image Home       image Fowles,       image Fitzgerald,       image r04 06 (9)       image R 22MP (3)       image 45 (3)       

Linki

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
CHRISTINE
INGHAM
A
UTOMOTYWACJA
NA
101
SPOSOBÓW
(101
WAYS TO MOTIVATE YOURSELF
.)
(
TŁUMACZYŁA
J
OLANTA
P
ERS
)
SCAN-
DAL
KRÓTKO O MOTYWACJI
Gdy tylko zacz
ę
łam rozpowiada
ć
znajomym,
Ŝ
e podj
ę
łam decyzj
ę
o napisaniu ksi
ąŜ
ki
na temat automotywacji, wszyscy nastawili uszu. Ich reakcje znacznie wykraczały poza
uprzejme zainteresowanie; domagali si
ę
informacji. „Troch
ę
motywacji na pewno by mi si
ę
przydało". „Szybko, powiedz mi co
ś
o tym". „Rozpaczliwie jej potrzebuj
ę
". Motywacja wydaje
si
ę
by
ć
tym, czego wszyscy potrzebuj
ą
.
Prawdopodobnie tak
Ŝ
e i Ty jeste
ś
bardziej zainteresowany informacjami praktycznymi
(co wła
ś
ciwie ju
Ŝ
samo w sobie oznacza,
Ŝ
e posiadasz jak
ąś
motywacj
ę
), niniejszy zarys b
ę
dzie
wi
ę
c krótki.
CO TO TAKIEGO?
Wszyscy odczuwamy, kiedy j
ą
mamy, kiedy jednak brak nam motywacji, trudno nam j
ą
odnale
źć
. A czym jest ten efemeryczny byt?
Motywacja to wła
ś
nie to, co czujemy, gdy jeste
ś
my wystarczaj
ą
co zainspirowani do
podj
ę
cia kroków prowadz
ą
cych nas do celu. Nasze pragnienia mog
ą
przybra
ć
form
ę
konkretnej
nagrody, mog
ą
te
Ŝ
by
ć
czym
ś
tak ulotnym, jak uczucie przyjemno
ś
ci wywołane tym,
Ŝ
e udało
nam si
ę
„odgruzowa
ć
" biurko.
Sytuacj
ę
jeszcze bardziej komplikuje fakt,
Ŝ
e nie wszystkich motywuj
ą
te same
czynniki. Kto
ś
poruszy niebo i ziemi
ę
, gdy mu si
ę
powie,
Ŝ
e jego nagrod
ą
b
ę
d
ą
wakacje na
Karaibach, dla innego b
ę
dzie to całkowicie oboj
ę
tne - poniewa
Ŝ
nie lubi je
ź
dzi
ć
za granic
ę
.

Ŝ
nimy si
ę
mi
ę
dzy sob
ą
i potrzebujemy ró
Ŝ
nych czynników motywuj
ą
cych. Ka
Ŝ
dy z nas musi
znale
źć
własne sposoby, dzi
ę
ki którym zmusimy si
ę
do zrobienia tego, co niezb
ę
dne - czy
raczej takie, za pomoc
ą
których przechytrzymy samych siebie wzbudzaj
ą
c w sobie pragnienie
zrobienia rzeczy, które nale
Ŝ
y wykona
ć
.
CO MÓWI
Ą
EKSPERCI?
Istnieje wiele teorii na temat motywacji. Maslow twierdzi,
Ŝ
e po zaspokojeniu potrzeb
podstawowych (po
Ŝ
ywienie, ciepło, schronienie) mog
ą
nas motywowa
ć
potrzeby znajduj
ą
ce
si
ę
na wy
Ŝ
szych szczeblach hierarchii, jak poczucie spełnienia, samorealizacja czy poczucie
przynale
Ŝ
no
ś
ci. Okazuje si
ę
,
Ŝ
e lubimy wyszukiwa
ć
sobie nowe cele. Gdy tylko znajdziemy
prac
ę
pozwalaj
ą
c
ą
nam na opłacenie dachu nad głow
ą
, poszukujemy nowych wyzwa
ń
, do
których mogliby
ś
my d
ąŜ
y
ć
- np. awans w firmie. Nie maj
ą
c celu, o który mo
Ŝ
emy walczy
ć
,
nara
Ŝ
amy si
ę
na popadniecie w marazm, znudzenie czy rutyn
ę
.
McGregor natomiast podał radykaln
ą
, jak na owe czasy, teori
ę
: ludzie, przy
zapewnieniu im wła
ś
ciwych warunków, mog
ą
odczuwa
ć
przyjemno
ść
z wykonywania pracy.
Co wi
ę
cej, wysun
ą
ł hipotez
ę
głosz
ą
c
ą
,
Ŝ
e ludzie lubi
ą
poczucie odpowiedzialno
ś
ci i chc
ą
mie
ć
pewien stopie
ń
kontroli nad swoj
ą
prac
ą
, prawdopodobnie dlatego wła
ś
nie posiadanie własnej
firmy wydaje si
ę
wielu osobom atrakcyjne.
Optymistyczna opinia McGregora sugeruje,
Ŝ
e ka
Ŝ
dy z nas mo
Ŝ
e odczuwa
ć
przyjemno
ść
z pracy, je
ś
li nie całym sercem, to przynajmniej w wi
ę
kszym stopniu, ni
Ŝ
ma to
miejsce obecnie.
Z braku idealnego pracodawcy sami musimy zaj
ąć
si
ę
poszukiwaniem warunków, które
odpowiadaj
ą
nam jako osobom.
Kolejn
ą
kluczow
ą
my
ś
l
ą
jest idea Herzberga głosz
ą
ca,
Ŝ
e czynniki motywuj
ą
ce s
ą
odmienne od tych demotywuj
ą
cych. Zgodnie z jego odkryciami
ź
ródłem negatywnej
motywacji jest
ś
rodowisko pracy, natomiast czynniki wywołuj
ą
ce nasz entuzjazm znajdujemy
w samej pracy.
Znajomo
ść
tych teorii jest wa
Ŝ
na nie tylko dla odkrycia czynników motywuj
ą
cych, ale
tak
Ŝ
e tych pozbawiaj
ą
cych nas motywacji. Czynników mo
Ŝ
e by
ć
wiele, a jednak - jak
podkre
ś
lił Herzberg - nie wszystkie wi
ąŜą
si
ę
z sam
ą
prac
ą
. Mog
ą
mie
ć
one zwi
ą
zek z tym, jak
si
ę
czujemy, ile mamy energii, z konieczno
ś
ci
ą
przebywania w niechlujnym biurze, jak równie
Ŝ
z faktem,
Ŝ
e woleliby
ś
my robi
ć
co
ś
innego, co bardziej nas motywuje.
Istnieje wiele teorii na temat motywowania pracowników i w idealnym
ś
wiecie
powinni
ś
my pracowa
ć
ze zwierzchnikami, którym s
ą
one znane i którzy wprowadzaj
ą
je w
Ŝ
ycie. Poniewa
Ŝ
jednak nie ka
Ŝ
dy z nas mo
Ŝ
e pracowa
ć
z takim ideałem, w tej ksi
ąŜ
ce
zajmiemy si
ę
motywowaniem samych siebie.
JAK MOTYWOWA
Ć
SAMYCH SIEBIE?
Prawdopodobnie najlepszym sposobem na utrzymanie wysokiej motywacji jest
wykonywanie wymarzonej pracy. Osoby, które miały szcz
ęś
cie i udało im si
ę
to, cz
ę
sto musz
ą
sobie radzi
ć
z najgorszymi czynnikami demotywuj
ą
cymi: arty
ś
ci
Ŝ
yj
ą
cy w biedzie; miło
ś
nicy
zwierz
ą
t pracuj
ą
cy w nieprzychylnych warunkach; aktorzy otrzymuj
ą
cy jedn
ą
odmow
ę
za
drug
ą
. Je
ś
li jednak robimy to, co naprawd
ę
lubimy, te czynniki maj
ą
mniejsze znaczenie. Bez
wzgl
ę
du na okoliczno
ś
ci ka
Ŝ
dego dnia nie mo
Ŝ
emy si
ę
doczeka
ć
rozpocz
ę
cia pracy;
dopieszczamy ka
Ŝ
dy projekt, który si
ę
pojawi; bez
Ŝ
adnego wysiłku wykonujemy trudne
zadania, poniewa
Ŝ
wiemy,
Ŝ
e maj
ą
one du
Ŝ
e znaczenie dla pracy, któr
ą
tak lubimy. W tej
sytuacji problem motywacji pojawia si
ę
rzadko.
Cała reszta ludzko
ś
ci, do chwili znalezienia wymarzonej pracy, m
ę
czy si
ę
, usiłuj
ą
c
robi
ć
wszystko najlepiej, jak mo
Ŝ
e, przy okazji próbuj
ą
c w miar
ę
potrzeby zwi
ę
kszy
ć
swój
poziom motywacji. Kiedy znajdziemy si
ę
w sytuacji, która tego wymaga, musimy znale
źć
sposób na likwidacj
ę
lub pokonanie wewn
ę
trznych barier uniemo
Ŝ
liwiaj
ą
cych nam wykonanie
zadania, odnalezienie chwilowego, nawet złudnego, powodu do jego realizacji - innymi słowy -
„marchewki". Mo
Ŝ
emy tak
Ŝ
e:
• Zmieni
ć
sposób, w jaki jawi nam si
ę
zadanie.
• Zmieni
ć
warunki, w jakich to zadanie istnieje, tak
Ŝ
e otoczenie (zob. Sposób 21, Sposób 41).
• Zmieni
ć
nasze podej
ś
cie do zadania (zob. Sposób 49).
• Zmieni
ć
sposób, w jaki zwykle sobie z nim radzimy (zob. Sposób 55).
• Dokona
ć
zmian w samych sobie (zob. Sposób 7).
• Zmieni
ć
nagrod
ę
(zob. Sposób 12).
• Znale
źć
nowy „kij" (zob. Sposób 61).
Strategie, które mo
Ŝ
emy zastosowa
ć
, by pomogły nam wprowadzi
ć
te pomysły,
wypełniaj
ą
pozostał
ą
cz
ęść
ksi
ąŜ
ki.
JAK KORZYSTA
Ć
Z TEJ KSI
Ąś
KI?
Propozycje nie zostały podane w
Ŝ
adnej okre
ś
lonej kolejno
ś
ci i nie trzeba ich czyta
ć
jedna po drugiej - chyba
Ŝ
e bardzo tego chcesz. Ka
Ŝ
da z sugestii mo
Ŝ
e sprawdzi
ć
si
ę
w
dowolnej sytuacji, prawdopodobnie zatem najlepsz
ą
metod
ą
korzystania z ksi
ąŜ
ki b
ę
dzie
przegl
ą
danie jej, a
Ŝ
znajdziesz co
ś
nowego, co zechcesz wypróbowa
ć
. By
ć
mo
Ŝ
e znajdziesz
kilka pomysłów, które uznasz za swoje ulubione, inne - za skuteczne w niektórych sytuacjach a
w innych nie oraz takie, które mog
ą
uczyni
ć
cuda w przypadku Twojego kolegi, lecz u Ciebie
nie powoduj
ą
zmniejszenia sterty prac do wykonania. Zacznij od tych, które Ci si
ę
spodobały
na pierwszy rzut oka, poniewa
Ŝ
udało im si
ę
wywoła
ć
motywuj
ą
cy stan umysłu, który
wprowadzi Ci
ę
na wła
ś
ciwe tory działania. W miar
ę
potrzeby wypróbuj równie
Ŝ
inne; miejmy
nadziej
ę
,
Ŝ
e podczas tego procesu odkryjesz klucz do automotywacji i sposoby realizacji
własnych celów i ambicji. Powodzenia.
„Spróbuj odkry
ć
co
ś
, co lubisz robi
ć
i znajd
ź
kogo
ś
, kto Ci za to zapłaci".
Katherine Whitehorn
SPOSÓB 1
OCZY
ŚĆ
POLE DZIAŁANIA - DOSŁOWNIE
Miejsce, w którym wykonujemy nasz
ą
prac
ę
, zwykle pozostaje bez zmian. Przewa
Ŝ
nie
tak musi by
ć
. Nasza praca idzie nam łatwiej, gdy mamy telefon po jednej czy po drugiej stronie
biurka; projekty bie
Ŝą
ce uło
Ŝ
one na blacie w formie stosu; materiały biurowe pod r
ę
k
ą
.
Niektórzy ludzie lubi
ą
taki uporz
ą
dkowany i schludny układ; inni wol
ą
podej
ś
cie bardziej
„twórcze".
Bez wzgl
ę
du na to, jak uło
Ŝ
ymy przedmioty na naszym biurku, siedz
ą
c przy nim
odbieramy okre
ś
lony sygnał. Mówi nam on, by
ś
my kontynuowali prac
ę
, a poniewa
Ŝ
ustawili
ś
my wszystko w taki sposób, by ułatwi
ć
j
ą
sobie, z łatwo
ś
ci
ą

ą
czamy si
ę
w
codzienny harmonogram, podejmuj
ą
c działanie tam, gdzie je ostatnio sko
ń
czyli
ś
my.
Czasami jednak ów zwyczajny sygnał zach
ę
ty zawodzi. Zamiast tego nasze pole
działania przestaje dostarcza
ć
nam motywacji; stosy zada
ń
do wykonania, ci
ą
głe stawanie w
obliczu tej samej sytuacji, przypominaj
ą
nam o tym, czego nie udało nam si
ę
osi
ą
gn
ąć
. W tych
warunkach, siadaj
ą
c przy biurku, mamy wra
Ŝ
enie,
Ŝ
e zapadamy si
ę
w bagno i prawdopodobnie
nabieramy nawyku nieustannego odkładania nowych zada
ń
na pó
ź
niej - nawet je
ś
li wiemy,
Ŝ
e
musimy je wykona
ć
.
Chc
ą
c zmieni
ć
reakcj
ę
na bodziec, spróbuj wykona
ć
nast
ę
puj
ą
cy eksperyment: zdejmij
wszystko z blatu biurka. Połó
Ŝ
to na podłodze, przenie
ś
na inne biurko albo wepchnij do szafy.
Po prostu przenie
ś
gdzie indziej - przyniesiesz je z powrotem pó
ź
niej. Z psychologicznego
punktu widzenia ta sytuacja jest pomocna w dwojaki sposób. Anga
Ŝ
uj
ą
c si
ę
w fizyczn
ą
czynno
ść
, mamy wra
Ŝ
enie, jakby
ś
my ju
Ŝ
podejmowali działanie; faktycznie co
ś
robimy.
Czynno
ść
ta stwarza równie
Ŝ
iluzj
ę
natychmiastowego pozbycia si
ę
du
Ŝ
ej ilo
ś
ci pracy. Je
ś
li
nale
Ŝ
ysz do ludzi, którzy cz
ę
sto tłumacz
ą
si
ę
,
Ŝ
e zrobi
ą
co
ś

ź
niej, jak tylko poradz
ą
sobie z
innymi zadaniami,
ć
wiczenie to rzeczywi
ś
cie mo
Ŝ
e okaza
ć
si
ę
pomocne. Oczyszczenie biurka
nie powinno zaj
ąć
wi
ę
cej ni
Ŝ
dziesi
ęć
minut. Gdy ju
Ŝ
Ci si
ę
to uda, ciesz si
ę
du
Ŝą
przestrzeni
ą
,
na której mo
Ŝ
esz dzi
ś
zacz
ąć
prac
ę
. Szybko zauwa
Ŝ
ysz,
Ŝ
e nie maj
ą
c na biurku całej graciarni,
mo
Ŝ
esz łatwiej skoncentrowa
ć
si
ę
na bie
Ŝą
cych zadaniach.
SPOSÓB 2
JAK MAŁO CZASU TO ZAJ
Ę
ŁO?
Ka
Ŝ
demu z nas zdarza, si
ę
natrafi
ć
na „ły
Ŝ
k
ę
dziegciu w beczce miodu" - trudne zadanie
w
ś
ród codziennych obowi
ą
zków; nieprzyjemn
ą
robot
ę
, o której woleliby
ś
my zapomnie
ć
.
Krzywimy si
ę
na sam
ą
my
ś
l o niej i rzucamy w jej kierunku spojrzenia pełne nienawi
ś
ci. Ale
Ŝ
eby j
ą
wykona
ć
? Co to, to nie.
„Długo trwaj
ą
tylko te zadania, których nie mamy odwagi rozpocz
ąć
. Staj
ą
si
ę
one
koszmarem".
Baudelatre
Do ulubionych wymówek zwi
ą
zanych z odsuwaniem od siebie nieprzyjemnych zada
ń
nale
Ŝą
: „Najpierw sko
ń
cz
ę
robi
ć
co
ś
innego", „Nie mog
ę
si
ę
teraz do tego zabra
ć
", „Musz
ę
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • zolka.keep.pl