image Home       image Fowles,       image Fitzgerald,       image r04 06 (9)       image R 22MP (3)       image 45 (3)       

Linki

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
tytu�: "INTEGRACJA SENSOMOTORYCZNA"autor: magdalena Lis"Mam �wiadomo�� swojego cia�a tylko w�wczas gdy mog�, tak jak tego chc�, porusza� nim lub jego cz�ci� wjakim� okre�lonym celu."Sensoryczno integracyjna terapia jest specyficznymsposobem post�powania. Pozwala indywidualnie dostosowa�ilo�� bod�c�w, aby zapewni� dziecku prawid�owy rozw�jsensomotoryczny. Odpowiednio dawkowany dop�yw informacjiz o�rodk�w zmys��w dotycz�cy cia�a, otoczenia, ruchu wprzestrzeni umo�liwia spontaniczny rozw�j i o�rodkowegouk�adu nerwowego. Wiele dzieci�cych schorze� powi�zanychjest z zaburzon� percepcj�, nadpobudliwo�ci�,nieprawid�owym schematem cia�a, czy zbyt ma��aktywno�ci� i pobudliwo�ci� uk�adu nerwowego.A.J. Ayers zwr�ci�a uwag� na zale�no�� kszta�towania si�somatognozji, praksji, percepcji, rozwoju mowy, pisania,my�lenia abstrakcyjnego od prawid�owej integracjibod�c�w dop�ywaj�cych z narz�d�w zmys��w. Wszelkienieprawid�owo�ci wyra�a� si� mog� w nadwra�liwo�ci lubniedowra�liwo�ci uk�adu nerwowego. Dziecko mo�e mie�problemy z rozumieniem prostych polece�, na�ladowaniemruchu, koncentracj�, wykonywaniem jednocze�nie kilkuczynno�ci, nadmiern� aktywno�ci� lub hipoaktywno�ci�.Cz�sto rodzice uwa�aj�, �e maj� "niegrzeczne" lub"boja�liwe" dziecko.G��wnym zadaniem terapii jest dostarczenie organizmowi wspos�b kontrolowany bod�c�w. Bod�ce te w szczeg�lno�cidotycz� uk�adu przedsionkowego, mi�ni, staw�w, sk�ry.Aktywowane s� wi�c zmys�y dotyku, r�wnowagi, czuciag��bokiego.Terapia dziecka nadwra�liwego wymaga odpowiedniegodoboru przyrz�d�w. Powinny one by� mi�kkie, pokrytemateria�em, aby bod�ce dotykowe by�y tolerowane przezdziecko i pozwala�y na ruch. Zauwa�ono, �e ruchpo��czony z mobilizacj� receptor�w czuciowych prowadzido integracji. System nerwowy adaptuje si� inadwra�liwo�� zostaje wyciszona.Dzieci niedowra�liwe cz�sto same "pobudzaj�" sw�j systemnerwowy. Zauwa�amy u nich stereotypie ruchowe,szczypanie warg, obgryzanie paznokci, tiki. W terapiimo�na wykorzysta� zr�nicowane bod�cowanie: pocieraniecia�a szorstk� szczoteczk�, dotykanie z r�nymnaciskiem, ch�d po r�nym pod�o�u.W obu przypadkach bardzo dobre efektu daje zastosowanieruchomej platformy. Mo�na j� wykorzystywa� na r�nesposoby. U dzieci nadwra�liwych spokojne ruchy ko�ysz�cedzia�aj� uspokajaj�co i tonizuj�co na uk�ad nerwowy.Cz�ste zmiany wychyle� platformy dzia�aj� pobudzaj�co nareceptory czucia g��bokiego i z powodzeniem mo�na towykorzysta� u dzieci niedowra�liwych.Wszelkie zaburzenia percepcji u dzieci zwi�zane s� znieprawid�owym schematem cia�a. Jeden ze sposob�wnauczenia, przywr�cenia prawid�owego czucia swojegocia�a to zawijanie w koc. W jednym z o�rodk�wterapeutycznych widzia�am jak dzieci zaraz po wej�ciu nasal� sz�y po koc i czeka�y kiedy terapeuta je zawinie."Nerwusy", "p�aczki" i "buntownicy" w ciasnym u�ciskuciep�ego koca milk�y, wycisza�y si� i uspokaja�y. By�amzdumiona wszechstronno�ci� tej metody. Dla lepszegoczucia terapeuta dodatkowo wykonywa� uciski ca�ego cia�adziecka, przy u�yciu pi�ki terapeutycznej b�d� r�cznie.Z regu�y przyjmowane to by�o radosnym �miechem.Integracj� sensomotoryczn� wykorzystuje si� tak�e przydoskonaleniu, korekcji chodu. "�cie�ka" z deseczekwymusza koncentracj� dziecka. Musi kontrolowa� wzrokiemka�dy krok, bosa stopa pozwala mu dodatkowo wzmocni� t�kontrol�. Wykorzystywane s� tak�e specjalne gumowedywaniki zaopatrzone w kolce, kt�re dodatkowo pobudzaj�receptory stopy. Doskonalenie lokomocji odbywa si�poprzez stworzenie dziecku swoistego "toru przeszk�d".�cie�ka z deseczek, gumowy dywanik z kolcami, niewielkaprzeszkoda, kt�r� nale�y obej��, tunel, kt�ry mo�naprzeby� tylko na czworakach- to przyk�adowe elementytakiego "toru".Integracja sensomotoryczna z powodzeniem mo�e by�uzupe�nieniem innych metod, znakomicie u�atwia prac� zdzieckiem, pozwala je wyciszy�, czy pobudzi�- wzale�no�ci od specyfiki uk�adu nerwowego pacjenta.Metod� mo�na wykorzystywa� u ka�dego dziecka, wystarczytylko indywidualnie dostosowa� �rodki. Dzieci, kt�remia�am okazj� obserwowa� mia�y dysfunkcje uk�adu ruchuwynikaj�c� z takich schorze� jak m�zgowe pora�eniedzieci�ce, autyzm. Po��czone dzia�anie typowych metodusprawniania z elementami SI przynosi�o dobre i trwa�eefekty w usprawnianiu.Magdalena Lismail:mayday-mada@wp.pl [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • zolka.keep.pl