image Home       image Fowles,       image Fitzgerald,       image r04 06 (9)       image R 22MP (3)       image 45 (3)       

Linki

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Informatyka Europejczyka.
Informatyka. Podrêcznik dla
szkó³ ponadgimnazjalnych.
Czêœæ I
Autor: Gra¿yna Zawadzka
ISBN: 978-83-246-0925-3
Format: 170
×
240, stron: 288
Z komputerami stykamy siê dziœ niemal ka¿dego dnia. Wykorzystujemy je do pracy
i rozrywki, wyszukiwania informacji w sieci, komunikowania siê ze znajomymi i wielu
innych zadañ. Jednak komputer to nie tylko gry, edytory tekstu, poczta elektroniczna,
portale spo³ecznoœciowe czy komunikatory – to tak¿e wiele przydatnych narzêdzi,
które staj¹ siê niezbêdne do codziennego funkcjonowania we wspó³czesnym œwiecie.
„Informatyka Europejczyka. Informatyka. Podrêcznik dla szkó³ ponadgimnazjalnych.
Czêœæ I” przedstawia zagadnienia zwi¹zane z algorytmik¹ i programowaniem.
Dowiesz siê z tego podrêcznika, jakimi prawami rz¹dz¹ siê algorytmy, i nauczysz siê
rozpoznawaæ ich typy. Zyskasz mo¿liwoœæ samodzielnego analizowania algorytmów
okreœlaj¹cych najczêstsze metody numerycznego rozwi¹zywania problemów obliczeniowych.
W dalszej czêœci podrêcznika znajdziesz informacje dotycz¹ce programowania w jêzyku
C++ – typy danych i instrukcji, strukturê programu, sposoby realizacji typowych zadañ
programistycznych oraz podstawy programowania obiektowego.
Na p³ycie CD-ROM do³¹czonej do ksi¹¿ki znajdziesz przyk³ady programów napisanych
w jêzykach C++ i Pascal, uzupe³niaj¹cy materia³ dotycz¹cy programowania obiektowego,
dane do zadañ, pliki potrzebne do wykonywania æwiczeñ oraz wybrane zadania
z egzaminów maturalnych.
Pojêcie algorytmu
Sposoby przedstawiania algorytmów
Metody programowania: liniowe, warunkowe, iteracja, rekurencja,
„dziel i zwyciê¿aj”, zach³anna
Analiza i realizacja algorytmów
Podstawy kryptografii i wybrane algorytmy szyfruj¹ce
Podstawy jêzyka C++: struktura programu, operacje wejœcia i wyjœcia,
typy instrukcji, proste i z³o¿one typy danych, strukturalizacja programu,
dynamiczne struktury danych, plikowe operacje wejœcia i wyjœcia oraz
programowanie obiektowe
Spis treści
Spis treści
Od autorek
7
Rozdział

1.  Wprowadzenie do algorytmiki

9
1.1. Pojęcie algorytmu
10
1.2. Etapy rozwiązywania zadań za pomocą komputera
11
1.3. Sposoby reprezentowania algorytmów
12
1.3.1. Lista kroków algorytmu
13
1.3.2. Schemat blokowy algorytmu
14
1.3.3. Drzewo algorytmu
15
1.3.4. Program w języku programowania wysokiego poziomu
16
1.4. Algorytmy liniowe i z warunkami
17
1.4.1. Algorytmy liniowe
17
1.4.2. Algorytmy z warunkami
20
1.4.3. Rozwiązywanie równania kwadratowego
23
1.5. Iteracja
31
1.6. Rekurencja
40
1.6.1. Obliczanie silni liczby naturalnej
41
1.6.2. Wyznaczanie elementów ciągu Fibonacciego
43
1.6.3. Wieże Hanoi
47
1.7. Metoda „dziel i zwyciężaj”
51
1.7.1. Przeszukiwanie binarne ciągu uporządkowanego
52
1.8. Programowanie zachłanne
55
1.8.1. Minimalizacja łączenia par
55
1.9. Kryptograia i kryptoanaliza. Metody szyfrowania
57
1.10. Własności algorytmów
60
1.10.1. Złożoność obliczeniowa i efektywność algorytmów
60
1.10.2. Poprawność i skończoność algorytmów
63
1.10.3. Optymalność algorytmów
64
 Rozdział

2.  Algorytmy i ich zastosowanie

65
2.1. Wyznaczanie największego wspólnego dzielnika
i najmniejszej wspólnej wielokrotności
dwóch liczb naturalnych
66
2.1.1. Algorytm Euklidesa
67
2.1.2. Obliczanie najmniejszej wspólnej wielokrotności
71
 Część 1.
Informatyka Europejczyka. Informatyka
2.2. Wyznaczanie wartości wielomianu,
pozycyjne systemy liczbowe
i reprezentacja danych liczbowych w komputerze
72
2.2.1. Systemy liczbowe
72
2.2.2. Konwersje pozycyjnych systemów liczbowych
75
2.2.3. Operacje arytmetyczne wykonywane
w różnych systemach liczbowych
81
2.2.4. Wyznaczanie wartości wielomianu
za pomocą schematu Hornera
85
2.2.5. Zamiana liczb z dowolnego pozycyjnego
systemu liczbowego na system dziesiętny
z zastosowaniem schematu Hornera
89
2.2.6. Reprezentacja danych liczbowych w komputerze
91
2.3. Generowanie liczb pierwszych i badanie,
czy liczba jest pierwsza
97
2.3.1. Badanie, czy liczba jest pierwsza
97
2.3.2. Sito Eratostenesa
100
2.4. Przeszukiwanie ciągu liczbowego — metody liniowe
103
2.4.1. Liniowe przeszukiwanie ciągu liczbowego
103
2.4.2. Liniowe przeszukiwanie
ciągu liczbowego z wartownikiem
108
2.5. Znajdowanie najmniejszego
lub największego elementu w ciągu liczbowym
110
2.6. Znajdowanie lidera w zbiorze
113
2.7. Sprawdzanie monotoniczności ciągu liczbowego
117
2.8. Sortowanie ciągu liczbowego
119
2.8.1. Metody sortowania przez porównania
121
2.8.2. Sortowanie w czasie liniowym
130
2.9. Zastosowanie metody „dziel i zwyciężaj”
136
2.9.1. Jednoczesne znajdowanie najmniejszego
i największego elementu
136
2.9.2. Sortowanie przez scalanie
140
2.9.3. Sortowanie szybkie
146
2.10. Metody numeryczne i obliczenia przybliżone
150
2.10.1. Obliczanie wartości pierwiastka kwadratowego
z liczby nieujemnej — algorytm Newtona-Raphsona
150
2.10.2. Obliczanie pola obszaru
ograniczonego wykresem funkcji
154
2.10.3. Znajdowanie przybliżonej wartości miejsca zerowego
funkcji — metoda połowienia przedziałów
162
2.11. Wyznaczanie wartości wyrażenia zapisanego
w odwrotnej notacji polskiej ONP
166
Spis treści
2.12. Zastosowanie programowania zachłannego
169
2.12.1. Problem plecakowy
169
2.12.2. Algorytm wydawania reszty
179
2.13. Wybrane algorytmy kryptograiczne
182
2.13.1. Szyfrowanie symetryczne
182
2.13.2. Szyfrowanie asymetryczne
194
 Rozdział

3.  Programowanie w języku C++

197
3.1. Języki programowania — pojęcia, klasyikacja, przykłady 198
3.2. Wprowadzenie do programowania
200
3.2.1. Struktura programu
201
3.2.2. Operacje wejścia-wyjścia
204
3.2.3. Zmienne, stałe, wskaźniki i referencje
209
3.2.4. Wyrażenia arytmetyczne, relacje i operatory logiczne
213
3.2.5. Liczby losowe
221
3.2.6. Komentarze
222
3.3. Podstawowe konstrukcje algorytmiczne
223
3.3.1. Instrukcja pusta
223
3.3.2. Instrukcja przypisania
223
3.3.3. Instrukcja złożona
224
3.3.4. Instrukcje warunkowe
224
3.3.5. Instrukcja wyboru
227
3.3.6. Instrukcje iteracyjne
230
3.3.7. Instrukcje sterujące
235
3.4. Proste typy danych
236
3.5. Strukturalizacja programu
238
3.5.1. Struktura funkcji
238
3.5.2. Zmienne lokalne i globalne
240
3.5.3. Przekazywanie parametrów w funkcjach
241
3.5.4. Przeładowanie funkcji
248
3.6. Strukturalne typy danych
254
3.6.1. Tablice
254
3.6.2. Łańcuchy
262
3.6.3. Struktury
268
3.7. Dynamiczne struktury danych
272
3.7.1. Stos
273
3.7.2. Kolejka
275
3.7.3. Lista
276
3.8. Plikowe operacje wejścia-wyjścia
279
3.8 277
Rozdział 2.
Algorytmy i ich zastosowanie
FunkcjawjęzykuPascal(
prog2_5.pas
):
function
nww (a, b: integer): integer;
begin
nww:=a*b
div
nwd(a,b)
end
;
Zadanie 2.1.
Podaj specyikację zadania i skonstruuj algorytm w postaci schematu bloko-
wego i programu wykonujący skracanie ułamków zwykłych. Licznik i mia-
nownik ułamka wprowadź z klawiatury.
Zadanie 2.2.
Podaj specyikację zadania i skonstruuj algorytm w postaci programu wy-
konujący podstawowe operacje arytmetyczne na ułamkach zwykłych, w tym
dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie. Wynik wykonanej opera-
cji powinien być przedstawiony w postaci skróconej, z wyłączeniem części
całkowitej.
2.2.
Wyznaczanie  
wartości wielomianu,  
pozycyjne systemy liczbowe  
i reprezentacja danych  
liczbowych w komputerze
Systemy liczbowe
2.2.1.
Systemem liczbowym nazywamy zbiór zasad określających sposób zapi-
sywania i nazywania liczb.
Pozycyjny system liczbowy to system, w którym wartość cyfry zależy od
miejsca, w jakim znajduje się ona w danej liczbie. Miejsce to nazywa-
my pozycją.
2
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • zolka.keep.pl