowanie w wysokiej roślinności .................................................. 19
5.2. Zerwanie lub niezamierzone odczepienie liny holującej ................. 19
5.3. Przymusowe opuszczenie szybowca i skok ze spadochronem......... 19
6. Obsługa aparatury radiowej rs 6101-1.......................................................... 21
6.1. Części składowe aparatury radiowej ............................................... 21
6.2. Obsługa aparatury radiowej.............................................................. 21
6.3. Ograniczenia..................................................................................... 21
7. Obsługa i korzystanie z instalacji tlenowej ta-03-a........................................ 22
7.1. Informacje ogólne ............................................................................ 22
7.2. Ładowanie butli................................................................................ 22
7.3. Przygotowanie i sprawdzenie aparatury przed lotem....................... 22
7.4. Korzystanie z aparatury podczas lotu............................................... 23
7.5. Czynności po zakończeniu lotu........................................................ 25
2
1. OPIS SZYBOWCA
1.1. Opis ogólny
SZD-51-1 "JUNIOR" jest jednomiejscowym szybowcem szkolno-treningowym
zbudowanym w oparciu o przepisy Zdatności Lotnej JAR-22 w kategorii "U".
Konstrukcja laminatowa szkło-epoksydowa.
Skrzydło
dwudzielne dwutrapezowe. Dźwigar dwuteowy z pasami i ściankami z
laminatu. Pokrycie przekładkowe: laminat-pianka-laminat. Ścianka tylna laminatowa,
brak żeber.
Lotki
- 20% niedzielone, wyważone masowo, zawieszone w czterech punktach i
napędzane w jednym punkcie. Konstrukcja laminatowa.
Hamulce
aerodynamiczne - wysuwane płyty z blachy duralowej tylko na górnej
powierzchni skrzydła, z dociąganymi do obrysu skrzydła nakładkami.
Kadłub
- wraz ze statecznikiem kierunku wykonany całkowicie z laminatu. Część
centralna zawiera stalową kratę,doktórejsą mocowane skrzydła i podwozie.
Podwozie
- stałe, nieamortyzowane z kółkiem
400
×
200. Hamulec
kółka niesprzężony z napędem hamulców aerodynamicznych.
Kabina -
osłonięta jednoczęściową osłoną otwieraną na bok. Pozycja pilota
zbliżona do siedzącej regulowana na ziemi za pomocą składanej poduszki. Pedały
przestawiane w locie. Tablica przyrządów kolumnowa. Regulowana wentylacja z
nadmuchem na przednią szybę osłony, oraz na twarz pilota.
Usterzenie
- w układzie "T". Ster kierunku, statecznik wysokościisterwysokości
- wykonane z laminatu. Ster wysokości dzielony, każda część zawieszona w trzech
punktach. Obie części steru wysokości posiadają stałe klapki wysklepiające. Ster kierunku
kryty płótnem, wyważony masowo, zawieszony w dwóch punktach.
Wyposażenie
-przyrządy pokładowe (wyszczególnione w pkt 1.3.), instalacja
sanitarna oraz apteczka. Ponadto szybowiec ma wbudowaną na stałe antenę (w
stateczniku pionowym) pozwalającą na podłączenie radiostacji szybowcowej.
Zaczepy
- szybowiec jest wyposażony w zaczep przedni i dolny, w jednej z
następujących kombinacji (do wyboru):
a/ obydwa zaczepy SZD-III A 560 bez mechanizmu samowyczepu, lub
b/ zaczep przedni TOST E 72 bez samowyczepu i zaczep dolny TOST EUROPA G 72 z
samowyczepem.
Rodzaj i typ zaczepu dolnego jest oznaczony odpowiednią tabliczką w kabinie pilota.
Zaczepy dostępne są z kabiny: przedni - po wyjęciu tablicy przyrządów i jej podstawy,
dolny - po wyjęciu miski siedzeniowej. Obydwa zaczepy są zwalniane przez pociągnięcie
3
140 zaopatrzonym w
hamulec tarczowy. Ciśnienie pneumatyka 1,5 atn. W tyle stałe kółko
wspólnego uchwytu. Po puszczeniu uchwytu zaczepy zamykają się pod działaniem
sprężyny zwrotnej. Przy starcie za wyciągarką z zaczepu dolnego TOST z samowyczepem
następuje samoczynne zwolnienie zaczepu w momencie gdy lina osiągnie przewidziany
kątmaksymalny.
Wyposażenie ruchome
-dźwignia montażowa, wkrętak, klucze do regulacji
hamulca koła, pokrowiec na limuzynę.
°
Powierzchnia nośna ...................................................................12,51 m
2
Wydłużenie ................................................................................18
Cięciwa przykadłubowa (CPK) ...................................................1,115 m
Średnia cięciwa aerodynamiczna (SCA) .....................................0,88 m
Profil skrzydła ...................Wortman S02-196//S02/1-150
Masa szybowca pustego z wyposażeniem standardowym
(patrz rys.9) ............................................................................... 200 do 240
Maksymalna dopuszczalna masa w locie .................................. 380 kg
Minimalna masa skrzydła .......................................................... 105 kg
1.3. Instalacja przyrządów pokładowych
1-prędkościomierz PR-250S seria B
2 - wysokościomierz W-10S (wzgl. W-12S)
3 - wariometr WRs-5D z kompensatorem KWEC-2
ikrążkiem prędkości przeskoku
4 - busola BS-1 (lub KI-13A)
5-zakrętomierz EZS-3
6 - dajniki ciśnienia statycznego
7 - dajniki ciśnienia całkowitego
8 - odwadniacze
9-złącze przewodów
10 - naczynie wyrównawcze
11 - śruba mocująca tablicę przyrządów
12 - podstawa tablicy przyrządów
13 - wariometr elektryczny *
14 - gniazdo dyszy K = -1
15 - dysza K = -1*
16 - naczynie wyrównawcze*
Rys. 2
4
1.2. Główne dane techniczne
Rozpiętość .................................................................................15,00 m
Długość ........................................................................................6,69 m
Wysokość .....................................................................................1,57 m
Wznios skrzydła ...........................................................................3
*/ wyposażenie dodatkowe
W skład instalacji wchodzą:
- tablica przyrządów pokładowych,
- dajnik ciśnienia całkowitego umieszczony w nosie kadłuba,
- 2 dajniki ciśnienia statycznego w przedniej części kadłuba,
- przewody, odwadniacze i złącza poczwórne,
- gniazdo dla dodatkowej dyszy pomiarowej na stateczniku pionowym.
Tablica przyrządów jest przymocowana do podstawy śrubą umieszczoną w ściance
czołowej tablicy i osłonięta od góry osłoną przymocowaną do burty kabiny.
Wyposażenie "standard" obejmuje następujące przyrządy:
-prędkościomierz PR-250 3,
- wysokościomierz W-10S lub W-12S,
- wariometr WRS-5D z kompensatorem KWEC-2 i termosem,
- zakrętomierz EZS-3 z chyłomierzem poprzecznym,
- busola BS-1.
Tablica i kolumna tablicy zawiera miejsce do zabudowy dalszych przyrządów specjal-
nych.
Rys. 7 Barwne oznakowanie skali prędkościomierza
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • zolka.keep.pl