image Home       image Fowles,       image Fitzgerald,       image r04 06 (9)       image R 22MP (3)       image 45 (3)       

Linki

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Instrukcja podłączenia i programowania sterownika
OSCAR-N
Spis treści
Rozdział
Opis
Strona
1
Podłączenie instalacji
2
1.1 Schemat podłączenia instalacji sekwencyjnego wtrysku gazu OSCAR-N
2
1.2 Sposób montażu sterownika OSCAR-N
2
1.3 Dobór reduktora
2
1.4 Dobór dysz wtryskiwaczy
3
1.5 1. Podłączanie przewodu sterującego pompą paliwa
3
2 2. Opis programu diagnostycznego OSCAR-N
4
2.1 3. Wybór typu obsługiwanego modułu LPG lub CNG
4
2.2 4. Podłączenie sterownika do PC
4
2.3 5. Okno główne programu
6
2.4 6. Wprowadzanie podstawowych parametrów
7
2.4.1 7. Panel Benzyna
7
2.4.2 Panel Gaz
8
2.4.3 Panel Przełącznik
9
2.4.4 Panel Mapa
10
8. 2.4.5 Panel Oscyloskop
11
9. 2.5 Inne funkcje dostępne w oknie głównym
12
2.5.1 Korekcja wtryskiwaczy gazowych
12
10. 2.5.2 Wykresy
13
2.5.3 Błędy
14
2.5.4 Serwis
15
2.5.5 Odczyt/Zapis
15
2.5.6 Języki
16
2.5.7 Średnice wtryskiwaczy
16
2.5.8 Pomoc
17
2.5.9 Informacje o firmie
17
3
Autokalibracja
17
11. 3.1 12. Zebranie mapy czasów wtrysków benzyny na benzynie (mapa benzynowa)
18
13. 3.2 14. Zebranie mapy czasów wtrysków benzyny na gazie (mapa gazowa)
18
15. 3.3 16. Ręczne ustawianie sterownika
18
17. 3.4 18. Adaptowanie niebieskiej i czerwonej mapy w trakcie jazdy testowej
20
19. 4 20. Obsługa centralki LED i sygnały dźwiękowe
22
21. 4.1 22. Centralka LED
22
23. 4.2 24. Sygnały dźwiękowe
22
1
1. Podłączenie instalacji.
1.1
Schemat podłączenia instalacji sekwencyjnego wtrysku gazu OSCAR-N.
1.2. Sposób montażu sterownika OSCAR-N
Zalecany jest montaż sterownika OSCAR-N w taki sposób, aby nie był narażony na bezpośrednie
działanie wody, oraz wysokich temperatur.
1.3. Dobór reduktora
Montaż instalacji przeprowadzamy zgodnie ze schematem podłączenia (rysunek powyżej).
Przy montażu instalacji sekwencyjnego wtrysku gazu OSCAR-N należy zwrócić uwagę na
prawidłowy dobór reduktora do danej mocy silnika i dysz wtryskiwaczy. Przy złym doborze
reduktora w stosunku do mocy silnika samochodu przy dużych wydatkach gazu tzn. pełne otwarcie
przepustnicy reduktor nie będzie w stanie zapewnić nominalnego ciśnienia gazu i ciśnienie w
układzie będzie spadać. Jeżeli ciśnienie gazu spadnie poniżej wartości minimalnej ustawionej w
sterowniku układ przełączy się na zasilanie benzyną.
2
1.4. Dobór dysz wtryskiwaczy
UWAGA !
Listwy wtryskowe typu RAIL lub VALTEK powinny być kalibrowane poprzez specjalne
urządzenie jeszcze przed montażem w samochodzie. Kalibracja jest niezbędna w celu sprawdzenia
skoku tłoczka wtryskiwacza, który to musi być taki sam dla każdego cylindra. Dla krótszych
czasów wtrysku (2,0-2,6ms) zalecane jest ustawienie skoku tłoczka w przedziale 0,4-0,45mm. Dla
dłuższych czasów wtrysku (3,0-4,0ms) skok tłoczka powinien zawierać się pomiędzy 0,45-0,65mm.
Dobór średnicy dysz wtryskiwaczy także uzależniony jest w dużym stopniu od mocy silnika.
Dysze wtryskiwaczy powinny być tak dobrane, aby przy dużych obciążeniach silnika i wysokich
obrotach, mnożnik dla danego czasu wtrysku był bliski jedności. Przeważnie dla większości
silników chodzi tu o czasy wtrysku około 15 [ms] . Poniżej przedstawiona jest tabela średnicy dysz
w zależności od mocy przypadającej na 1 cylinder. Aby prawidłowo odczytać średnicę dyszy dla
danego silnika należy moc samochodu podzielić przez ilość cylindrów.
Ś
rednica dyszy [mm]
Ciśnienie reduktora 1 [bar]
Moc na 1 cylinder [KM]
1,8-2
12 – 17
2,1-2,3
18 – 24
2,4-2,6
25 – 32
2,7-2,9
33 – 40
3,0
41 – 48
Należy zwrócić uwagę na to, że wartości podane w tabeli są wartościami orientacyjnymi i
mogą w niektórych przypadkach nie pokrywać się z rzeczywistością.
Sytuacja taka może wystąpić np. w samochodach z wtryskiem semi-sequential (półsekwencyjnym)
lub full group ( wszystkie wtryskiwacze załączane jednocześnie ). W samochodach takich średnice
dysz będą mniejsze od podanych w tabeli z uwagi na to, że w tego typu sterowaniach wtryskiem
ilość podawanego gazu jest większa niż dla pełnej sekwencji: 2 -krotnie dla semi-sequential i 4
-krotnie dla full group.
1.5. Podłączanie przewodu sterującego pompą paliwa.
UWAGA ! ! !
Należy pamiętać o stosowaniu przekaźnika pomiędzy pompą paliwa, a różowym przewodem od
OSCAR-N ECU. Podłączenie tego przewodu bezpośrednio do pompy paliwa (bez przekaźnika)
może uszkodzić ECU.
Do połączenia powinien być użyty przekaźnik normalnie zamknięty, to znaczy, że kiedy cewka
przekaźnika nie jest zasilana, styki pozostają zamknięte tworząc obwód zamknięty między pinami 2
i 4. Kiedy do cewki przekaźnika zostanie podłączone zasilanie styki rozłączą się i obwód pomiędzy
pinami 2 i 4 zostanie przerwany. Oba przypadki przedstawia poniższy rysunek.
3
Podłączenie poszczególnych pinów powinno być zrealizowane w następujący sposób.
Pin 2 i 4
– sterowanie odcinaniem pompy paliwa (pomiędzy dodatnim przewodem sterującym)
Pin 1 –
różowy przewód z OSCAR-N ECU (impuls ujemny płynie tym przewodem w momencie
całkowitej
zmiany zasilania z benzyny na LPG, odcina on działanie pompy paliwa.)
Pin 3 –
sygnał dodatni doprowadzony ze stacyjki samochodu lub akumulatora
2. Opis programu diagnostycznego OSCAR-N
2.1 Wybór typu obsługiwanego modułu LPG lub CNG
Przy każdym uruchomieniu programu pojawia się pytanie o tryb pracy programu. Musimy
wybrać czy sterownik ma pracować w trybie LPG czy CNG, w zależności od typu zamontowanej w
samochodzie instalacji gazowej.
2.2. Podłączenie sterownika do PC
Po prawidłowo przeprowadzonym montażu należy połączyć komputer
z zainstalowanym
programem diagnostycznym ze sterownikiem OSCAR-N przy użyciu interfejsu RS-232 firmy
EUROPEGAS.
Przed uruchomieniem programu nale
ż
y najpierw przekr
ę
ci
ć
kluczyk w
stacyjce samochodu
( podać napięcie po stacyjce na sterownik ) ponieważ sterownik po około 10
minutach od odłączenia mu napięcia po stacyjce przechodzi w tryb uśpienia, w którym
komunikacja jest nie możliwa. Powyższa sytuacja będzie sygnalizowana przez program jako błąd
połączenia. Program zaproponuje uruchomienie trybu „Demo” symulującego pracę programu tak
jakby był od połączony z pracującym modułem sterownika.
4
Po uruchomieniu programu, jeżeli port szeregowy COM jest prawidłowo wybrany sterownik
powinien połączyć się z programem diagnostycznym o czym świadczy napis „Połączony” w lewym
górnym rogu ekranu programu.
Jeżeli zajdzie potrzeba zmiany numeru portu COM (np. Kiedy chcemy połączyć się ze
sterownikiem poprzez interfejs USB) należy kliknąć na ikonie w lewym górnym rogu okna
głównego, wybrać żądany numer portu, po czym kliknąć przycisk „Połącz” w celu nawiązania
połączenia ze sterownikiem. Widok okna głównego programu przedstawia rysunek poniżej
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • zolka.keep.pl